Hej,

Vi har byggt en SmålandsVillan och kan inte få ut något vettigt svar från dom hur dom har tänkt sig att vi ska få till en luftspallt när det sitter reglar tvärsöver. Tror ni att dessa fyller någon funktion eller kan man på något sätt få till luftspalten ändå?
 
  • huset 08 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det förefaller som tvärreglarna, alltså de som på bilden går tvärs mot takstolen, (något över stödbenet), är till för att hålla upp takboarden. Är det så borde du kunna flytta dem så att de hindra ventilationsluften eller så kan du ju borra lite hål i dem.

Är det så att tvärreglarna stadgar takstolarna borde du kunna flytta reglarna närmare centrum av huset, alltså på den kortsida av takstolsregeln sitter inåt huset.

Hoppas råden varit till någon hjälp. Lycka till!! :) :) :)
 
Jag hade också undringar över dessa tvärreglar. Fick så småningom faktiskt ett svar från SMV att dom sitter där för att stabilisera takelementen under transport och montage, men att när taket väl sitter på plats kan dom tas bort. Men dom sa också att man inte bör ta bort dom förrän man spikar glespanelen. Jag ville ha detta svar skriftligt, men det ville dom inte ge. Bara muntligt.
 
Borra lr såga små hål i dom, de bör ge lite cirkulation
de sitter nog där mest av andledningen att stolarna inte ska vridasig
 
Hur sitter tvärreglarna fast?Du kan inte "vrida" dom lite,varannan uppåt och varannan neråt så kommer du åt att dra i nya spik/skruv och får automatiskt en öppning på båda sidor om du fattar hur jag menar...........?
 
Ehh, råsponten sköter liksom jobbet att fixera takstolarna så om det är korrekt spikat skall det inte vara några som helst problem med att ta bort kortlingarna. Däremot så kanske det kan vara smart att bara vrida dem så att de fortsätter att stötta masoniten, den lär ju trilla ner annars.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.