Jag försöker åtgärda det blinkande blå ljuset som visar trasig slinga. Jag har provat med att koppla bort halva slingan i taget med hjälp av guidekabeln men blinkar på bägge sidor. Efter att ha sökt med sånt där mätinstrument har jag lagat några brott på begränsningskabeln och får nu signal hela vägen runt men det funkar ändå inte.
Om det är guidekabeln som är skadat, borde det inte funka med den urkopplad?
Eller måste jag leta/gräva upp hela guidekabeln för att hitta felet? Jag vet tyvärr inte var den ansluter till begränsningskabeln.
 
Vad är det som inte fungerar nu?
Blinkar det fortfarande?
Har du testat med en kort snutt ”slinga” så du kan vara säker på att det inte är nåt fel i själva laddststionen?
 
L laseryxa skrev:
Vad är det som inte fungerar nu?
Blinkar det fortfarande?
Har du testat med en kort snutt ”slinga” så du kan vara säker på att det inte är nåt fel i själva laddststionen?
Ja, precis. Blinkar fortfarande. Jag har testat med en separat kortare loop /slinga och då funkade det.
 
Mät resistans med multimeter. Det är enda säkra sättet att hitta var kabeln är dålig. Måste vara mindre än 20 ohm för grönblink. Ringa in felet genom att titta på del för del av slingan. Du kan behöva klippa slingan för att kunna mäta och koppla in en extra kabel för att sluta kretsen till multimetern. Lycka till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Mät resistans med multimeter. Det är enda säkra sättet att hitta var kabeln är dålig. Måste vara mindre än 20 ohm för grönblink. Ringa in felet genom att titta på del för del av slingan. Du kan behöva klippa slingan för att kunna mäta och koppla in en extra kabel för att sluta kretsen till multimetern. Lycka till.
Aj aj... låter jäkla jobbigt 😂
Jag har en jäääkla massa slinga, skarvad och lagad om och om igen. Kanske nästan bättre att bara skita i allt och lägga ner en ny?
Men jag kan börja med att mäta på hela slinga, alltså kontakterna till basen? Så ser jag hur långt ifrån 20 jag är.
 
Eller använd en lång ”skarvslinga” å koppla in dig på strategiska platser, försöka börj i mitten å koppla höger respektive vönster loop, sen halvera dig nedåt, för du har ju me andra ord fortfarande kabelbrott nån stans på slingan
 
L laseryxa skrev:
Eller använd en lång ”skarvslinga” å koppla in dig på strategiska platser, försöka börj i mitten å koppla höger respektive vönster loop, sen halvera dig nedåt, för du har ju me andra ord fortfarande kabelbrott nån stans på slingan
Låter som en jäkla massa extra skarvar vid en sån manöver... kommer att bränna lika mkt på skarvkopplingar som en ny slinga 😉
 
Mja, halveringsmetoden är rätt så effektiv, speciellt i kombinationen med att man kanske vet var nån kan råkat satt ned en spade. Men ny slinga är såklart ett alternativ
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Jag kör med en multimeter och så sticker jag in en nål i manteln för att mäta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör med en multimeter och så sticker jag in en nål i manteln för att mäta.
Och det riskerar inte att ge ett framtida "fel" pga oxisering eller så?
 
BiFuel BiFuel skrev:
Och det riskerar inte att ge ett framtida "fel" pga oxisering eller så?
Pass, har gjort så i en fem år nu, har haft större bekymmer än så 😅

Men kanske skulle börja markera var jag testat, så får man se på sikt.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
MultiMan
Finns färdiga prober med nål i typ dessa: https://amzn.eu/d/ipZb2bt

Det underlättar en hel del mot att behöva punktera på frihand.


Färgkodade röda och svarta multimetertestsonder med trycktypsfunktion och skadefri anti-halkdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns säkert bättre modeller också, dessa hittade jag bara lite snabbt för att visa vad jag menar.
 
  • Gilla
micked99 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Pass, har gjort så i en fem år nu, har haft större bekymmer än så 😅

Men kanske skulle börja markera var jag testat, så får man se på sikt.
Du kanske också har kvalitetskabel som jag har, förtennad och självläkande isolering.
 
D Dilato skrev:
Du kanske också har kvalitetskabel som jag har, förtennad och självläkande isolering.
Nä, HQs överprissatta skit som löses upp av sig själv.
Därav lagningar varje år 😅
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Wohoo, jag lyckades hitta den felande delen av slingan mha knappnål och multimeter 🙂 Så nu blir det byte av kanske 20% istället för hela slingan. Det fanns 4-5 nästan-brott på den delen. Hac drygt 100 ohm i motstånd.

Nu bara guidekabeln kvar. Kan jag bara lämna den gamla i marken och dra en ny guide och ansluta där jag vill eller bör den gamla rivas upp?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.