F
Bytar vindskiva och märkte att en panna inte riktigt sitter som den ska. Lirkade en stund men fattar inte riktigt hur man löser det. Typ som att trycket ligger fel nästan. Ser lite tokigt ut och stormar det så kan det ju regna in.
 
  • Takpanna på plats felaktigt markerad med röd cirkel på ett svart taktegel, med träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpanna som inte sitter korrekt, med synlig skada och felaktigt tryck på ett betongtak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Matttern och 1 till
  • Laddar…
M
Har det inte åkt in nått skit under? En liten grenbit eller något, lyft dän pannan och kolla
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det blir sådär ibland när man lägger betongpannor. Det är ofta ett litet fel en bit bort ifrån den pannan. En panna ligger exempelvis lite snett, endera är det en liten skada på läkten eller lite gjutgrus som inte blivit borttaget eller något annat. När pannorna intill den pannan läggs, så följer felet med, utan att märkas. Men felet förstoras för varje ny panna som läggs, men det syns inte förrän en panna helt enkelt inte passar. Enda sättet atg få det att passa är att lyfta, flytta, vrida pannorna runtomkring. Du kan bli tvungen att röra på upp till 5 pannor bakom och ovanför denna.
 
  • Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
F
A AG A skrev:
Det blir sådär ibland när man lägger betongpannor. Det är ofta ett litet fel en bit bort ifrån den pannan. En panna ligger exempelvis lite snett, endera är det en liten skada på läkten eller lite gjutgrus som inte blivit borttaget eller något annat. När pannorna intill den pannan läggs, så följer felet med, utan att märkas. Men felet förstoras för varje ny panna som läggs, men det syns inte förrän en panna helt enkelt inte passar. Enda sättet atg få det att passa är att lyfta, flytta, vrida pannorna runtomkring. Du kan bli tvungen att röra på upp till 5 pannor bakom och ovanför denna.

Jag förstår. Har nog varit så i 20 år men inte sett det förrän nu. 😅


Ska se om det ligger nåt skit där annars får jag väl försöka ta loss flera pannor. 👍
 
F
Jag blev också lite fundersam på nocken, om skyddet ligger rätt? Ser ut som det kommit in vatten.
 
  • Taknock med betongpannor och en vit nockplåt som ser ut att ha vattenskador, mot trädgårdsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av taknock med synliga vattenskador och felplacerat skydd pekat ut med röda pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på taknock med möjlig vattenskada och felplacerat skyddselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Jag blev också lite fundersam på nocken, om skyddet ligger rätt? Ser ut som det kommit in vatten.
Har väl inte gjort något om nockbandet nått ut hela vägen till vindskivan, går säkert att skarva på en bit nu. 👍
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
Relaterat till denna tråd. I höstas när jag rensade hängrännor så såg jag att hörnan på panna på näst första raden nerifrån gått av. Oklart hur länge det varit så men regn och vatten har kunnat rinna in på den armerade plasten. Kändes inte akut så klippte till ett plastlock och stack in...

Kan man på något vis byta denna pannan utan att demontera halva taket? Den första raden verkar inte spikad.
Tak med betongpannor och en markerad trasig hörna på en panna indikerad med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tidigare bytt pannor på ett entrétak men då det bara var 4 pannor i en kolumn var det inte så svårt att ta loss nockpannan och sedan gå nedåt.
Men det måste ju finnas ett bättre sätt här? 😃
 
M
F Fideliox skrev:
Relaterat till denna tråd. I höstas när jag rensade hängrännor så såg jag att hörnan på panna på näst första raden nerifrån gått av. Oklart hur länge det varit så men regn och vatten har kunnat rinna in på den armerade plasten. Kändes inte akut så klippte till ett plastlock och stack in...

Kan man på något vis byta denna pannan utan att demontera halva taket? Den första raden verkar inte spikad.
[bild]

Har tidigare bytt pannor på ett entrétak men då det bara var 4 pannor i en kolumn var det inte så svårt att ta loss nockpannan och sedan gå nedåt.
Men det måste ju finnas ett bättre sätt här? 😃
Lyft lite på den ovan och haka av den nämnda pannan bara, de "hänger" mot läkten med klacken bakom pannan och hålls fast av tyngden från pannan ovanför.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
M Modski skrev:
Lyft lite på den ovan och haka av den nämnda pannan bara, de "hänger" mot läkten med klacken bakom pannan och hålls fast av tyngden från pannan ovanför.
Fixat, det var ju enkelt. Lyfte upp omkringliggande pannor och satte små träbitar som stöd och sen var det bara att lirka ut den gamla. 😊

FredrikR FredrikR skrev:
Har väl inte gjort något om nockbandet nått ut hela vägen till vindskivan, går säkert att skarva på en bit nu. 👍
Jag har bytt vindskivan där nu med en vän som är snickare. Han tyckte det var märkligt att plåtslagare inte vikt över plåten alternativ man tagit en nockpanna och jackat ut lite grann som legat över plåten.

Närbild på tak där en gammal panna lyfts för att byta vindskiva, med en synlig träbit som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.