Hej.

Tänkte kolla om någon vet ifall det finns hustillverkare som säljer "kompletta" gårdslösningar?
Det vi är på jakt efter är en skånelänge på runt 120-150kvm samt stall på ca100kvm

Gärna om någon annan här på forumet byggt detta själv och har en prisuppgift på ungefär i runda slängar vad det kan tänkas kosta? (exkl tomt)


Som sagt, stenhus/putsat är det som gäller.
Gärna om någon har koll på vad det kostar att lägga halmtak, samt för och nackdelar med detta.

Tack på förhand!
Thomas & Jenny

PS. Förlåt om tråden hamnade i fel del på forumet.
 
Hej!
Jag går själv och planerar som bäst på en skånelänga i vinkel ungefär i den storleken ni funderar på.
Däremot finns inget stall i mina tankar däremot planeras källare med garage och hobbyutrymmen. Jag tror det blir mest kostnadseffektivt för mig att bygga med källare, dels pga att det blir synergieffekter på uppvärmningssidan, lite billigare kvadratmeterytor samt att halmtak inte direkt är billigt- jag har fått en indikation på ca 1000Kr/kvm för vassen inkl läggning. detta var om det inte var för mycket kupor, vinklar och dyl, det kunde bli dyrare!!....45graders taklutning på 2 byggnader blir några kvadrat..... kanske värt att ha stallet i källaren i alla fall;)
Takläggaren som jag pratade med menade att man lägger vassen på en därför avsedd duk direkt mot takets råspont utan luftspalt.... daggpunkten skulle då hamna i vassen men utan risk för skador eftersom vassen ventilerade ut ev fukt om jag nu förstod det hela rätt..... bra skulle det vara ialla fall:D
200mm ekofiber mellan takstolarna + 300mm vass som motsvarar 100mm lösull ska då omräknat såklart då bli motsvarande totalt 300mm lösull utan köldbryggor som takstolarna annars normalt blir...detta borde väl betraktas som ett skapligt isolerat tak för en skånelänga......
Tyvärr känner jag inte till något färdigt koncept på en gård....men stenhus som liknar skånelängor borde väl finnas hos alla stenhusleverantörer.... jag ritar planlösning, fönstersättning osv och lämnar till konstruktören för att göra riktiga ritningar och ev kompleterande beräkningar. sedan är det bara att skicka ritningen till Celcon som helt gratis räknar ut precis hur mycket av alla lättbetong produkter och puts du behöver. sedan är det bara att begära in offerter. Kanske ni tänkt köpa färdigt hus och då blir det väl att förhandla med stenhusleverantörerna som säkert kan anpassa sina kataloghus till era önskemål.... lite brantare taklutning än normalvillan... andra fönster osv förmodligen inga jätteproblem tror jag....Lycka till!
 
1000,-/m2 stämmer nog bra. Har en granne som ska lägga, han sa det också.
 
aprina skrev:
1000,-/m2 stämmer nog bra. Har en granne som ska lägga, han sa det också.
Jag har lagt och det är riktpriset som brukar ges. Kolla dock med flera och se hur mycket du kan pruta.
En del jobbar med underkonsulter som de betalar per kvm så därför brukar priset vara fast - fördel för alla tycker jag.

Skall man bygga nytt är det bra att göra den konstruktion som nämns i inlägget. Jag har själv ett gammalt hus och där har vi lagt med så kallad öppen konstruktion men då ser man taket även inifrån. Skulle en bra utbryta så har man fritt syreflöde från vinden vilket skyndar på brandförloppet - det begränsas med den stängda konstruktionen.

Det finns ett par stycken man kan jobba med i Skåne - i söder finns Adam Ooms som jobbar med den modernare teknik som beskrivs ovan. Han har även underkonsulter som sagts ovan som man kan kontakta direkt och få jobb utfört (kanske bättre prutmån då?)
En annan är Ingmar Melin på Knadriks kulturbygg som jobbar med mer traditionella metoder men som också har kontakter som kan slussa er vidare. Jag har själv använt mig av Ingmar och upplever dem som väldigt professionella och hederliga. Inte säljartypen utan pratar från hjärtat.

Läs om stråtak på min sida www.skanelangan.se och hur vårt arbete gick till (bilder kommer!)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.