Hej alla trädgårdsägare!

Jag tänkte fixa till eller snarare fräscha upp en gammal Klippo motorgräsklippare jag haft ståendes många år. Jag har själv köpt den i "bättre begagnat skick" som det så vackert heter. Säljaren som sålde den till mig påstår att det är en Excellent men mer troligt är att det är en Comet. Men jag vet ärligt talat inte vad det är. Själva "chassit" är nog en modell och själva motorn en annan.

Mäter man axelbredden dvs exakt på utsidan av hjulen så är den exakt 50 cm bred så jag kan tänka mig att "officiella" klippbredden är 53 cm. Utan drivning och utan elstart så klart. Det var exakt vad jag var ute efter när jag köpte den som en reservklippare för många år sedan.
Brukar köra den några timmar varje år för att den inte ska stå och somna in för gott. Byter dessutom motorolja i den varje vår.

Men, till min fråga. Det sitter vanlig "standardkniv" på den idag och min fråga är - kan jag sätta dit en cross-cut kniv på den för att förhöja klippresultatet?

Detta är som sagt en reservklippare. Min ordinarie klippare är en Klippo Excellent H med en 145cc GCV145 Hondamotor med toppventiler och överliggande kamaxel.
 
Jag har monterat cross-cut på två gamla klippo Excellent (80-tal) med utmärkt resultat :)
 
possum77 possum77 skrev:
Jag har monterat cross-cut på två gamla klippo Excellent (80-tal) med utmärkt resultat :)
Tack för snabbt svar. Det låter ju lysande. Är det bara att gå och köpa en cross-cut kniv (består väl av en längre och en kortare om jag inte minns fel) och skruva dit eller behövs det någon adapter, brickor osv för att få den att passa?

Det är en B&S motor på den kanske jag ska tillägga.
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Tack för snabbt svar. Det låter ju lysande. Är det bara att gå och köpa en cross-cut kniv (består väl av en längre och en kortare om jag inte minns fel) och skruva dit eller behövs det någon adapter, brickor osv för att få den att passa?

Det är en B&S motor på den kanske jag ska tillägga.
På mina Excellent med B&S-motor har kniven passat rakt av, men det kan ju vara läge att byta friktions-brickan när man ändå byter kniven.
 
possum77 possum77 skrev:
På mina Excellent med B&S-motor har kniven passat rakt av, men det kan ju vara läge att byta friktions-brickan när man ändå byter kniven.
Låter toppen och friktionsbrickan är ju i princip "gratis" i inköp så den kostnaden är ju försumbar.

Jag ställer en fråga till som just berör KLIPPO-maskiner och ser om någon har ett svar.

Jag har lagt in några annonser på olika forum att jag söker en Klippo reservmaskin... bl a här på BH.

Jag söker en Klippo UTAN varken drivning eller elstart (ju mindre finesser ju mindre kan börja strula) och har fått ett svar från en ägare av en KLIPPO BRILLIANT S vars klippare har drivning som är ur funktion.
Min fråga till den som vet - kan man enkelt plocka bort enheten som hör till drivningen och fortsätta rulla den för hand lika lätt och enkelt som om klipparen aldrig hade haft drivning?
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag söker en Klippo UTAN varken drivning eller elstart (ju mindre finesser ju mindre kan börja strula) och har fått ett svar från en ägare av en KLIPPO BRILLIANT S vars klippare har drivning som är ur funktion.
Min fråga till den som vet - kan man enkelt plocka bort enheten som hör till drivningen och fortsätta rulla den för hand lika lätt och enkelt som om klipparen aldrig hade haft drivning?
Drivninge är normalt en gummirem under en kåpa. Ta bort remmen så driver den inte. Att ta bort alla delarna från drivningen är meckigt och knappast nödvändigt.
 
T toolman77 skrev:
Drivninge är normalt en gummirem under en kåpa. Ta bort remmen så driver den inte. Att ta bort alla delarna från drivningen är meckigt och knappast nödvändigt.
Jag tänkte främst på om det är massa kugghjul och liknande som sitter i de drivande hjulen kopplat till drivremmen som kan göra klipparen mer tungrullad om inte remmen och drivningen är i funktion?
 
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Tack för snabbt svar. Det låter ju lysande. Är det bara att gå och köpa en cross-cut kniv (består väl av en längre och en kortare om jag inte minns fel) och skruva dit eller behövs det någon adapter, brickor osv för att få den att passa?

Det är en B&S motor på den kanske jag ska tillägga.
Jag har bytt till Aligatorknivar på min Excellent då jag vill ha så fint spill som möjligt (gödning?).
 
possum77 possum77 skrev:
På mina Excellent med B&S-motor har kniven passat rakt av, men det kan ju vara läge att byta friktions-brickan när man ändå byter kniven.
Inte bara "läge", det är ett måste. Min erfarenhet.
 
possum77 possum77 skrev:
På mina Excellent med B&S-motor har kniven passat rakt av, men det kan ju vara läge att byta friktions-brickan när man ändå byter kniven.
Inte bara läge, ett måste.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Låter toppen och friktionsbrickan är ju i princip "gratis" i inköp så den kostnaden är ju försumbar.

Jag ställer en fråga till som just berör KLIPPO-maskiner och ser om någon har ett svar.

Jag har lagt in några annonser på olika forum att jag söker en Klippo reservmaskin... bl a här på BH.

Jag söker en Klippo UTAN varken drivning eller elstart (ju mindre finesser ju mindre kan börja strula) och har fått ett svar från en ägare av en KLIPPO BRILLIANT S vars klippare har drivning som är ur funktion.
Min fråga till den som vet - kan man enkelt plocka bort enheten som hör till drivningen och fortsätta rulla den för hand lika lätt och enkelt som om klipparen aldrig hade haft drivning?
Jag har den du söker!. Fint skick, men inte gratis idag Sitter Alligator kniv på den, annars helt standard. Prima B&S.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Jag har den du söker!. Fint skick, men inte gratis idag Sitter Alligator kniv på den, annars helt standard. Prima B&S.
Vad är det för modell av Klippo du har och vad är det för cc av B&S motor på maskinen? Att den inte är gratis lovar å andra sidan hög kvalitet. 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.