Hej,

Ska köpa en slipmaskin och funderar på Mirka Deros II 125/150. Den ligger på ca 6800kr just nu. Alternativet är en festool rotex 150 men den är rätt mkt dyrare.

Vad är era erfarenheter av Mirka Deros? Maskinen ska användas till alla möjliga typer av slipjobb.

Allt gott!
 
Festools motsvarighet är väl egentligen ETS EC 150/5. Ingen erfarenhet av Mirkas variant men Festools har bra dammupptagning och är väldigt smidig och lätt att arbeta med, bra när man jobbar i obekväma ställningar.
Skulle gissa att Mirkas variant är likvärdig.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
K
Har Mirka Deros och den är kanonbra. Lätt och smidig, bra dammuppsugning med mesh rondeller. Slår tidigare Bosch med hästlängder. Aldrig testat Festools så kan inte jämföra
 
K kniv skrev:
Har Mirka Deros och den är kanonbra. Lätt och smidig, bra dammuppsugning med mesh rondeller. Slår tidigare Bosch med hästlängder. Aldrig testat Festools så kan inte jämföra
Tack för svar! Upplever du några begränsningar med Mirkas slipmaskin? Finns det några jobb tycker den inte presterar lika bra på?
 
N Nybyggarn skrev:
Festools motsvarighet är väl egentligen ETS EC 150/5. Ingen erfarenhet av Mirkas variant men Festools har bra dammupptagning och är väldigt smidig och lätt att arbeta med, bra när man jobbar i obekväma ställningar.
Skulle gissa att Mirkas variant är likvärdig.
Du har nog rätt kring att ETS varianten är mer lik Mirka. Mirka är lite lättare och har 400w istället för 310 men i övrigt rätt lika. För en okunnig, vad får man med rotex 150 vs Mirka? Bättre och snabbare avverkning på grov slipning?
 
G Geezy skrev:
Du har nog rätt kring att ETS varianten är mer lik Mirka. Mirka är lite lättare och har 400w istället för 310 men i övrigt rätt lika. För en okunnig, vad får man med rotex 150 vs Mirka? Bättre och snabbare avverkning på grov slipning?
Ont i armen, trötthet? Det är helt enkelt väldigt olika kategorier av maskiner ets ec/deros <-> rotex/gex.
Föresten är ETS EC 150 på 400 W. Nog bara smaksak, tex vilken strömbrytare du föredrar mellan ETC EC och Mirka Deros. Har du fler maskiner med flex-it-kabel är det en stor fördel för festool när du ansluter dammsugare.
 
Redigerat:
nanowire nanowire skrev:
Ont i armen, trötthet? Det är helt enkelt väldigt olika kategorier av maskiner ets ec/deros <-> rotex/gex.
Föresten är ETS EC 150 på 400 W. Nog bara smaksak, tex vilken strömbrytare du föredrar mellan ETC EC och Mirka Deros. Har du fler maskiner med flex-it-kabel är det en stor fördel för festool när du ansluter dammsugare.
Yes, såg det nu att den var på 400w. ETS EQ är på 310. Jag har inga andra maskiner med flex-it kabel just nu iaf.

Om jag uppfattar det rätt efter googling verkar rotex avverka mer och bättre för grövre jobb. Vilken maskin är mest allround och användbar för en vanlig hobbysnickare, rotex eller ETS/deros?
 
S
Jag gillar ETS 150 framför ETS 150 EC men jag slipar mest horisontella ytor. EC-modellen är ju lättare att använda om man vill vara lite friare med enhandsfattning.

Rotexen har två sliplägen varav det ena är för polering och grovslipning. Om du ska slipa bort gammal färg och sånt så är Rotexen bra.

Deros har jag ingen erfarenhet av men den verkar fin.
 
  • Gilla
Geezy
  • Laddar…
G Geezy skrev:
Yes, såg det nu att den var på 400w. ETS EQ är på 310. Jag har inga andra maskiner med flex-it kabel just nu iaf.

Om jag uppfattar det rätt efter googling verkar rotex avverka mer och bättre för grövre jobb. Vilken maskin är mest allround och användbar för en vanlig hobbysnickare, rotex eller ETS/deros?
Kan bara svara för mig. Jag använder bara gex (bosch rotex) för typ golv. Allt annat ets ec 150/5i kombination med dts 400. Jag slipade några köksskåp med gex, så jag kom fram till att jag behövde en Etc ec. Men jag använder Mirka slipnät till alla tre maskinerna.
 
  • Gilla
Geezy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.