Hej,
Jag planerar att renovera mitt badrum. Hela golvytan är 2,5 kvm.
Jag funderar på att ha kuverskärning i duschen. Duschen ska vara 80x80cm.
Blir det bra med kuvertskärning i ett sånt litet badrum? Vad tror ni?
Om jag bestämmer mig för att ha kuvertskärning då är det ju BÄST att ha golvbrunnen centrerad.
Min fråga är:
Hur ska jag göra så att golvbrunnen hamnas exakt MITT i duschen?

Jag uppskattar alla råd
 
Själva brunnen måste inte vara HELT exakt, man kan placera slukristen (gallret) rätt när man lägger klinkern. Bara det går att få upp vattenlåset för rensning, så ett par cm ”fel” brukar inte vara ett problem.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Ja du...

Du får ju börja med att räkna med vad du bygger på väggarna om det är reglade väggar.

Själv brukar jag räkna med 15 plyfa, 13 gips och 12 kakel m. fix = 30mm

Sen får du kolla vilka duschdörrar du ska ha.

Vi kör nästan uteslutande med INR och deras 800x800 är till utsida profil som gör att dörrarna hamnar på 780x780.
I dessa fallen vill jag att duschzonen blir 800x800 när väggplattorna sitter uppe så att dörrarna hamnar precis inne i zonen.

Sen är det bara att mäta då ju och lägga brunnens centrum 430-430 från båda väggarna så hamnar den centrerad och det är nästan ett måste med kuvertfall men inte alltid är det möjligt tyvärr.

Sen lägger jag uteslutande duschzonens plattor så de lever sitt egna liv kontra övriga golvet för då man har ett kraftigare lokalfall så måste man ha en fog där duschzonen börjar.


Ett par exempel:

Här kunde vi lägga den exakt som vi ville.

Hörn av ett badrum under renovering med 30x30 kakelplattor, en golvbrunn och reglade väggar täckta av tätskiktsfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det gick inte här tyvärr så då blev det lite förskjutning på ena hållet.
Hörn av ett badrum under renovering med nya kakelplattor på golvet och avloppsbrunn, väggar täckta av tätningsskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en variant med 30x30 plattor.

Nyinstallerade grå plattor på badrumsgolv med mönster runt golvbrunn och del av glasvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anton Arvanitis och 7 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du...

Du får ju börja med att räkna med vad du bygger på väggarna om det är reglade väggar.

Själv brukar jag räkna med 15 plyfa, 13 gips och 12 kakel m. fix = 30mm

Sen får du kolla vilka duschdörrar du ska ha.

Vi kör nästan uteslutande med INR och deras 800x800 är till utsida profil som gör att dörrarna hamnar på 780x780.
I dessa fallen vill jag att duschzonen blir 800x800 när väggplattorna sitter uppe så att dörrarna hamnar precis inne i zonen.

Sen är det bara att mäta då ju och lägga brunnens centrum 430-430 från båda väggarna så hamnar den centrerad och det är nästan ett måste med kuvertfall men inte alltid är det möjligt tyvärr.

Sen lägger jag uteslutande duschzonens plattor så de lever sitt egna liv kontra övriga golvet för då man har ett kraftigare lokalfall så måste man ha en fog där duschzonen börjar.


Ett par exempel:

Här kunde vi lägga den exakt som vi ville.

[bild]

Men det gick inte här tyvärr så då blev det lite förskjutning på ena hållet.
[bild]

Här är en variant med 30x30 plattor.

[bild]
Tack för dina råd.
Jätte fina bilder.
Jag vill säga att i mitt badrum jag har betong- väggar och golv.
Jag undrar, när du använder t.ex. 30x30 plattor på golvet (sista bilden) finns det fall utanför duschzonen?
Jag menar är det möjligt att skapa fall (utanför duschen) med 30x30 plattor eller större 60x60 plattor ???
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A Anton Arvanitis skrev:
Tack för dina råd.
Jätte fina bilder.
Jag vill säga att i mitt badrum jag har betong- väggar och golv.
Jag undrar, när du använder t.ex. 30x30 plattor på golvet (sista bilden) finns det fall utanför duschzonen?
Jag menar är det möjligt att skapa fall (utanför duschen) med 30x30 plattor eller större 60x60 plattor ???
Det går att skapa lite fall men inga mängder så det är något man får avväga själv hur man vill ha det.
Så länge man inte har bakfall så är det ju ok med mindre fall på övriga golvet.
 
  • Gilla
Anton Arvanitis
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det går att skapa lite fall men inga mängder så det är något man får avväga själv hur man vill ha det.
Så länge man inte har bakfall så är det ju ok med mindre fall på övriga golvet.
Tack så mycket.
Du skrev innan ... "lägga brunnens centrum 430-430 från båda väggarna".
Jag förstår inte riktigt mätning 430mm.
Jag trodde i en 800x800 dusch med betong väggar , brunnens centrum från båda väggarna är 400-400!
Kanske du räknar med plyfa, gips, kakel, fix!
 
A Anton Arvanitis skrev:
Tack så mycket.
Du skrev innan ... "lägga brunnens centrum 430-430 från båda väggarna".
Jag förstår inte riktigt mätning 430mm.
Jag trodde i en 800x800 dusch med betong väggar , brunnens centrum från båda väggarna är 400-400!
Kanske du räknar med plyfa, gips, kakel, fix!
Ja, jag skrev ju att plyfa, gips och kakel med fix bygger 30mm så då blir det 430 men i ditt fall är det ju bara kakel och fix samt +400mm du får räkna... typ då 415-415 från väggarna.
Det är ju inte så exakt på mm.
 
Att få den exakt i mitten, är det verkligen så viktigt?
Innan jag påbörjade att bygga badrum la jag aldrig märke till var golvbrunnen låg i de badrum jag har besökt genom åren. Jag tror det är en sån sak man egentligen inte bryr sig om så mycket om, innan man själv har byggt ett badrum då.
 
O osgus skrev:
Att få den exakt i mitten, är det verkligen så viktigt?
Innan jag påbörjade att bygga badrum la jag aldrig märke till var golvbrunnen låg i de badrum jag har besökt genom åren. Jag tror det är en sån sak man egentligen inte bryr sig om så mycket om, innan man själv har byggt ett badrum då.
Personligen tycker jag det blir en enorm skillnad i utseende och dessutom har det ju faktiskt med fallet att göra också.
Strävar alltid efter att få den så centrerad det är möjligt men jag strävar också alltid mot att få upp vaskavlopp att komma ut ur vägg vilket jag vet att de flesta skiter i.
Tycker dock inte det är speciellt snyggt att se avloppet under dagens kommoder som oftast släpper typ 300mm från golvet.
 
  • Gilla
nb. och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Personligen tycker jag det blir en enorm skillnad i utseende och dessutom har det ju faktiskt med fallet att göra också.
Strävar alltid efter att få den så centrerad det är möjligt men jag strävar också alltid mot att få upp vaskavlopp att komma ut ur vägg vilket jag vet att de flesta skiter i.
Tycker dock inte det är speciellt snyggt att se avloppet under dagens kommoder som oftast släpper typ 300mm från golvet.
Tack så mycket Paul! Dina råd uppskattar jag!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O osgus skrev:
Att få den exakt i mitten, är det verkligen så viktigt?
Innan jag påbörjade att bygga badrum la jag aldrig märke till var golvbrunnen låg i de badrum jag har besökt genom åren. Jag tror det är en sån sak man egentligen inte bryr sig om så mycket om, innan man själv har byggt ett badrum då.
Jag tror det är viktigt om man vill göra kuvertskärning i duschen. Då blir skärningen snygg och symmetrisk!
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.