För att du ska trivas och kunna slappna av ordentligt i trädgården är det viktigt med insynsskydd på väl valda platser.

Du kan läsa artikeln här: Insynsskydd i trädgården
 
Detta är en av de sjukaste regleringar i Sverige. Staket och insynsskydd. Nyfikenheten är helt otrolig. Vad har andra att göra med vad jag har för mur eller staket? Källarmoskéer och friskolor där kan man syssla med vad sjutton som helst men vill jag ha en mur blir det tvärstopp. Där ska nödvändigtvis insynen vara total så alla kan se när jag planterar eller solar.
Sverige gör mycket bra men här är vi sämst i klassen.
 
  • Gilla
Freiherren och 17 till
  • Laddar…
Det påverkar stadsmiljön på ett tydligt sätt. Så det är rimligt med reglering.
 
  • Haha
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det påverkar stadsmiljön på ett tydligt sätt. Så det är rimligt med reglering.
Varför stanna där? Varför behöver vi bestämma något själva? Den bästa stadsmiljön får vi om staten bestämmer allt. Tänk vad fint det ska bli! Eller du tycker kanske att Sverige lyckats skruva in ratten för balans mellan frihet och reglering precis rätt? Allt är som det ska, Sverige vann igen.
 
  • Gilla
Patrik Öster och 5 till
  • Laddar…
Jag har en vildvuxen "häck" av olika lövträd och enar ("natur") som jag underhåller lagom lite så att den fungerar som avskärmning mot en grönyta som har en väg bakom sig. Några år har jag haft klätterväxter i spalje på en del av sträckan också. På detta sätt slipper jag få helljuset från passerande bilar och synfältet från gående rakt in i huset. Just i denna riktningen så kommer nämligen alla i jämnhöjd med fönstren (då jag bor i en sluttning).
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
...men vill jag ha en mur blir det tvärstopp. Där ska nödvändigtvis insynen vara total så alla kan se när jag planterar eller solar.
Sverige gör mycket bra men här är vi sämst i klassen.
Man kan ogilla regler -det gör jag i många sammanhang- men tagga ned ett snäpp.

Det är knappast läge att kalla det "tvärstopp" när det oftast inte krävs ett bygglov för staket eller spalje.
Och att det krävs bygglov för vissa konstruktioner är ju inte "tvärstopp". Man kan ju få godkänt och sedan bygga efter hjärtats lust.

Sverige är sämst i klassen på mycket men det är ju inte så att andra länder inte har byggregler som ibland kan få Sverige att framstå som ett pårökt Woodstock
 
  • Gilla
Gangstersmed och 1 till
  • Laddar…
Vi valde att prova med bambustaket som vi målade brunt i samma ton som fasaden.

Blev nog inte världens bästa insynsskydd men funderar på att sätta en sådan där balkongväv på insidan. av stolparna. Kanske. Vi får se...

Person målar ett brunt bambustaket ihoppassande med husfasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Man kan ogilla regler -det gör jag i många sammanhang- men tagga ned ett snäpp.

Det är knappast läge att kalla det "tvärstopp" när det oftast inte krävs ett bygglov för staket eller spalje.
Och att det krävs bygglov för vissa konstruktioner är ju inte "tvärstopp". Man kan ju få godkänt och sedan bygga efter hjärtats lust.

Sverige är sämst i klassen på mycket men det är ju inte så att andra länder inte har byggregler som ibland kan få Sverige att framstå som ett pårökt Woodstock
Som jag skrev, det är inte konsekvent. I vissa sammanhang behövs bokstavligen ingen insyn men grannen ska man tvunget veta allt om. Det är mycket svenskt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Em mur runt ett herrgårdsliknade hus kräver bygglov.
En stödmur ska ha bygglov, den ska hålla emot massor så marken inte ska åka iväg.
Ett staket går bra utan bygglov. liggande brädor på längden.
Ett plank ska bygglov och får inte var högre än ett vist mått på den, samt ska vara i stort genonsynligt,
En spalje behöver inget bygglov med tex en murgröna som växer i den och tuktas blir tät och kan vara 2 meter hög.
En tät häck behöver inget bygglov.
Har en en Tuja som är 8 meter lång och 4 meter hög och tvärtät, inget bygglov
Så man kan undra hur det står till med regelverket som ska följas. Bisart i det hela är det.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fario Fario skrev:
Vi valde att prova med bambustaket som vi målade brunt i samma ton som fasaden.

Blev nog inte världens bästa insynsskydd men funderar på att sätta en sådan där balkongväv på insidan. av stolparna. Kanske. Vi får se...

[bild]
Ett bygglovspliktigt plank som du målar där.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett bygglovspliktigt plank som du målar där.
Nja, ser ut att vara genomsiktlighet i närheten av 50 procent. Så kanske, kanske inte.
 
Claes Sörmland
Kilrain Kilrain skrev:
Nja, ser ut att vara genomsiktlighet i närheten av 50 procent. Så kanske, kanske inte.
Med största sannolikhet om det omfattar en större yta/längd. Några 50% genomsiktlighet räddar inte det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett bygglovspliktigt plank som du målar där.
Nej.

Eller det längre svaret.
Kommunen min har inga krav på tillstånd enligt:

Skärmbild av en text med byggregler angående höjden på plank och insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och höjden är:

Mätning av avstånd med tumstock längs svart insynsskydd med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Själva insynsskyddet är 9,7 meter från gränsen:

Person som håller ett måttband utomhus, visar en mätning nära 10 meter från marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och om man följer i längdriktningen av vårt bygge är det över:

Måttband visar avstånd på 9,7 meter i trädgård med insynsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


till gränsen där häcken vår ger insynsskydd.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fario Fario skrev:
Nej.

Eller det längre svaret.
Kommunen min har inga krav på tillstånd enligt;
[bild]

Och höjden är:
[bild]

Själva insynsskyddet är 9,7 meter från gränsen:
[bild]

Och om man följer i längdriktningen av vårt bygge är det över:
[bild]
Till gränsen.
Din kommun har inget med detta att göra, det är lag. Så du bygger hela ditt plank inom 3,6 m från huset fasad. I så fall faller det ju under bygglovsundantaget. Men det ger ju inget insynsskydd i många fall för annat än en liten sittplats intryckt vid husväggen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med största sannolikhet om det omfattar en större yta/längd. Några 50% genomsiktlighet räddar inte det.
Återigen, kanske, kanske inte.

Även om genomsiktligheten inte räddar det så har Kävlinge kommun följande undantag från bygglov:

Anordna en skyddad uteplats till en- och tvåbostadshus. Planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter. Uteplatsen ska uppföras inom 3,6 meter från bostadshuset och placeras minst 4,5 meter från tomtgräns. Om planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar.
Vi vet inte hur lång personen på bilden är, eller var staketet i fråga ska placeras när det är färdigt. 😉

Och sen finns det även följande undantag som kan vara aktuellt:
Utanför ett område med detaljplan är det möjligt att i vissa fall uppföra murar och plank i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus utan bygglov. Detta undantag gäller om fastigheten ligger utanför "sammanhållen bebyggelse”. Kontakta bygglov@kavlinge.se för frågor kring sammanhållen bebyggelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.