Har ägnat timmar åt att försöka förstå vad bästa alternativet vore men blir bara mer förvirrad
Nybyggt hus enplans om 100 kvm med golvvärme, välisolerat med inte passivhus. Stora glas partier mot söder - Mellersta Bohuslän

Som jag ser det är det samma pris på VP men om jag kör FVP så måste jag projektera och bygga ett ventilationssystem - tänker MINST 30.000 troligen mer. (har dessutom tänkt ryggås tak så jag har egentligen inte plats för ventilations kanalerna, då måste jag sänka taket eller ta av isolerings utrymmet - förlust av isolering ?)
Om jag kör VP luft/vatten är det ju bara att installera och köra

Har jag missat något?
 
får man bygga nytt utan ventilationssystem?
 
S Stefansod68 skrev:
får man bygga nytt utan ventilationssystem?
kravet är bara på mängden luft som omsätts (tror det är 35l/s) inte om det är mekaniskt eller självdrag. Min tanke (kanske dum) är självdrag
 
Ursäkta men det låter korkat att bygga utan åtminstone mekanisk frånluft i ett nytt fint hus även om det är ett fritidshus. Betyder mycket för badrummet men även för köket och hur bra man sover. Skulle kört med en lagom stor frånluftsvärmepump som passar 100 kvm.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
sen är förstås skillnaden att jag kan sätta inte ventiler var jag vill och inte behöva dra spiro rör i bjälklaget - vilket är min största oro.
J Josth skrev:
Ursäkta men det låter korkat att bygga utan åtminstone mekanisk frånluft i ett nytt fint hus även om det är ett fritidshus. Betyder mycket för badrummet men även för köket och hur bra man sover. Skulle kört med en lagom stor frånluftsvärmepump som passar 100 kvm.
jag har fått för mig att om man inte bor permanent och dessutom om man bara är en person i veckorna och två på helgerna finns där inte mycket energi att återvinna, gör inte det att FVP blir lite meningslöst - om ingen energi finns att återvinna blir det väl mer eller mindre 1:1 energimässigt. Sen har du säkert rätti ventilationen - ser bara inte hur jag ska bygga den utan att sabba taköjd.
 
Det stämmer att om ingen bor i huset under långa delar av året och man vill sänka innetemperaturen till kanske 10 grader så är inte frånluftsvärmepump det optimala alls. Knappt något att återvinna alls. Då bör man t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump som kan hålla låg underhållsvärme och ställa in frånluftsvärmepumpen som en el-panna i backup-läge om något skulle hända med luftluftvärmepumpen.

Har du tänkt bygga med typ 5m takhöjd och tropikfläktar uppe i innertaket? Värmen i huset samlas normalt längst upp och det kan bli lite kyligt att sitta där nere trots golvvärme så man kan behöva trycka ner värmen igen med fläktar uppe i taket. Frånluften till en frånluftsvärmepump hämtar man i köket, badrummet, grovköket och klädkammare om det finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.