Min trimmer är 15 år gammal och har alltid fungerat. Nu tog jag ut den och när jag drar i startsnöret kommer det duschar med bensin ut genom avgasröret. Avgasröret verkar vara litet och av plast - kan det vara möjligt? Det är det lilla röret som skymtar i öppningen till höger. Vad kan ha hänt under vintern?
 
  • Närbelägen vy av en orange STIHL FS 38 trimmer med fokus på plastavgasröret synligt i öppningen till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det kan inte vara av plast. Öppna upp maskinen och titta var läckan kan komma i från.
 
Får du någon gnista?
 

Kane
Nej, det var inte plast. Jag tog av en kåpa och tog bort ljuddämparen och kan då se rakt in i cylindern. När jag vrider runt motorn kommer det bensin och bubblor runt kolven (se video). Utan att veta vad det är verkar det rätt allvariligt. Någon idé vad det kan vara innan jag börjar skruva bort mer saker?
 
Ta ur tändstiftet och se om du får någon gnista. En gissning är att tändstift har gått sönder och det kommer in bensin som inte förbränns i cylindern. Till slut blir den full med bensin. Om det är så behöver den ett nytt tändstift och så behöver den torka innan du får igång den.
 
N Niq skrev:
Ta ur tändstiftet och se om du får någon gnista. En gissning är att tändstift har gått sönder och det kommer in bensin som inte förbränns i cylindern. Till slut blir den full med bensin. Om det är så behöver den ett nytt tändstift och så behöver den torka innan du får igång den.
Oavsett om det finns gnista eller ej, om man försöker att dra igång den så ska det inte spruta bensin ut ur avgasröret och när jag säger spruta så menar jag det. Det hände vid första rycket för säsongen. Bensinen skall ju 'förgasas' innan den når cylinern så något är riktigt fel.
 
H hcccs skrev:
Oavsett om det finns gnista eller ej, om man försöker att dra igång den så ska det inte spruta bensin ut ur avgasröret och när jag säger spruta så menar jag det. Det hände vid första rycket för säsongen. Bensinen skall ju 'förgasas' innan den når cylinern så något är riktigt fel.
Bensinen sprutas in i cylindern i form av en fin dimma blandad med luft.
Det finns ju bara en väg för bensinen att komma in i cylindern och det är genom förgasaren. I så fall skulle jag gissa på att det är något fel i förgasaren som gör att det rinner bensin rakt igenom. Nu vet jag inte hurdan förgasare det är men tex nålventilen skulle kunna ha fastnat fullt öppen.
 
N Niq skrev:
Bensinen sprutas in i cylindern i form av en fin dimma blandad med luft.
Det finns ju bara en väg för bensinen att komma in i cylindern och det är genom förgasaren. I så fall skulle jag gissa på att det är något fel i förgasaren som gör att det rinner bensin rakt igenom. Nu vet jag inte hurdan förgasare det är men tex nålventilen skulle kunna ha fastnat fullt öppen.
Ja, det låter mera troligt. Jag får kolla förgasaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.