Har beställt alla skåp, luckor och bänkskivor. Levereras rätt in i vårt kök. Planeringen har jag gjort med deras program och mängder av synpunkter har jag tagit del av på detta forum.

Småprylar som handtag o.dyl. inhandlade jag på IKEA i Linköping idag. Ville inte tynga ordern med så mycket smått som jag dessutom gärna ville titta på. Hade önskat mig 2 min med någon säljare för lite småfrågor. Gick inte.

Det visade sig att folk slår sig ner framför datorn med en säljare som tydligen kör programmet åt dem. Köksplaneringen verkar ske på varuhuset. Det är ganska irriterande då man märker att man sitter där kanske en timma.
 
IKEA har bra priser tack vare sin affärside att kunden skall göra så mycket som möjligt av jobbet. Vilket ju är irriterande som i ditt fall. Ett trick som jag använder mig av när jag ruttnar på de oändliga köerna till informationsdiskerna i Ikeavaruhusen är att ringa till deras kundcentra när jag befinner mig i IKEA varuhusen:
Kökshjälpen via telefon
Behöver du hjälp före, under eller efter ditt köksinköp?
Ring våra köksexperter på 020-43 90 50.


Telefon
Personlig service och automatiska tjänster.
Som privat- och företagskund ringer du 020-43 90 50.
Från utlandet ringer du +46 476 827 50.

Öppettider
Personlig service
mån - fre: 8 - 20
lör - sön: 9.30 - 18

Brukar nästan alltid gå mycket snabbare än att vänta på nån säljare i varuhuset.
 
Jag vill minnas att de 'vill' att man ska boka tid om man vill att dom 'ritar' ett helt nytt kök från scratch..
Men för att gå igenom det man själv ritat hemma i deras Kitchen planner så krävs ingen tidbokning, detta var kanske vad du såg?
Vi fick snabb hjälp med vår kökshandling på IKEA Gävle förra veckan, dock hade vi ritat upp allt hemma och de var endast några små ändringar/kommentarer som skulle till.
Sen vill jag minnas att de var 2-3st som jobbade på köksavdelningen samtidigt, så du kanske bara 'hade otur'?

Hoppas allt går fint med köket! :)
 
LUDDET skrev:
...Det visade sig att folk slår sig ner framför datorn med en säljare som tydligen kör programmet åt dem. Köksplaneringen verkar ske på varuhuset. Det är ganska irriterande då man märker att man sitter där kanske en timma.
Ett faktum som man bör tänka på vad gäller detta är att det faktiskt finns en hel del människor i Sverige som inte kan datorer eller har tillgång till dator och internet hemma, och att även dessa personer vill kunna planera/köpa kök, och IKEA vill givetvis sälja till dem också =)

Men visst, att vänta är alltid frustrerande...
 
Vi har planerat kök med IKEAs kitchen planner. Skickade ritningen till dem via mail och åkte sedan till Sundsvall för att prata med dem om det. När vi kom till köksavdelningen var de mycket noga med att poängtera att de inte hjälpte till att skapa ett kök bara utifrån måtten, "vi är inte kökskonsulter", utan de ville att man skulle ha en plan med sig.

Det kanske låter lite snorkigt så här i skrift, men de var inte otrevliga eller så, och han som kollade vår ritning sen hade inget att anmärka på, utan tyckte att det såg hemtrevligt ut. Så i veckan ska köket beställas och det gamla rivas ut... :)
 
Chinaski skrev:
Ett faktum som man bör tänka på vad gäller detta är att det faktiskt finns en hel del människor i Sverige som inte kan datorer eller har tillgång till dator och internet hemma, och att även dessa personer vill kunna planera/köpa kök, och IKEA vill givetvis sälja till dem också =)

Men visst, att vänta är alltid frustrerande...

Man behöver absolut inte ha en dator eller kunna med datorer för att planera ett kök. I IKEA:s katalog finns pappersplanering som fungerar alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.