Hep Hep skrev:
Du säger att du har ont om plats, men likväl så finns det en jigg för varenda behöv känns det som. Var gömmer du undan alla jiggar?
Haha, där blev jag avslöjad. Nästan alla jiggar förvaras högt upp på väggarna där de inte är i vägen.

Jiggarna ser jag dock lite som mer eller mindre underhållsfria "tillbehör". Jag gillar att ha en maskin, exempelvis fräsen, och se till att den är välfungerande och att stålen är vassa. Utan jiggar skulle det behövas flera maskiner för att klara det fräsen gör, fler klingor eller stål att hålla vassa, fler maskiner att lära sig och underhålla.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fler och fler bra råd i tråden. Tackar!

@MathiasFr
Problem med urslag:
Är stödet bakom tillräckligt tight? Tveksamt på skolans gamla stötlåda
Är hyveln tillräckligt skärpt? Japp, men kanske blir det bättre med annan slipvinkel
Tar du för grova skär? Tyckte inte det, men det går säkert att smyga sig på träbiten ännu mer
Har du ett bra grepp om hyveln (den ska inte vingla)? Troligen inte, men den nummer 4 jag testade med är lite väl liten för ett bra grepp

Kloka tankar om att bli riktigt bra på få verktyg, än att bli halvbra på många. Frågan är om en stötlådehyvel är en av de få eller en av de många.

@Ola C
Efter lite videotittande är jag som vanligt imponerad av dina jiggar. (Och av att gylfen i närbild är nästan helt stängd.) Du säger att du har ont om plats, men likväl så finns det en jigg för varenda behöv känns det som. Var gömmer du undan alla jiggar? Nu får jag en väldig lust att bygga dina stötlådor, då en av mina utmaningar är att hitta en bra metod för finlir av lådförstycken och liknande. I dag blir det med hyvel utan stöd och i bland med hjärtat i halsgropen på en bandputs. Det funkar rätt bra, men det är exaktheten och kontrollerbarheten jag saknar. Det jag vill uppnå är samma precisa resultat som Hammern ger, men där den inte klarar uppgiften. Till min 62 Jack har jag flera stål, så jag kan testa med lite olika slipvinklar.
Egentligen har jag inte dåligt med plats utan tror att @Ola C smyggömmer sina jiggar i min verkstad
 
Frustrator Frustrator skrev:
Egentligen har jag inte dåligt med plats utan tror att @Ola C smyggömmer sina jiggar i min verkstad
Det skulle förklara en hel del.
 
@Ola C
Nu är jag här igen efter att ha porrsurfat på dina jiggbyggen på youtube. Ett par frågor om dina stötlådor om det är ok.

Bra och prisvärd plywood växer ju inte på träd längre tyvärr. Ser du några problem med att använda 16 mm valchromat där du använt 15 mm plywood? Jag har alldeles nyss testat att använda det och insett att det verkligen inte bara är färgad mdf.

Den där vita lågfriktionsplasten du har i 45-graderslådan får du gärna avslöja var du köpt. En variant kan ju vara PTFE-tejp, men jag vet inte hur slitstark den är. För att få en låda att glida snällt i en byrå funkar det ju, men slitaget i en stötlåda är nog mer att jämföra med de där maskinerna Ikea har för att misshandla sina möbler.

Du använder överstora (heter det så?) hål för att kunna justera de olika delarna mot varandra. Är det något du gör en gång och sedan funkar det i all evighet, eller åtminstone tills du tappar allt i golvet, eller håller du på och pillar på det lite då och då för att den tappar sin position?
 
Hep Hep skrev:
@Ola C
Nu är jag här igen efter att ha porrsurfat på dina jiggbyggen på youtube. Ett par frågor om dina stötlådor om det är ok.

Bra och prisvärd plywood växer ju inte på träd längre tyvärr. Ser du några problem med att använda 16 mm valchromat där du använt 15 mm plywood? Jag har alldeles nyss testat att använda det och insett att det verkligen inte bara är färgad mdf.

Den där vita lågfriktionsplasten du har i 45-graderslådan får du gärna avslöja var du köpt. En variant kan ju vara PTFE-tejp, men jag vet inte hur slitstark den är. För att få en låda att glida snällt i en byrå funkar det ju, men slitaget i en stötlåda är nog mer att jämföra med de där maskinerna Ikea har för att misshandla sina möbler.

Du använder överstora (heter det så?) hål för att kunna justera de olika delarna mot varandra. Är det något du gör en gång och sedan funkar det i all evighet, eller åtminstone tills du tappar allt i golvet, eller håller du på och pillar på det lite då och då för att den tappar sin position?
Valchromat kommer funka bra.

Den där glidplasten såldes av axminster, det var många år sen, hittar inte ens den hos dom längre. Jag tror det är umhw (ordning på bokstäverna osäker) o borde gå att hitta nån annanstans.

Vävd Ptfe tejp tror jag inte är så dumt, värt att testa. Har det under diverse saker (tyngre än en hyvel) som glider på bordsågen och det har överlevt väldigt bra.

Det är skitsvårt att bygga jiggar o annat med lim o fixa förband o få det exakt 90 grader, det är huvudanledningen till justermånen. På en möbel kanske det inte gör så mycket om det blir 89 grader nånstans men 1 grad off på en jigg gör att allt som tillverkas på den jiggen blir fel.

De flesta jiggar klarar sig bra utan check eller justering under årens gång. Beror lite på hur mycket det används och belastningen. Vanliga stötlådan är typiskt en sån som slits lite med tiden o får en check ibland.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
När jag surfar på low friction plasic hittar jag den här. Jag är inte helt säker på att det är rätt och så är det nästan 1500 spänn, vilket låter lite dyrt när jag kanske bara behöver en bit av en plastskärbräda.
[länk]
POM/delrin ger väldigt fint glid och borde gå att få tag på i rimliga bitar.
 
Ola C Ola C skrev:
Det är skitsvårt att bygga jiggar o annat med lim o fixa förband o få det exakt 90 grader, det är huvudanledningen till justermånen. På en möbel kanske det inte gör så mycket om det blir 89 grader nånstans men 1 grad off på en jigg gör att allt som tillverkas på den jiggen blir fel.
Bland det klyftigaste jag sett som lösning på detta är Rex Kreugers Advanced shooting boards vinkelräta anhåll. Han limmar/permanentfäster bakre halvan av anhållet och justerar sedan in främre halvan som skruvas mot bakre halvan till god noggrannhet med små mellanlägg (av typ papper eller hyvelspån).
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Bland det klyftigaste jag sett som lösning på detta är Rex Kreugers Advanced shooting boards vinkelräta anhåll. Han limmar/permanentfäster bakre halvan av anhållet och justerar sedan in främre halvan som skruvas mot bakre halvan till god noggrannhet med små mellanlägg (av typ papper eller hyvelspån).
Jag gillar ändå att ha main fencet justerbart även om man använder ett yttre anhåll. Om hans anhåll hamnar ur 90 grader är det mycket bry att få det 90 igen då hans inre anhåll sitter fixt.

Idén om zero clearance fence låter trevlig men jag har faktiskt flyttat tillbaka mitt anhåll nån tiondel för att aldrig bumpa in i det. De få gånger jag verkligen behöver stöd sista hundradelarna på utgångssidan kör jag med temporär offerbit bakom ämnet.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag gillar ändå att ha main fencet justerbart även om man använder ett yttre anhåll. Om hans anhåll hamnar ur 90 grader är det mycket bry att få det 90 igen då hans inre anhåll sitter fixt.
Som jag använder det lägger jag några hyvelspån emellan anhållets delar så det blir vinkelrätt vilket tar typ 5min och sen håller det vinkeln jättebra.
...tills jag försöker kolla arbetsstycket med en dålig vinkelhake, får för mig att det behöver justeras och lägger ytterligare 5min på att justera efter den defekta vinkelhaken, inser att den var defekt, hittar en bra och justerar tillbaka.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.