Hej!

Vi har en enorm tujahäck, som klipptes nu i mitten på maj, första gången, på tre år. Den var väldigt vildvuxen med andra ord. Nu har den kapats ca 2 meter på höjden och på bredden ganska kraftigt (allt gjordes av fackmän). Men nu ser den allt för sorglig ut nu, man kan se genom den och skotten som kommer ser lite gula ut på sina håll. Kommer den ta sig tror ni? Kan vi göra något för att underlätta?

Tacksam för råd!
 
  • Nyligen beskuren tujahäck som är gles och delvis gulnande i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Beskuren tujahäck med glesa partier och gula skott mot grå himmel och gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen beskuren tujahäck med glesa grenar och några gula skott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två saker som gott fel här, det ena är att häcken borde ha klippts flera ggr under de tre år den stått där, det andra är att denna klippning nu görs vid fel tillfälle.

Tuja klipps tidig vår innan savstigningen tar fart, alternativt sen höst när de har gått i vila och förbereder sig för vintern.

Barrträd måste få sol på sina barr för fotosyntesens skull, barr i skugga har växten ingen nytta av och släpper dem dvs de gulnar och dör. En barrhäck som inte klippts på tre år resulterar onekligen i att en del av barren inuti busken står i ständig skugga och då händer det jag beskrivit. Barren har säkert varit döda länge men först nu syns det hur buskarna ser ut inuti. Barrträd har generellt svårt att bilda nya skott där grenarna har dött men jag har faktiskt sett det hända en gång vid rådjursskador.

Det är inget du kan göra, vattna när det behövs, marken skall vara fuktig men inte blöt och sedan är det bara att hoppas på det bästa.

Den som beskar er häck borde ha informerat om ovanstående.
 
  • Gilla
redep och 17 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Två saker som gott fel här, det ena är att häcken borde ha klippts flera ggr under de tre år den stått där, det andra är att denna klippning nu görs vid fel tillfälle.

Tuja klipps tidig vår innan savstigningen tar fart, alternativt sen höst när de har gått i vila och förbereder sig för vintern.

Barrträd måste få sol på sina barr för fotosyntesens skull, barr i skugga har växten ingen nytta av och släpper dem dvs de gulnar och dör. En barrhäck som inte klippts på tre år resulterar onekligen i att en del av barren inuti busken står i ständig skugga och då händer det jag beskrivit. Barren har säkert varit döda länge men först nu syns det hur buskarna ser ut inuti. Barrträd har generellt svårt att bilda nya skott där grenarna har dött men jag har faktiskt sett det hända en gång vid rådjursskador.

Det är inget du kan göra, vattna när det behövs, marken skall vara fuktig men inte blöt och sedan är det bara att hoppas på det bästa.

Den som beskar er häck borde ha informerat om ovanstående.
Tack för svar! Vi har precis flyttat in men ju ska vi göra allt vi kan för att ta hand om tujan. Jag har hört att man kan "putsa" ofta och på så sätt få den tätare, brukar det kunna på sikt ge en bra tät häck igen?
 
S Sextiotalsvillan skrev:
Tack för svar! Vi har precis flyttat in men ju ska vi göra allt vi kan för att ta hand om tujan. Jag har hört att man kan "putsa" ofta och på så sätt få den tätare, brukar det kunna på sikt ge en bra tät häck igen?
Det går ibland. Där jag växte upp fanns en tuja som klipptes intill stammen nästan på ena sidan. Den lever fortfarande och har blivit fin igen men vi pratar inte ett par år utan tvåsiffrigt antal år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Fackmän eller snackmän?

Abies Koreana har helt rätt enligt mig.

Det ni kan göra nu, är att vattna och möjligen gödsla väldigt försiktigt. Men framförallt hoppas på det bästa. Den borde hämta sig, men kan se lite tråkig ut framöver
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det går ibland. Där jag växte upp fanns en tuja som klipptes intill stammen nästan på ena sidan. Den lever fortfarande och har blivit fin igen men vi pratar inte ett par år utan tvåsiffrigt antal år.
Instämmer. Vi har thujor som gnagdes helt in till stammen av rådjur och nu 10+ år senare börjar de tjockna till åtminstone lite nertill. Tror inte de kommer bli som om de hade fått växa utan att bli uppätna, men det är inte helt kalt längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Pellegnillot71
Rent allmänt kan sägas att dagens överanvändning av thujor är ett gissel. Det är sällan hänsyn tas till om häcktypen passar med huset, utan målet är förstås att få ett så snabbväxande insynsskydd som möjligt.

Och ändå gör man inte det som krävs för att lyckas, nämligen att börja klippa den så snart det går. Thujan på bilden är ju redan förstörd i det att den inte blivit inklippt korrekt från början.

Jag kan nog räkna de thujor jag sett i privata trädgårdar som är snyggt klippta på ena handens fingrar.

Kanske att folk skulle övergå till bok eller andra typer av häckar istället.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Har en Thujahäck som jag först klippte sådär på insidan, 2 år senare på utsidan. Den växer igen om den bara blivit korrekt planterad. Tar ca 2-3 år så är den fin igen.

Skotten kommer vanligtvis inifrån stammen så den blir bara tätare med tiden.

Tvekar inte för fem öre på att klippa Thujan hårt igen. Det är snyggare att den håller formen och periodvis ser lite klen ut än att man klipper för försiktigt och sen breder den ut sig för mycket. Det gör dessutom att den blir mycket klenare när man väl blir tvungen att klippa in den.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Rent allmänt kan sägas att dagens överanvändning av thujor är ett gissel. Det är sällan hänsyn tas till om häcktypen passar med huset, utan målet är förstås att få ett så snabbväxande insynsskydd som möjligt.

Och ändå gör man inte det som krävs för att lyckas, nämligen att börja klippa den så snart det går. Thujan på bilden är ju redan förstörd i det att den inte blivit inklippt korrekt från början.

Jag kan nog räkna de thujor jag sett i privata trädgårdar som är snyggt klippta på ena handens fingrar.

Kanske att folk skulle övergå till bok eller andra typer av häckar
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Rent allmänt kan sägas att dagens överanvändning av thujor är ett gissel. Det är sällan hänsyn tas till om häcktypen passar med huset, utan målet är förstås att få ett så snabbväxande insynsskydd som möjligt.

Och ändå gör man inte det som krävs för att lyckas, nämligen att börja klippa den så snart det går. Thujan på bilden är ju redan förstörd i det att den inte blivit inklippt korrekt från början.

Jag kan nog räkna de thujor jag sett i privata trädgårdar som är snyggt klippta på ena handens fingrar.

Kanske att folk skulle övergå till bok eller andra typer av häckar istället.
Hjälpsamt svar
 
Det är inga problem om du ger häcken tid! Nya skott kommer så småningom, det tar lite tid och kommer att se spretigt ut till en början. Ge den hönsgödsel, jag brukar använda pelleterad. Och mycket vatten och jag menar mycket. Thuja kräver enorma mängder vatten.
På bilden ser du thuja som klipptes för ett år sedan ungefär, där var inte en tillstymmelse till ett grönt barr. Nu har den kommit till sig lite. Inte första thuja som jag klippt rejält och som kommit igång igen. Men det tar tid.
Thuja skall helst klippas två gånger per år. Dels i april och sedan i augusti
 
  • Thuja-häck som återhämtar sig med nya gröna skott efter att ha klippts hårt för ett år sedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Det är inga problem om du ger häcken tid! Nya skott kommer så småningom, det tar lite tid och kommer att se spretigt ut till en början. Ge den hönsgödsel, jag brukar använda pelleterad. Och mycket vatten och jag menar mycket. Thuja kräver enorma mängder vatten.
På bilden ser du thuja som klipptes för ett år sedan ungefär, där var inte en tillstymmelse till ett grönt barr. Nu har den kommit till sig lite. Inte första thuja som jag klippt rejält och som kommit igång igen. Men det tar tid.
Thuja skall helst klippas två gånger per år. Dels i april och sedan i augusti
Tack så jättemycket för tips och råd ❤️
 
S Sextiotalsvillan skrev:
Tack så jättemycket för tips och råd ❤️
Man brukar säga att barrträd inte får gröna skott på brun kvist. Alltså håll efter i tid och klipp inte innanför den gröna delen. Av erfarenhet av grannars klippande är jag tyvärr jätteskeptisk och tror din häck kommer förbli jätteful jättelänge. Det kommer gå fortfare att sätta en ny. Och om du gör det, varför inte välja en vacker häck som avenbok eller syren? Växer också snabbt.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.