Ett mycket vackert gammalt syrenträd står på tomten. När jag ikväll kröp in under det upptäckte jag en spricka längs en av trädets grova grenar. Går den att laga? Blir inte vackert om jag sågar bort grenen. Mången tack om någon har råd att ge!
 
  • Gammalt syrenträd med en stor spricka i en av de grova grenarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju prova att dra ihop det med spännband.
 
D Du och 19till skrev:
Du kan ju prova att dra ihop det med spännband.
Tack för tipset men det går nog inte då det är en väldigt stor och tung gren. Bladen på grenen är friska men jag är orolig över att trädet ska ta skada.
 
Fäst ena ännen i ena grenen och andra i andra grenen ca 50cm upp från sprickan och dra ihop med kraftigt spännband
 
D Du och 19till skrev:
Fäst ena ännen i ena grenen och andra i andra grenen ca 50cm upp från sprickan och dra ihop med kraftigt spännband
Tack jag ska prova.
 
Jag skulle nog avråda från det. Såret är stort och redan infekterat av svampsporer (de finns överallt, redo att slå till där de kan föröka sig) och det enda som händer är att du stänger in svampen i såret.

Träd kan läka svåra skador utan att vi blandar oss i och förvärrar saker och ting men den skadan på bilden tror jag inte att trädet fixar. Det kan leva ett tag med skadan men utgången är given.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har samma tanke som Abies koreana.

Hade själv satt ett spännband bara så grenen inte särar på sig mer vid kraftigare blåst.
Kanske kommer att överleva en bra tid till.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
S
A Abies koreana skrev:
Jag skulle nog avråda från det. Såret är stort och redan infekterat av svampsporer (de finns överallt, redo att slå till där de kan föröka sig) och det enda som händer är att du stänger in svampen i såret.

Träd kan läka svåra skador utan att vi blandar oss i och förvärrar saker och ting men den skadan på bilden tror jag inte att trädet fixar. Det kan leva ett tag med skadan men utgången är given.
Detta stämmer säkert, men det är ju sorgligt. I så fall hade jag fixerat stammen så att den inte fläks upp ännu mera, med band eller något annat efter förutsättningarna, och hoppats att det ger några flera säsonger.
 
  • Gilla
Hugo7 och 1 till
  • Laddar…
S stugfar skrev:
Detta stämmer säkert, men det är ju sorgligt. I så fall hade jag fixerat stammen så att den inte fläks upp ännu mera, med band eller något annat efter förutsättningarna, och hoppats att det ger några flera säsonger.
Det är ett väldigt vackert gammalt träd och jag är så himla rädd att trädet ska dö. Ska prova med spännbandet....
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Ska prova med spännbandet....
Inte helt fel att samtidigt försiktigt beskära flikgrenen så att tyngden lättas.
 
  • Gilla
Hugo7
  • Laddar…
Nissens
Jag har precis åtgärdat ett av mina äppelträd som hade ett liknande problem.

Mitt råd är att införskaffa 1 st rostfri gängstång, minst M12 och stora rostfria brickor och muttrar. Gängstången bör vara rostfri, Biltema har sådana med A4 klassning i enmeterslängder. Du behöver ett långt 12 mm borr, finns på Jula för under hundringen.

Därefter rätar du upp och fixerar trädet så som det var innan det sprack.

Sedan borrar du igenom de båda delarna i trädet och sätter i gängstången, monterar brickor och muttrar och drar åt. Kapa gängstången till lämplig längd.

Sedan kan du ta bort det du använt för att fixera trädet och låta bulten hålla ihop trädet.

Detta skadar trädet betydligt mindre än vad ett spännband gör, och det är hålla din och min livslängd ut. 😊

PS trädets näring går i de yttre skikten av veden nära barken, så ett spännband är inte bra på sikt då det ”stryper” trädet när det växer. Om muttrar och brickor så småning om växer in i trädet såelar ingen roll, det fungerar lika bra ändå. Men välj rostfria prylar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har precis åtgärdat ett av mina äppelträd som hade ett liknande problem.

Mitt råd är att införskaffa 1 st rostfri gängstång, minst M12 och stora rostfria brickor och muttrar. Gängstången bör vara rostfri, Biltema har sådana med A4 klassning i enmeterslängder. Du behöver ett långt 12 mm borr, finns på Jula för under hundringen.

Därefter rätar du upp och fixerar trädet så som det var innan det sprack.

Sedan borrar du igenom de båda delarna i trädet och sätter i gängstången, monterar brickor och muttrar och drar åt. Kapa gängstången till lämplig längd.

Sedan kan du ta bort det du använt för att fixera trädet och låta bulten hålla ihop trädet.

Detta skadar trädet betydligt mindre än vad ett spännband gör, och det är hålla din och min livslängd ut. 😊
Låter väldigt proffsigt men då måste jag nog anlita expertis. Försökte lyfta upp grenen som stödjer mot marken men det gick inte så bra så vet inte hur jag ska göra med spännbandet....
 
Nissens
H Hugo7 skrev:
Låter väldigt proffsigt men då måste jag nog anlita expertis. Försökte lyfta upp grenen som stödjer mot marken men det gick inte så bra så vet inte hur jag ska göra med spännbandet....
Nä, glöm spännbandet till annat än möjligen räta upp grenen med. Att borra och sätta dit gängstången är enkelt om trädet har rätt position. Tror det tog typ en kvart att få dit det.
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, glöm spännbandet till annat än möjligen räta upp grenen med. Att borra och sätta dit gängstången är enkelt om trädet har rätt position. Tror det tog typ en kvart att få dit det.
Skulle haft dig som granne!
 
  • Älska
Nissens
  • Laddar…
H Hugo7 skrev:
Ett mycket vackert gammalt syrenträd står på tomten. När jag ikväll kröp in under det upptäckte jag en spricka längs en av trädets grova grenar. Går den att laga? Blir inte vackert om jag sågar bort grenen. Mången tack om någon har råd att ge!
Mycket svårlagat och finns det småbarn på tomten är det nog högrisk för skada vid blåst.
Men med ett rejälare spännband går det nog att få det säkrare även om det är fult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.