Jag planerar att bygga en balkong ovanför altandörren på bilden. Huset är från 1923 och alla väggar är byggda av ca 8 cm tjocka plank med spont. Plankorna är ihopspikade med kraftiga spikar så det känns bastant. Krävs det förstärkning av väggen för en frihängande balkong? Huset är tilläggsisolerat utifrån så det går säkert att fästa 70-reglar på planken som förstärkning, och ändå komma i liv med fasaden.

Har ni tips på vilken typ av konsoler som är bra? Jag funderar på om jag ska bygga i trä eller låta tillverka i stål.
 
  • Gulmålad husfasad med altandörr och trätrappa, planer för installation av en frihängande balkong diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshuven är från gamla köket och ska bort. Altantaket blir i vägen så det måste jag minska lite på.
 
F Fred_N skrev:
Ventilationshuven är från gamla köket och ska bort. Altantaket blir i vägen så det måste jag minska lite på.
Vi har precis monterat balkong på ett timmerhus där det inte blir några stående stolpar som bär upp den. En konstruktör beräknade vilka dimensioner (stålkonstruktion) vi behövde. Vi har sedan valt att gå upp i alla dimensioner och stärka timmerväggen för att inte äventyra nånting. Vi kommer dessutom att komplettera med träkonsoler under så att det passar bättre estetiskt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Vi har precis monterat balkong på ett timmerhus där det inte blir några stående stolpar som bär upp den. En konstruktör beräknade vilka dimensioner (stålkonstruktion) vi behövde. Vi har sedan valt att gå upp i alla dimensioner och stärka timmerväggen för att inte äventyra nånting. Vi kommer dessutom att komplettera med träkonsoler under så att det passar bättre estetiskt.
Intressant. Hur ser stålkonstruktionen ut, har ni använt stålkonsoler i L-form (utan snedsträvor)?
 
F Fred_N skrev:
Intressant. Hur ser stålkonstruktionen ut, har ni använt stålkonsoler i L-form (utan snedsträvor)?
Stålkonsoler med snedsträvor, allt i VFZ-stål. L-formationen 60x60 mm, snedsträva 5x50 mm, genomgående skruvar 12 mm med 100x100 mms brickor.
Det var konstruktörens beräkningar, vi gick upp till 80x80 och snedsträvan blev 5x60 om jag kommer rätt ihåg. Sedan satte vi hel stålplatta (istället för brickor) på insidan för att fördela trycket ordentligt.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Beräkningarna är för balkongstorlek 130 cm djup och 300 cm bred, kan vara bra att beakta den biten också ;)
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Beräkningarna är för balkongstorlek 130 cm djup och 300 cm bred, kan vara bra att beakta den biten också ;)
Vi tänker oss något liknande i storlek på balkongen. Sitter stålkonsolerna på ovan- eller undersidan av balkongen? Gissar att det är på ovansidan eftersom det är genomgående skruvar. Vore jätteintressant att se någon bild på konstruktionen.
 
F Fred_N skrev:
Vi tänker oss något liknande i storlek på balkongen. Sitter stålkonsolerna på ovan- eller undersidan av balkongen? Gissar att det är på ovansidan eftersom det är genomgående skruvar. Vore jätteintressant att se någon bild på konstruktionen.
Skickat ritningen i meddelande. De genomgående skruvarna är genom väggen eftersom den delen är så viktig för oss med timmerhus. Stålkonsolerna blir under träkonstruktionen.
 
A AnnIng skrev:
Skickat ritningen i meddelande. De genomgående skruvarna är genom väggen eftersom den delen är så viktig för oss med timmerhus. Stålkonsolerna blir under träkonstruktionen.
Hej!

Jag störning för att bygga en trapp med avsats till ett loft och hamnade in på en tråd med ditt inlägg ovan.

Du har möjligtvis inte denna ritning kvar? Var köpte du stålkonsolerna?

mvh Erik
 
A Amrich skrev:
Hej!

Jag störning för att bygga en trapp med avsats till ett loft och hamnade in på en tråd med ditt inlägg ovan.

Du har möjligtvis inte denna ritning kvar? Var köpte du stålkonsolerna?

mvh Erik
Skickade ritningen i PM! Vi köpte stålet på Bromma stål här i norra Stockholm som hade allt hemma. Kolla med någon lokal entreprenör är mitt tips! Återkom om du har frågor, eller vill ha foton eftersom den nu sitter uppe.
Mvh Anki
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hej! Tänkte bara passa på att meddela att vi byggde balkongen 170 cm djup och då verkade det bli svårt med konsoler så det fick bli pelare.

Hälsningar, Fredrik
 
  • Gult hus med veranda under konstruktion, trädgårdsredskap, kvällssol, öppen dörr, klädstreck, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnIng och 2 till
  • Laddar…
A AnnIng skrev:
Skickade ritningen i PM! Vi köpte stålet på Bromma stål här i norra Stockholm som hade allt hemma. Kolla med någon lokal entreprenör är mitt tips! Återkom om du har frågor, eller vill ha foton eftersom den nu sitter uppe.
Mvh Anki
Hej.
Funderar över att bygga en loftgång och hade gärna sluppit stolpar. Du kan inte PMa ritning och bild på dina konsoller?

Tacksam för svar

Mvh

Niklas
 
N nsorman skrev:
Hej.
Funderar över att bygga en loftgång och hade gärna sluppit stolpar. Du kan inte PMa ritning och bild på dina konsoller?

Tacksam för svar

Mvh

Niklas
Hej Niklas!
Jag ska försöka leta rätt på dem, självklart delar jag med mig om du har nytta av dem!
Mvh Anki
 
Hej Anki!
Jag skickade vidare ritningen som jag fick av dig till Niklas. Hoppas att det var ok.
Mvh Fredrik
 
  • Gilla
AnnIng
  • Laddar…
F Fred_N skrev:
Hej Anki!
Jag skickade vidare ritningen som jag fick av dig till Niklas. Hoppas att det var ok.
Mvh Fredrik
Absolut, tack för hjälpen! Kompletterar med två bilder. Vi valde av estetiska (och lite extra hängremmar) att montera konsoler under balkongen också. Alltså inget som är nödvändigt utgående från konstruktörens ritningar men får det att passa in lite bättre mot vårt gamla timmerhus.
 
  • Metallkonsol monterad under balkong mot timmervägg för estetisk förbättring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med räcke på ett mörkt timmerhus, förstärkt med ytterligare konsoler monterade under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.