Hej

Har en god vän som har problem med sin fasad. Det är stående panel men den är väldigt "tunn" bara 12 mm. En standard ytterpanel är 22 mm enligt min erfarenhet.

Hur som helst så har panelen börjat bångna så att det på många ställen blivit ett rejält mellanrum mellan ytterbräda och den undre (det är alltså lockpanel). Man kan se in under den yttre brädan, mellanrummet är säkert en centimeter.

Det här kan ju inte vara bra tänker jag. Regnvatten kommer såklart in bakom panelen.

Jag har aldrig sett detta fenomen och tänker att det beror på att panelen är så tunn. Visst rör sig trä hela tiden men jag har inte sett brädor bångna på det här sättet.

Skulle ni köpa ett gäng nya brädor av samma tunna dimension eller köpa 22 millimeters och byta hela väggen. Det är främst en sida på huset (södersidan) som har detta problem. Övriga sidor ser jättebra ut.
 
Om där är så stora glipor så är det nog läge att ta dän hela fasaden och försäkra sig om att där inte är en massa fuktskador som man eljest riskerar att bygga in. Läckage har den irriterande egenheten att det liksom aldrig syns där det uppstått och vice versa, om du förstår hur jag menar.

Håller med om att 12mm är i tunnaste laget. Den skulle man behövt skruva fast så den sitter ordentligt, inte spika.
 
S
Låter onekligen tunt...tjockare lockbrädor säger jag. Det syns ju inte att de under är 12 mm. Samtidigt tror jag inte att det är någon fara om det kommer in lite vatten bakom lockbrädorna. Det är ju inte något tätskikt i den meningen att vatten är förbjudet. Beror förstås på vad som är där bakom, men är det luftspalt och sedan något som vattnet bara rinner ned på så är det inte fara å färde med lite glipor pga bågnande lockbrädor.
 
Ja det känns väldigt tunt och inte så robust. Brädor har även spruckit. Det kan såklart hända även med 22 mm men 12 mm måste ju spricka lättare.

Jag ska föreslå att byta hela den södra sidan av huset. Övriga sidor har inga problem alls och det är säkert ingen tillfällighet att det är just den södra sidan. Det blir ju då en annan panel på en sida av huset men det kan man kanske överleva....inte motiverat att byta all panel när den är som ny i övrigt. Möjligen är den bytt på övriga sidor? Han har inte ägt huset mer än några år och har inte all historik.
 
S
Ja södersidor har en besvärlig tillvaro. Jag skulle nog också ha tagit det en sida i taget. Två på miljonen kommer se det. Dyker det upp överraskningar brukar de ju sällan vara godartade utan leda till mera arbete och/eller utgifter.

En olägenhet pga glipande lock just nu kan vara att det kan bli frestande insekts-tillhåll bakom lockbrädorna.
 
Varför inte bara hjälpa till att knacka in spiken om vännen störs av den glipande panelen?
 
Q Queen15 skrev:
eller köpa 22 millimeters och byta hela väggen. Det är främst en sida på huset (södersidan) som har detta problem. Övriga sidor ser jättebra ut.
JA
 
Ja kanske det går att prova knacka in spikarna längre. Jag trodde att mellanrummen var för stora men det är ju det första att prova så klart. Vad dum jag är som inte tänkte på det. De kanske bara "krupit ut" utan att det syns på utsidan 🙈

Jag tänkte nog också att den där tunna panelen på bara 12 mm riskerar att spricka om man "tvingar tillbaka" brädor som bångnat.
 
Redigerat:
Det är ju värt ett försök. Skruva istället för spika så håller det bättre.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är ju värt ett försök. Skruva istället för spika så håller det bättre.
Skruva inte (i onödan) det är onödigt dyrt och svårare att knacka in om det skulle behövas. Om fasaden vore skruvad och började glipa och spricka vore det betydligt svårare att åtgärda än om den som brukligt är fäst med trådspik.
 
F fribygg skrev:
Skruva inte (i onödan) det är onödigt dyrt och svårare att knacka in om det skulle behövas. Om fasaden vore skruvad och började glipa och spricka vore det betydligt svårare att åtgärda än om den som brukligt är fäst med trådspik.
Ja, där har vi olika åsikter och kanske erfarenheter.

Hela poängen med att skruva är ju att det inte ska krypa ur och följaktligen behöva knackas in. Min erfarenhet av trådspik däremot är att den har en högst irriterande ovana att krypa ur både här och där i konstruktioner utomhus, så jag försöker undvika spik i möjligaste mån.

Men det får TS avgöra själv.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, där har vi olika åsikter och kanske erfarenheter.

Hela poängen med att skruva är ju att det inte ska krypa ur och följaktligen behöva knackas in. Min erfarenhet av trådspik däremot är att den har en högst irriterande ovana att krypa ur både här och där i konstruktioner utomhus, så jag försöker undvika spik i möjligaste mån.

Men det får TS avgöra själv.
Hur tänker du med en skruvad bräda på en oljefärgsmålad fasad som behöver bytas efter säg 50 eller 100år, hur får du loss torxskruven om du använder sådan?
Om man tänker sig spårskruven på ett hörnjärn på ett fönster brukar man ju få loss den med våld, men vem skruvar fasad med spårskruv?
 
F fribygg skrev:
Hur tänker du med en skruvad bräda på en oljefärgsmålad fasad som behöver bytas efter säg 50 eller 100år, hur får du loss torxskruven om du använder sådan?
Om man tänker sig spårskruven på ett hörnjärn på ett fönster brukar man ju få loss den med våld, men vem skruvar fasad med spårskruv?
Normalt använder man kanske inte skruv, men i det här fallet är det ju inte normalt, eller hur? Här finns det ju bara hälften så tunn fasad att fästa i mot normalt, och dessutom måste den betvingas på plats. Då kan det vara motiverat med skruv lite här och där.

Spårskruv vet jag dock inte var du fått det från. Torx eller kryss är vad jag använder. Spårskruv är ett elände.

Att man alltid gjort si är dessutom inget skäl i sig för att inte testa att göra så.

Men som sagt. Vi har olika åsikter i frågan och nu har vi framlagt våra respektive argument. Sedan är det upp till TS att avgöra. Jag för min del vill inte hamna i någon evighetsträta om skruv eller spik och kapa tråden, så jag avslutar för min del den här delen av diskussionen.

Jag hade dock som sagt använt skruv. Rostfri sådan.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
När vi tog loss de panelbrädor som var sämst visade det sig att det var en typ av panel jag inte sett tidigare. Den är 22 mm "på mitten" men ca 2 cm på varje sida är 12 mm. Det är alltså 12 mm delen som är synlig. Förstår nu varför brädorna då har en benägenhet att böja sig så mycket.

Denna upptäckt gjorde att vi inte ser samma "fara" med gliporna. Ja snyggt är det väl inte men det är i alla fall inte öppet in bakom eftersom den tjockare delen täcker. Svårt att förklara och jag har inte hittat någon sån här panel när jag googlat så vet inte vad den kallas.

Vi bytte ut de sämsta brädorna och resten får vara. Det gick inte att skruva in dem mer, de har böjt sig för mycket.

Tack för alla tips och råd 😊
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
Q Queen15 skrev:
När vi tog loss de panelbrädor som var sämst visade det sig att det var en typ av panel jag inte sett tidigare. Den är 22 mm "på mitten" men ca 2 cm på varje sida är 12 mm. Det är alltså 12 mm delen som är synlig. Förstår nu varför brädorna då har en benägenhet att böja sig så mycket.
LB hus ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.