Hej!
Vi flyttade in i vårt nya (eller nja, byggår 1960) hus för några dagar sedan. Fick precis upp ordentligt belysning i vardagsrummet och upptäckte att det är vertikala bucklor på ytterväggen. Man känner tydligt utbuktningarna med handen och de känns hårda, dvs det går inte att trycka in dem.
Jag oroar mig för att det är fuktskador. Vad tror ni? Har jag något att oroa mig för?

Det ska tilläggas att de inte känns fuktiga och att färgen sitter ordentligt. Men jag kan inget om sånt här.
 
  • Vertikala bucklor på inomhusvägg ovanför en radiator i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med vertikala bucklor på vitmålad yttervägg, möbler, och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med vertikala bucklor på en yttervägg, belysning ovanför soffa och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att det är en till bulle längre bort, är det cirka 120 eller 90 cm mellan? Isåfall gissar jag på dålig spackling mellan gipsskivorna, dvs inget att oroa sig för förutom det estetiska.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Ser ut som att det är en till bulle längre bort, är det cirka 120 eller 90 cm mellan? Isåfall gissar jag på dålig spackling mellan gipsskivorna, dvs inget att oroa sig för förutom det estetiska.
Ja det är ganska exakt 90 cm mellan dem. Tack! Det var en tyngd som släppte från axlarna direkt.
 
B Burusu skrev:
Ja det är ganska exakt 90 cm mellan dem. Tack! Det var en tyngd som släppte från axlarna direkt.
Hej,
Jag har upptäckt precis samma hos oss.
Kan du snälla förklara mer varför
Det blir så här pga dålig spackling?
 
P pjkw skrev:
Ser ut som att det är en till bulle längre bort, är det cirka 120 eller 90 cm mellan? Isåfall gissar jag på dålig spackling mellan gipsskivorna, dvs inget att oroa sig för förutom det estetiska.
Hej,
Jag har upptäckt precis samma hos oss.
Kan du snälla förklara mer varför
Det blir så här pga dålig spackling?
 
S sara widemar skrev:
Hej,
Jag har upptäckt precis samma hos oss.
Kan du snälla förklara mer varför
Det blir så här pga dålig spackling?
I mitt fall verkar det röra sig om ett dåligt spacklingsjobb. Spacklet är helt enkelt för tjockt och ojämnt.

När jag upptäckte bulorna första gången mätte jag fuktkvoten med en fuktmätare och det var inga konstigheter alls. Hoppas det löser sig.
 
  • Älska
sara widemar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.