Hej på er!!
Tacksam om ni vill hjälpa mig reda ut lite frågetecken!!

Jag har framskridna planer på ett välisolerat lättbetonghus i 1,5 plan med källare där källaren är tänkt att användas som garage, hobby, tvätt, osv. Alla planen ska ha vattenburen golvvärme.
Om jag i ett sådant hus ordnar med välbehövlig ventilation på enklast möjlga vis med mekanisk frånluft och att jag värmer mitt tappvatten med en vanlig varmvattenberedare kommer jag förmodligen att få en energikostnad som inte gör mig så glad:( Om jag då skulle lyckas skapa värmetillförsel till huset, fiffig uppvärmning av tappvatten och återvinning av ventilations luften kan jag då spara mig en hel del slantar :)

OM vi antar att min besparing i allra bästa fall kan bli 15000 kwh/ år är det mot denna siffra som jag hela tiden ska väga dyra investeringar som syftar till att spara pengar.....

Om jag investerar 300000 i en fantastisk anläggning och sparar mig 15000 kr om året tar det ju 20 år innan investeringen börjar löna sig under förutsättning att den fortfarande då fungerar och aldrig varit i sönder eller ens krävt någon kostsam service......

Om jag istället investerar 100 000 kr och bara lyckas bespara mig 13000kr / år är min investering hemma på knappt 8 år också då om inget pajar....

Så hur väljer man ett vettigt system?.......

Min tanke är en frånluftsvärmepump eftersom jag tycker det känns lite korkat att isolera ett hus för dyra pengar, värma upp det med skamligt höga energipriser för att sedan bara mekaniskt blåsa ut den varma luften i kylan igen.... Med en FLVP kan jag således hjälpa till att värma huset på ett mer ekonomiskt sätt samtidigt som den borgar för luftcirkulation i huset men tyvärr med risk för kallras vid tilluftsventilerna......
jag ska också ha en kamin, den fyller också två funktioner dels genom att skapa trivsel men också såklart att den tillför värme.....

Är ett sådant system bra? är det kostnadseffektivt? eller kommer värmepumpens elpatron att börja jobba allt för mycket om jag själv slutar jobba med veden....bör jag satsa på något annat?? och i så fall vad....??

tacksam för hjälp
 
Hophoj österlen. Grannen har ett sånt system som du tänkt dig. Men istället för o ta kall utomhusluft vid gaveln eller var de nu blir så har han grävt ner 500 meter mark pvc 110mm i sin trädgård på 80 cm djup. Blir som en sorts jordvärme men mer som förvärmning av luften. Funkar fint då han inte är hemma och eldar i braskaminen. Går säkert o utveckla de systemet ännu mer med dubbelmantlade rör.
 
Tack för svaret Siggeman, kanske en ide att fundera vidare på....även om jag känner att driftsekonomin på huset känns viktigare....
det jag undrar mest över är ju egentligen mest vilket värmeystem som är mest kostnadseffektivt när man räknar på energibesparingen ställt mot investering och driftskostnader i form av service och reparationer.....

Om jag kör vattenburen golvvärme och kör lågbudgetinvestering med en begagnad elpanna och stöd eldar i kaminen när jag är hemma och samtidigt låter mitt lågbudgeterade mekaniska frånluftsystem
blåsa ut värmen kommer jag att få en hög elförbrukning... en varmvattenberedareav budgetvariant kan ju värma vatten om än på ett oekonomiskt sätt. Låg investering =högre elförbrukning

så frågan är ju hur mycket jag kan spara per år genom att installera ett bättre värmesystem, bättre ventilation och ett bättre uppvärmnings system för tappvatten.

Mitt antagande var att jag kanske kan bespara mig 15000kr/ år vilket kanske är fel.... men oavsett så är det ju besparingen som ska motivera investeringen...
så hur hög investering är motiverat för den besparingen och vilken installation skulle då vara bäst.......

jag uppskattar många kreativa tankar eftersom jag själv blir mer och mer villrådig ju mer jag funderar....:confused: Jag menar liksom om man bygger ett nytt välisolerat hus med ett relativt lågt energibehov bör det väl finnas en brytgräns för vilka ytterligare investeringar som kan betala sig.....
Ett bra stenhus lär ju stå kvar kanske i 50-100 år medans ett sofistikerat värme och ventilationssystem kanske håller 10-20 år..... därför menar jag att det vore trevligt om värme/vent systemet sparat in sin egen kostnad innan det pajar och ska ersättas med nytt!!! annars är det väl ingen investering???

Vad anser ni??
 
Du har helt rätt att man måste jämföra totalkostnaden (dvs energikostnad, investering, ränta, reparationer och underhåll). Många pratar om hur låg energiförbrukning de har men "glömmer" övriga kostnader.
 
Har du valt bort FTX? Om man bygger det i nytt hus är det ju minimal extrakostnad jämfört med frånluftsvärmepump men lägre driftskostnader samt högre komfort.

Jag har alltid tyckt att det ser så konstigt ut med stora hål i väggarna på nya välisolerade hus... (tilluftsintagen alltså).
 
Hej!
tack för era svar...
Visst håller jag med om att friskluftsintagen kanske inte är optimalt med tanke på eventuellt kallras...
Ftx som värmer inkommande luft och som sedan distribueras ut i ett ventilationssystem är väl ur komforthänseende kanske bäst men systemet tillför ju ingen värme utan behåller endast beroende på verkningsgrad värmeinnehållet i utgående luften. om verkningsgraden är bra blir driftskostnaden på en sådan anläggning bara en liten värmeförlust samt driftskostnaden för fläkten. visst serviceunderhåll också såklart.... utöver detta system behövs ju då själva värmesystemet också och i ett sådant läge är ju frågan vad jag väljer utöver min kamin om jag skulle bestämma mig för Ftx?? en luft vatten värmepump kanske, bergvärme eller pelletspanna eller vad??? Men vad jag än väljer står jag ju där med ett separat ventilationssytem, ett separat värmesystem samt en kamin som jag av flera skäl inte vill vara utan.... är detta rimligt ur ekonomisk synvinkel??
förslag välkomnas!!!
 
Först o främst så är det massor av isolering som du ska ha, Den billigaste energin är ju den som inte behövs..
Skulle nog välja ftx med rör i marken för förvärmning av tilluften typ 3x110 mm avloppsrör på 30 meter o ett avstånd mellan på 2 meter..

Hur stort blir huset??

Det ska ju gå att få fram/räknaut husets förbrukning för orten, i umeå står ett villavarm på 250 m2 som klarar sej på 16100 kWh/år för värme/vv med elpanna o det blir 64,5 W/m2 o år...

Med vattenburen golvvärme är det ju fritt att välja senare vad du ska ha för panna, Börja med kamin o beg elpanna så får du ju veta förbrukningen o då kan du ju få allt optimerat ordentligt vid val av t.ex VP (få pump med 100% täckning utan eltillskott)
 
tack 2an för iden kring förvärmning av inkommande luft. jag fick ju också detta som tips tidgare i tråden. det låter i mina öron som en väldigt intrssant lösning men är det räknat på eller ännu hellre mätt i verkligheten vad en anläggning som du beskrev ökar den inkommande luftens temperatur ställt mot eventuell kylning under perioden då utetemperaturen är högre än marktemperaturen??? ( spjäll för valmöjliget kanske) Jag har tänkt att bygga i skåne och det blir ju sällan sådär riktigt förtvivlat kallt, snarare blåsigt.... vilket också borde vara till en stenkonstruktions fördel.
1,5 plan i vinkel med en byggyta på 90 kvm. ena vinkeln dvs 30kvm med ryggsåstak och andra delen med ovanvåning. Källare under 50 kvm av byggytan för garage, hobby ,tvätt, förråd osv. och resterande 60kvm med platta. kommer det att funka utan för kostsamt markarbete blir det nog källare under hela huset. ( hobbyprojekt kan lätt ta mycket plats:D)konstruktionen i lättbetong och snedtakskonstruktion med 200mm lösull + 300mm vass ovanpå det vilket motsvarar enligt takläggaren ytterliggare 100mmlösull, dessutom då utan köldbryggor som takstolarna annars lätt kan bli. fönster av god kvalitet även om jag inte tror på "överinvestering" eftersom fönster är ur energisynpunkt mer eller mindre dåliga i alla fall jämfört med väggkonstruktionen...... Däremot tänker jag inte ha jättestora fönsterpartier utan som mest 3 st 10X12 fönster på rad....
Källaren som även den byggs i lättbetong är ju tänkt att hålla 16-18 grader i beroende på rum och bostads delen ca 130 kvm ca 21 grader.

Vad tror ni ett sådant hus kan sluka i energi???

Det var ju förvisso faktiskt ganska fiffigt att ställa in en begagnad elpanna första året för att se vad huset verkligen drar i energi..... men jag måste trots allt då innan bestämma om jag ska ha en Ftx eller inte..... Jag hade det i mitt tidigare hus och är inte riktigt förtjust i en sådan anläggning pga ljudet.... ljud som man förvisso knappt märker...men när man stänger av den så infinner sig en såå behaglig tystnad......jag gillar det bättre faktiskt och kan nog i värsta fall tänka mig lite kallras i stället även om det problemet kanske går att lösa på något sätt....
 
Det finns ytterligare aspekter att lägga in i bedömningen.
När man investerar i ett värmesystem så gör man det för lååång tid framöver. Givetvis utgår man från de förutsättningar som gäller idag men, om man tar in i bedömningen vad som troligtvis kommer att spela roll i framtiden så kommer man in på bla energideklaratation och framtida kostander för EL.
Jag kommer i mitt arbete i kontakt med företag som har en hög energikrävande process. Dessa företag ligger idag i förhandling med energibolagen om framtida EL-priser och de förhandlar om nivåer som ligger betydligt högre än vad som gäller idag.
Vad som också framöver, kanske 1-10år, kommer att ha en betydande påverkan är när fastigheter kommer att energideklareras. Jag tror att ett hus som är mindre EL-beroende kommer att ha ett högre marknadsvärde än ett EL-beroende hus.
I min sinnesvärld så kan jag inte förstå argumenten för att utrusta ett hus med diverse kompressorer(värmepump). Dessa är förvisso konkurrenskraftiga idag men min bedömning är att dessa kommer att vara iskalla om några år.
Detta är mina bedömningar/spekulationer som jag tar hänsyn till i min bedömning. Några av er tycker säkert att jag är ute och cyklar men andra tycker säkert att det finns något rätt....
Den som överlever får se. Biobränsle är framtiden.....
 
Tack för dina synpunkter toysoldier !! Hur ser då ditt ideala uppvärmning & ventilationssystem ut i ett hus som jag tidigare beskrev här i denna tråd....

Vore också intressant att höra vad ni andra valt för värme och vent system och hur ni motiverar era val!??

Måste finnas många intressanta lösningar, alla med sina för och nackdelar... så kom igen... jag vill veta vad ni tror på!!
 
Om du fortfarande har FLVP i åtanke bör du titta på www.comfortzone.se den är på 5kW istf dom vanliga på 2kW
Jag har ingen erfarenhet själv av dessa (är vedeldare) men flera på värmepumpsforum är nöjda med sina.
Har för mig att en sån kostar 60-80.000 kr och då får du ju en vv-beredare på köpet.

Annars kanske en vattenmantlad kamin kopplad mot en ack med vv-beredning och cirk.pump + shunt tillsammans med FTX är ett bra alternativ

edit:
du kan ju även förbereda den acktanken för sol om du skulle vilja ha det senare, det är nog skönt att slippa elda för vv under varma sommardagar....du kan också koppla in en luft-vatten vp till acken om du inte kan/vill elda i kaminen under vissa perioder.
 
Du måste också se på installationen som en investering som dels genererar avkastning i form av lägre förbrukning men du höjer också värdet på ditt hus.

Mao, stirra dig inte helt blind på vad en installation sparar i form av lägre förbrukning, se också till vad din investering gör för värdet på ditt hus. När du säljer ditt hus så får du igen en hel del av din investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.