Vi har byggt ett komplementbostadshus på vår tomt, utanför detaljplan. Det är på enkla nybyggnadskartan höjdsatt för att ligga i golvhöjd med parkeringen, för tillgänglighet. Vid kontrollmätningen uppdagades det att husets färdiga golvhöjd är en dryg halvmeter högre än golvhöjden i bygglovet - uppenbarligen är alltså marknivån i nybyggnadskartan en dryg halvmeter lägre än verkligheten. Nå. Vi blev ålagda att ansöka om nytt bygglov. Det är enligt handläggaren inte överklagningsbart eftersom det inte är ett beslut. Vi sökte nytt bygglov, och jag vill nu kontrollera med er: bygglov ska väl handläggas inom 10 veckor från det att ärendet är komplett. Om det är komplett från början (vilket det torde vara då det är samma handlingar vi skickat in igen, med höjderna justerade) räknas då tiden från inskick?

Jag undrar också, mest för att jag är frustrerad, vilken kvalitet enkla nybyggnadskartan har i höjdled?
 
När ni söker ett nytt bygglov räknas de 10 veckorna från när det nya bygglovet är komplett. Det är ett helt nytt ärende.
 
Redigerat:
Ja, min fråga var alltså: Om det är komplett från början (vilket det torde vara då det är samma handlingar vi skickat in igen, med höjderna justerade) räknas då tiden från inskick?
 
Om höjderna på nybyggnadskartan är ändrade från det tidigare bygglovet är det det inte samma handlingar, även om du använt samma karta som underlag. Tiden räknas från när nya bygglovet med nya handlingar lämnades in, inte från tidigare inskick.
 
Frågan gäller det nya bygglovet, ja. Så du menar att vi ska förvänta oss att de vill ha ytterligare handlingar än de tidigare krävt för godkänt bygglov för samma byggnad tidigare?
 
Förstår dig som att 10 veckor räknas från när nya bygglovshandlingarna skickades in i det nya ärendet, om ärendet är komplett. Så det är väl svar på den frågan då. (Efter sex veckor har vi inte ens tilldelats en handläggare…)
 
Redigerat:
På kartan står kvaliten eller toleransen. Men hade ni beställt en ny karta eller använt en gammal?

Fanns det några inmätta punkter där ni placerade huset eller endast höjdkurvor?
 
Vi beställde ny karta för denna byggnad. På nybyggnadskartan finns bara höjdkurvor vad jag kan hitta, inga inmätta punkter. I den slutliga kartan står ingen om tolerans, bara att lägesosäkerheten kan variera. Antagligen står det i metadatan till de ursprungliga filerna då, men den kommer jag inte åt.
 
I Ikiara skrev:
Förstår dig som att 10 veckor räknas från när nya bygglovshandlingarna skickades in i det nya ärendet, om ärendet är komplett. Så det är väl svar på den frågan då. (Efter sex veckor har vi inte ens tilldelats en handläggare…)
I princip har du rätt om 10 veckor efter att du skickat in det nya bygglovet, förutsatt att allt nu stämmer. Men även om allt är lika det tidigare beviljade bygglovet, utom den justerade höjden. Så finns väl risk att den nya handläggaren hittar något som behöver kompletteras. Om inte annat så kanske det blir diskussion om tillgängligheten, om det nu ser ut att skilja en halvmeter i höjd mot parkeringen, även om det i verkligheten inte är någon höjdskillnad.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Haha, det vore för roligt om de började ifrågasätta tillgängligheten mot parkeringen faktiskt. 😂👍

Tack, då hoppas jag att handläggningen kan gå snabbt när den väl börjar. En kan alltid hoppas!
 
I Ikiara skrev:
Haha, det vore för roligt om de började ifrågasätta tillgängligheten mot parkeringen faktiskt
Fst det kan nog bli så lagom roligt om du råkar ut för fel handläggare.

Jag har själv bara råkat ut för bra handläggaree, Men en bekant skulle bygga ut för en del år sedan. Arkitekritade underlag. Handläggaren hade synpunkter, ritningarna modifierades, nya anmärkningar på nya saker, detta upprepades 3 - 4 ggr. Till sista mötet vågade maken inte gå för han var på allvar rädd att han skulle ge handläggaren stryk. Skickade frun, som valde att spela "dum blondin". Jag förstååår ju inte det här kan inte du hjälpa lilla mig och förklaaara?

Hon får bygglovet. Handläggaren berättar att han egentligen inte vill arbeta där, arbetskamraterna mobbar honom, han börjar gråta. Men hon fick bygglovet. Den "dumma blodinen" var vid tillfället VD för ett företag med 200 anställda.
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Åh herregud… 😶

Tro mig, vi har haft en mycket noggrann handläggare på den tidigare bygglovsansökan. Så många vändor det har varit. Och sedan har det mesta som kan gå fel gått fel. Då får en bara skratta åt ytterligare motgång. 😁👍
 
Ni borde nog kunna ifrågasätta kvalitén på den förenklade nybyggnadskartan. Enda skillnaden mellan en vanlig och en förenklad är att anslutningar för VA inte finns med.
Höjderna borde vara rutavvägda med åtminstone fem centimeters noggrannhet på höjden.

Med det sagt så borde höjdskillnaden märkas i samband med utstakningen.
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Absolut, det borde vi ha sett och även entreprenören har sagt att han borde uppmärksammat diffen i utstakningen mot bygglovet. Tror tyvärr att vi var så upptagna med att få det rätt i avstånd till grannfastigheten (och allt annat som hände vid samma tidpunkt) att vi missade att skillnaden var så stor i höjd.
 
Bowser
Är det en gammal fastighet?
Tänker mig ifall du fått ut underlag med det gamla höjdsystemet och nu mäter ni in i det "nya" RH2000. Skillnaden är 0.525M i stockholm i genomsnitt.
Det borde stå i din karta du fick ut vilket höjdsystem dom använt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.