Hej,

Vi håller nu på att montera vårt kök. Ett "platsbyggt" kök med epoqstommar. Vi har byggt en sarg som vi satt den utanpåliggande sockeln på samt ställt stommen på.

Nu till min fråga, jag har hittat flera trådar ang diskmaskin och utanpåliggande sockel, men dessa handlar främst om att få upp luckan snyggt. Min fundering är: på de flesta bilderna ser man att sockeln är intakt, men vår snickare och alla vi frågar säger att man måste skjuta in/ut diskmaskinen. Lösningen blir då att kapa sockeln och försöka sätta fast den igen så den hamnar i linje med den andra sockeln. Diskmaskinen är helintegrerad med lucka på.

Hur hade ni gjort?
 
  • IMG_8156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså hålet till vänster, ingen stomme på platsen för diskmaskinen...
 
Du måste ju skjuta in den när du ska ha den på plats. Därmed är det ju en ganska dum lösning att ha en fast sockel. Kan du inte göra den sidan demonterbar? Det är möjligt att det går att plocka bort benen på diskmaskinen och ställa den direkt på er sarg, men detta är nog något man får kolla med tillverkaren. Ni kommer även behöva köpa en diskmaskin med variohinge om du inte ska slå i sockeln när den bygger så mycket som den gör.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Kolla närmare på Ikeas lösning se om den går att kopiera. Man har typ fasat bort en bit på insidan av sockeln.....
 
Att bygga i gammaldags stil med moderna inslag kräver kompromisser. Jag hade försökt att fästa sockeln på ett sätt så den går att ta bort från sargen. En spontan idé är att fräsa in magneter i sarg och sockel. Det skulle förmodligen kräva att ni förkroppar listen istället för att gera den i innerhörnet (för att kunna dra den rakt ut).
 
  • Gilla
blue.b
  • Laddar…
Vi har kapad sockel, sockeln sitter mot stommen på båda sidorna. Efter målning så syns det knappt, jag hade glömt av det helt och hållet tills jag läste denna tråden.
 
Redigerat:
A
Ja försök att få in en disk där i det hålet
84 höga och 59 breda...
dessutom att få en ytterlucka att lira..lycka till
 
  • Gilla
JohannesBerglund
  • Laddar…
Är du säker på att du verkligen kommer att trivas med utanpåliggande socklar? Ergonomiskt är det ingen höjdare.
 
Härligt positiva folk är. Har en Miele G 6588 SCVi XXL K2O som är 60cm bred och 85cm hög och sockeln är 12,5cm med bänken på 90cm, det funkar och ser kalas ut.
Ergonomin funkar utan problem, dessutom verkar köket byggas i äldre stil så då hoppas jag att man håller på stil och designen hela vägen.
 
S sekelskifteshus skrev:
Hej,

Vi håller nu på att montera vårt kök. Ett "platsbyggt" kök med epoqstommar. Vi har byggt en sarg som vi satt den utanpåliggande sockeln på samt ställt stommen på.

Nu till min fråga, jag har hittat flera trådar ang diskmaskin och utanpåliggande sockel, men dessa handlar främst om att få upp luckan snyggt. Min fundering är: på de flesta bilderna ser man att sockeln är intakt, men vår snickare och alla vi frågar säger att man måste skjuta in/ut diskmaskinen. Lösningen blir då att kapa sockeln och försöka sätta fast den igen så den hamnar i linje med den andra sockeln. Diskmaskinen är helintegrerad med lucka på.

Hur hade ni gjort?
Hej!
Detta inlägg ser jag är många år nu, men håller själv på och ska "platsbygga" vårat kök som erat.
Har du fler bilder att dela med dig av och tips på diskmaskin lösningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.