J Josth skrev:
Ytterst lite att vinna med energibesparingen på F370 jfrt med 360P. F370 kan utnyttja skiktningen av värmen i tanken något smartare men det är som sagt likadan kompressor. Har man en någorlunda öppen planlösning så kan man komplettera huset med en LLVP och spara några tusen kWh om den får värma en del av huset och 360P värmer resten av huset plus varmvattnet.
OK, jag bor i en 1,5-plans villa där övervåningen består av fyra mindre rum och et litet badrum.
Dessa är lokaliserade runt ett centralt rum och alla har element för vattenburen värme.
Med öppna dörrar är detta en relativt öppen planlösning.

När det gäller undervåningen består den av ett stort vinkelrum, hall, kök, litet badrum och ett grovkök. även dessa rum har element och en öppen planlösning om man bortser från badrum och grovkök.

Antag nu ett enkelt (hypotetiskt) förslag.
Jag sätter en LLVP i undervåningen och låter den hantera värmen i undervåningen stänger av alla eller de flesta av elementen i undervåningen.

För övervåningen skulle då elementen få hantera uppvärmningen.

Har jag fattat dig rätt?

Om så är fallet blir nu frågan. På vintern när temperaturen ligger under nollan ned till - 15 grader eller ännu lägre. Kommer en LLVP att klara detta ?
Har för mig att en LLVP sällan klarar att ge något tillskott under -15 grader.
Har jag fel i mitt resonemang?
Jag räknar grovt med att varje våningsplan är ca 70 kvm.

/Claes
 
Badrum och grovkök har normalt stängda dörrar och nås inte av värmen från LLVP men i övriga rum som hålls varma av LLVP så ställer man alltså ner termostaterna i lagom back-up-temperatur så att de normalt inte värmer men om det blir extremt kallt väder så kopplas även radiatorerna in och likaså om det blir något fel på LLVP. Värme stiger uppåt så indirekt bidrar LLVP till att minska värmebehovet från övervåningens radiatorer. Dagens toppmodeller av LLVP kan prestera bra med värme även vid -25 °C men det är bra att göra en uppskattning av hur långt ner i temperatur LLVP klarar ge tillräckligt med värme när man beaktar husets successivt ökande värmebehov och LLVP minskande värmeeffekt vid sjunkande utetemperatur.
 
J Josth skrev:
Badrum och grovkök har normalt stängda dörrar och nås inte av värmen från LLVP men i övriga rum som hålls varma av LLVP så ställer man alltså ner termostaterna i lagom back-up-temperatur så att de normalt inte värmer men om det blir extremt kallt väder så kopplas även radiatorerna in och likaså om det blir något fel på LLVP. Värme stiger uppåt så indirekt bidrar LLVP till att minska värmebehovet från övervåningens radiatorer. Dagens toppmodeller av LLVP kan prestera bra med värme även vid -25 °C men det är bra att göra en uppskattning av hur långt ner i temperatur LLVP klarar ge tillräckligt med värme när man beaktar husets successivt ökande värmebehov och LLVP minskande värmeeffekt vid sjunkande utetemperatur.
Tack. Jag gillar den här lösningen men önskar fortsätta resonemanget.
Med en Panasonic HZ25XKE som exempel (SCOP 5,69 och en yt-uppvärmning <= 150 kvm.) skulle jag få en stor marginal men kan jag utnyttja denna? Den fungerar ju som en för-värmning av den inkommande luften.
Värmen som den kommer att producera sugs ju ut av FLVP:n. Hur många % av frånluften kan FLVP:n
tillgodogöra sig?
Som för de flesta (många) 1,5-plans hus är kontakten mellan våningsplanen en relativt trång trappa där luften har svårt att passera utan hjälp. Kan det vara kostnadseffektivt att utnyttja en s.k. "Värmeförflyttare"?
 
Panasonic HZ25ZKE har SCOP 5,30 enligt deras officiella produktdatablad. HZ25XKE är fjolårets modell. "150 kvm" måste man ta med en stor nypa salt. När är ditt hus byggt och isolerat? Hur stor är respektive våning?

En traditionell (liten) frånluftsvärmepump ger ca 2 kW med kompressorn varav drygt 1300 W kommer ur återvunnen luft och 650 W är tillsatt el till kompressorn.

Luft är en dålig värmeförflyttare, krävs väldigt stora luftflöden om temperaturen bara skiljer några grader. Är skeptisk till s.k. värmeförflyttare om man inte hittar ett sätt att verkligen mata in 40-gradig luft i dem.
 
C CLBJ skrev:
Tack. Jag gillar den här lösningen men önskar fortsätta resonemanget.
Med en Panasonic HZ25XKE som exempel (SCOP 5,69 och en yt-uppvärmning <= 150 kvm.) skulle jag få en stor marginal men kan jag utnyttja denna? Den fungerar ju som en för-värmning av den inkommande luften.
Värmen som den kommer att producera sugs ju ut av FLVP:n. Hur många % av frånluften kan FLVP:n
tillgodogöra sig?
Som för de flesta (många) 1,5-plans hus är kontakten mellan våningsplanen en relativt trång trappa där luften har svårt att passera utan hjälp. Kan det vara kostnadseffektivt att utnyttja en s.k. "Värmeförflyttare"?
Huset är byggt 1989. Varje våningsplan är 70 kvm.
 
Och var någonstans i landet är det vi pratar om?
 
Stockholmsområdet
 
Ok, Stockholmsområdet har en dimensionerade vinterutetemperatur DVUT på runt -15 °C. Jag uppskattar då att huset har ett sammanlagt värmebehov på ungefär 6 kW. Den undre våningen drar något mer värme än den övre även om trappan är trång för luften att passera. HZ25ZKE ger upp till 4,8 kW vid -15 °C så den har mer än väl tillräcklig effekt för att sitta på nedre våningen.
 
J Josth skrev:
Ok, Stockholmsområdet har en dimensionerade vinterutetemperatur DVUT på runt -15 °C. Jag uppskattar då att huset har ett sammanlagt värmebehov på ungefär 6 kW. Den undre våningen drar något mer värme än den övre även om trappan är trång för luften att passera. HZ25ZKE ger upp till 4,8 kW vid -15 °C så den har mer än väl tillräcklig effekt för att sitta på nedre våningen.
Har jag fattat dig rätt om jag påstår att min Nibe 360 LFVP (2kW kompressor) inte kan klara uppvärmningen utan tillskott från el-patronen när temperaturen passerar en viss minustemperatur.
Naturligtvis en "dum" fråga men jag försöker förstå bakgrunden till hur man resonerar vid dimensioneringen av en VP vilket naturligtvis inte är självklart när man står inför att välja uppvärmningssystem. Det är ju sällan en säljare gör sig ansträngningen att förklara vilka parametrar man använt för att komma fram till ett resultat.
För framtiden vill jag vara bättre förberedd.
Var ligger gränsen för en NIbe 360.
 
Man brukar säga att den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump som 360P tillhör klarar värmen i huset med enbart kompressorn ner till ca 5-6 graders utetemperatur om man snålar med varmvattnet. Men den klarar ändå att ge en el-besparing på mer än 8000 kWh per år vilket var en stor framgång på den tiden. Men nu är det nya tider och de flesta jagar efter ännu större besparing per år.
 
J Josth skrev:
Man brukar säga att den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump som 360P tillhör klarar värmen i huset med enbart kompressorn ner till ca 5-6 graders utetemperatur om man snålar med varmvattnet. Men den klarar ändå att ge en el-besparing på mer än 8000 kWh per år vilket var en stor framgång på den tiden. Men nu är det nya tider och de flesta jagar efter ännu större besparing per år.
Naturligtvis är det så. Mycket vill ha mer. Ibland bra och ibland dåligt. Det kallas utveckling.
Finns motsvarande tumregler för LLVP och hur resonerar man då ?
 
Nej några motsvarande regler för LLVP känner jag inte till och tror heller inte finns eftersom hus med LLVP kan vara väldigt olika. Vill man verkligen räkna igenom sitt hus och man känner till konstruktionen och alla mått i detalj kan man använda sajten www.energiberakning.se. Där kan man prova med olika värmepumpar som man definierar "i strängar". Blir ganska mycket jobb.
 
J Josth skrev:
Nej några motsvarande regler för LLVP känner jag inte till och tror heller inte finns eftersom hus med LLVP kan vara väldigt olika. Vill man verkligen räkna igenom sitt hus och man känner till konstruktionen och alla mått i detalj kan man använda sajten www.energiberakning.se. Där kan man prova med olika värmepumpar som man definierar "i strängar". Blir ganska mycket jobb.
Tack,
Skall ta mig en titt på det och se hur komplext problemet är.
Tack för att du tagit dig tid med en amatör på värmepumpar och tekniken för dessa.👍🙂
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.