Hur gör man egentligen!?
Tätskikt i hela badrummet, golv och vägg och sedan kakel på vägg och därefter klinker på golvet. Eller väggar först inkl kakel samt remsa och tätskikt i vägg/golv hörn. Därefter golvet.

Har läst och sett bilder på bägge alternativen. Tänkt att använda LIP:s system (VS20 och VS30)
/Peter
 
Det sistämnämnda är nog vanligast och fungerar bra. Fast kanske inte optimalt om man kör med duktätskikt.
 
hur känsligt är det att gå på de rollade tätskikten, om man går med skor och skulle råka ha en sten under sulan eller liknande? Är det inte bättre att börja med golvet då man sen kan gå på det när man sätter väggarna?
 
Jag är snart där med , har precis rollat på vs20 , vs30 i morgon och sen kakel/klinket till helgen hoppas jag på. Jag har tänkt att börja med golvet och sen lägga plast på så man inte får fix på.
 
tpsoft skrev:
hur känsligt är det att gå på de rollade tätskikten, om man går med skor och skulle råka ha en sten under sulan eller liknande? Är det inte bättre att börja med golvet då man sen kan gå på det när man sätter väggarna?
Nej, om man inte gör tätskikt på golvet så kan man ju inte heller trampa sönder det. Tätskikt på golvet gör man istället när man är klar med väggarna, och jag pratar alltså om de rollade tätskikten nu.

DrKnowLittle, plast har en tendens att klibba fast i tätskiktet och riva sönder det när man tar bort den.
 
jon_h, men hur säkerställer man isf att skarven mellan tätskikten blir bra,a lltså mellan golv och vägg om man rollar väggarna först och kaklar och sen rollar golvet och kaklar. om man ser till lips system med vs20 och vs30 måste vs20 täckas av vs30 senast ett dygn efter påförandet, hur gör man isf med skarven där? Det är väl bäst att ha hela tätskiktet på både golv och vägg helt utan skarvar, men hur början man då sätta plattor utan att skada det redam applicerade tätskiktet?
 
jon_h skrev:
Nej, om man inte gör tätskikt på golvet så kan man ju inte heller trampa sönder det. Tätskikt på golvet gör man istället när man är klar med väggarna, och jag pratar alltså om de rollade tätskikten nu.

DrKnowLittle, plast har en tendens att klibba fast i tätskiktet och riva sönder det när man tar bort den.
Kanske var lite otydligen men planen är alltså att lägga klinker innan jag börjar med väggarna alltså:

1. Rolla VS20 golv + väggar .Klart , blev till slut 5 ggr då jag köpte på mig en 12l dunk och det var lika bra att rolla på :)

2. VS30 + Tätark och fiberduk. Första lagret klart på såväl väggar som golv. Även här lär det bli 4-5 ggr innan jag fått på allt.

3. Lägga klinker

4. Vänta och sen lägga plast på klinkern.

5. Kakla

6. Foga golv och vägg.

Jag har inge bråska att bli klar så det är inga problem för mig att låta klinkerfixet torka ordentligt innan jag ger mig på väggarna.Skulle tro att halva tiden för badrumsrenoveringen har jag redan spenderat här på forumet i stället för att få nått gjort , men med 2 badrum till i kåken så är inte bråskan så stor, målet är ett bad till jul :D
 
Ah. Ja, det funkar hur bra som helst.
 
Ni som har använt Lip:s system.

Hur lång torktid är det på VS20? Det står 30min men kan man gå på det då?

Roller eller pensel för VS20?
 
Ja, någonstans runt en halvtimme, beroende på hur tjockt man lägger. Man ser när det blivit genomskinligt, när mjölkigheten försvunnit.

Det går bra med roller eller pensel. Roller är såklart smidigare på större ytor.
 
Då var det "tätskiktat". Körde både golv och vägg då jag har ett litet badrum.

Tänkte kakla väggarna först med tanke på anslutningen mellan golv och vägg. Tanken är att täcka golvet (tätskiktet) med några skivor masonit. Borde jag vara rädd för att tätskiktet fastnar i dessa när jag går omkring där inne?
 
Jepp, risken finns. Men det som brukar hända om man täcker är att rester av täckmaterialet sitter kvar på tätskiktet sedan. Dessa rester tvättas lätt bort med vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.