Emellanåt får jag för mig att jag ska polera upp verktyg, t.ex. gamla hyvlar, stämjärn, knivar, ja ni vet. En gång för femton år sen besökte jag en metallverkstad där en bekant jobbade. Han visade mig en lumptrissa eller något åt det hållet (det satt en smärgelskiva på andra sidan maskinen) som han satte någon sorts slippasta eller så på och polerade upp en plåt på nolltid. Jag har försökt ta reda på vad det var men misslyckats. Kanske det inte sitter i själva pastan?

Har läst om olika våtslippappersmetoder här, men tänkte det kunde vara en tråd värd att lyfta. När man slipar ett verktyg med Tormek och sen kör med läderbrynskivan blir det ju en spegelblank egg, så vill i alla fall jag att metall ska se ut på ett välunderhållet verktyg (om man har tid att underhålla det). Det gäller ju förstås inte ytor som inte ska vara blanka, men det säger sig väl självt.

Hur gör ni?
 
Lumptrissa och Autosol har jag använt för att polera upp gjuten aluminium till högglans....men jag tog bort det grövsta först med smärgelduk och sedan våtslip.

Det finns slippastor att köpa i olika grovlek.
 
Det har jag misstänkt länge, men var? Inte ens Swedol hade när jag frågade.
 
De polerklossarna finns att få tag på hos företag som t ex servar verkstadsindustrin eller på slöjddetaljer.
Har faktiskt inte sett dem ute i handeln om man inte räknar in Clas Olssons lilla sats.

Man sätter klossen mot lumpskivan (som då sitter på en pelarslip) och låter skivan få lite på sig, sen är det bara att polera. Klossarna finns i olika grovlekar.

/Kent
 
Lustigt att du nämne Slöjddetaljer, det var faktiskt i ett annonsblad från dem häromdagen jag blev påmind om att jag letade efter pastan igen, men jag trodde inte att de hade det jag letade efter!

Men Snickarboden, man polerar alltså inte mot själva lumpskivan, som min bekant gjorde för länge sen?
 
De klossarna jag har använt har varit lite som hårt vax eller liknande, man kör dem mot skivan, klossen blir varm och lite slipmedel fastnar på lumpskivan. Sedan polerar man föremålet mot lumpskivan som nu har lite polermedel på sig.
 
Ok. Hittade några enkilosburkar på Slöjddetaljer. Beställer en av varje kornstorlek så får vi se, plus ett slipset. Det är ju rätt mycket verktyg att polera...
 
Jag beställde alltså polergrejor från Slöjddetaljer. Tänkte redovisa ett första resultat här:
Bild 1. Hyveln innan behandling. Inte samma sida dock.
Bild 2. Hyveln efter en omgång med filttrissan och röda/grövre slippastan.
Bild 3. Hyveln efter den finkorningare ljusblå pastan.
Bild 4. Densamma vinklad så den får lite skugga.

Det här biter ju ganska bra. Men ni som har gjort det här förut, skulle man behandlat med 1200-papper på marmorskiva t.ex. först? Det är ju kvar lite blyfärgade fläckar osv.

PS. Jag har två burkar med slipmedel också som jag inte provat. Den innehåller lacknafta och kommer från Ernst P. AB i Göteborg. Lite osäker på om den verkligen är för metall för enligt etiketten håller Ernst P AB på med produkter för trä- och möbelindustrin. Men slipmaterial som slipmaterial?
 
  • 1  Hyvel_f_re.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2 Hyvel_efter_grovkornig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3 Hyvel_efter_fin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4 Hyvel_efter_fin2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när jag har kollat runt lite mer efter polermaterial har jag sett att Bauhaus säljer samma kit som Slöjddetaljer, dvs. ett startkitt med två olika tygpolerskivor och slipmedel, givetvis till ett bättre pris. 139,00 på Bauhaus (det var i Uppsala f.ö.).

Även Jula har en del polerskivor för slipmedel. Det har de säkert haft hela tiden, det är bara det att jag inte sett dem.
 
"Vi" som har polerat sen barnsben, har nog prövat det mesta........Detta med polering har alltid varit hundgöra hos cromfirmorna, om cromet skall bli bra. Till min smärjel sätter jag på 2 stycken lumpskivor för att få lite bredd och bättre stadga på skivorna, med 200mm diameter. Polermedel går att handla lite varstans, och färgerna på dessa är för olika metaller. vit är till rostfritt. Polerade upp bromskivorna till Harleyn, med smärjeln utomhus, för att blöta ned lumptrissan och med Autosol blev dom spegelblanka (efter flera timmar jobb)
Här finns fina lumptrissor m m
http://www.lommatextil.se/
 
Jag som är knivmakare polerar både, trä, metall och horn ofta. Brukar köpa mitt material från Nordell Knives, under rubriken Polermaterail hittar du nog det mesta du som du behöver. Nordells är väldigt trevliga att ha och göra med och det är bara slå dom en signal om man behöver råd med vilka produkter som passar ditt ändamål rätt. Kan varmt rekommenderas!
 
Härligt, nu finns det lite att forska i! Jag köpte en billig tillbehörssats till Dremeln på Jula idag. Ska prova filttrissor med polermedel från Unipol i helgen. Sen blir det väl pelarslip och lumptrissa.
 
Dremeln med polertrissa, går nog att polera förlovningsringen, på sin höjd med:rolleyes:
 
  • Gilla
JimiAppendix
  • Laddar…
saturnus skrev:
Dremeln med polertrissa, går nog att polera förlovningsringen, på sin höjd med:rolleyes:
Ja, faktum är att det går utmärkt, gjorde det inför min vigsel för några år sedan ;)
 
När man har suttit och gnuggat på en aluminiumbit och fått upp önskad yta, hur beter man sig då för att behålla den fina glansen?
Kan man försegla ytan på något vis, eller är det bara att viga tid åt fortsatt polering?

Jag gav mig på farsans gamla racer i somras, en Mizutani 600AX med ca 20 år på nacken.
 
  • Mizutani-1-BH.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mizutani-BH.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.