Jag går i ganska långt framskridna pooltankar och det blir i så fall en fristående pool på en armerad betongplatta. Jag har läst på om de flesta möjliga konstruktioner och även pratat med en byggare som jag känner och som jag funderar på att involvera i uppförandet av plattan/stommen.

Han har föreslagit att mura poolen i lecablock (eller snarare isolerblock som har en kärna av isolering). Hans förslag är att med ca 1,5 meters mellanrum, samt i hörnen gjuta betongpelare med lodrät armering (4 armeringsjärn som bockas upp från betongplattans armering) som förbinds med den tvärsgående armeringen/armeringsnätet mellan isolerblocken. Överst skulle man dessutom göra en armerad krön-gjutning som binder ihop alltsammans i överkant.

Murade Lecapooler har väl funnits i alla tider så det borde ju inte vara några konstigheter och med de nya isolerblocken får man ju samtidigt en välisolerad pool. Men det är svårt att hitta mer detaljerade beskrivningar av hur konstruktionen ser ut då de flesta verkar gå mot Betong/thermopool konstruktion när det kommer till fristående konstruktioner utan motfyllning..

OBS! Jag vill inte ha argument för varför thermopool eller något annat är bättre utan jag söker en bekräftelse att ovan lösning låter vettig och om det är något speciellt man ska tänka på/överväga konstruktionsmässigt. Har någon en referens till projektbeskrivning eller egen erfarenhet av denna konstruktion tas tips tacksamt emot! .
 
Hej,

Jag håller på att mura en liten varm spa pool i leca. Har dock inte kommit till punkten att fylla vatten i den så det återstår att se om det verkligen fungerar. Jag har lite konstruerat själv och lite följt den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vi-bygger-pool.327159/

Ser ut så här för tillfället:
Pågående bygge av en liten spa pool i leca med murat teknikrum och isoleringsmaterial synligt runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ett litet murat teknikrum bakom också.

Tanken är att bygga ett skjutbart isolerat trädäck över poolen och ha den uppvärmd året om. Har vertikalarmerat i några av lecans hålrum (Finja Fördel 250) och gjutit med betong. Tänkte eventuellt göra en projekttråd vid tillfälle men vill veta att det funkar först ;)

Tänker ha mörk grå microcement som tätskikt.
 
  • Gilla
Andreas Zander och 2 till
  • Laddar…
M moggen skrev:
Hej,

Jag håller på att mura en liten varm spa pool i leca. Har dock inte kommit till punkten att fylla vatten i den så det återstår att se om det verkligen fungerar. Jag har lite konstruerat själv och lite följt den här tråden:
[länk]

Ser ut så här för tillfället:
[bild]
Finns ett litet murat teknikrum bakom också.

Tanken är att bygga ett skjutbart isolerat trädäck över poolen och ha den uppvärmd året om. Har vertikalarmerat i några av lecans hålrum (Finja Fördel 250) och gjutit med betong. Tänkte eventuellt göra en projekttråd vid tillfälle men vill veta att det funkar först ;)

Tänker ha mörk grå microcement som tätskikt.
Hej,
Hur gick det med detta?
 
Det gick bra förutom att jag fått lägga om Microcementen. Anledningen var att jag använde flytspackel i botten av poolen ovanpå betongplattan. Flytspacklet och Microcementen gick inte bra ihop och det blev fukt emellan så det blev en bubbla. Slipade bort flytspacklet och la ny Microcement direkt på betongen. Har funkat bra. Locket har också funkat ganska bra men funderar på att göra en lite lättare konstruktion. Lösningen idag har TP128 poolplåtar som bärande konstruktion.
 
M moggen skrev:
Det gick bra förutom att jag fått lägga om Microcementen. Anledningen var att jag använde flytspackel i botten av poolen ovanpå betongplattan. Flytspacklet och Microcementen gick inte bra ihop och det blev fukt emellan så det blev en bubbla. Slipade bort flytspacklet och la ny Microcement direkt på betongen. Har funkat bra. Locket har också funkat ganska bra men funderar på att göra en lite lättare konstruktion. Lösningen idag har TP128 poolplåtar som bärande konstruktion.
Det låter ju väldigt intressant. Har du några bilder på badet?
 
Här är en snabb bild jag hittade. Har 35 grader i poolen mellan April och Oktober ungefär. Uppvärmd utomhuspool med genomskinligt vatten och en katt sittandes vid kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ju jättefint ut. Kanske dags för den där byggtråden nu?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.