Nybörjarfråga...

Jag har en PEM-slang, och på den stod det 20x2,0mm. Jag tänkte att det måste vara 20mm ytterdiameter och 2mm tjock "plast". Men när jag mätte den i all hast så tyckte jag det snarare var närmare 25mm ytterdiameter.

Går det att utifrån 20x2,0 utläsa vad det är för diameter och ska jag då köpa PRK koppling som är R20 eller R25?
 

Bästa svaret

PEM anges mig veterligen i ytterdiameter dvs slangens utsida, så du har nog mätt eller läst fel.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
PEM anges mig veterligen i ytterdiameter dvs slangens utsida, så du har nog mätt eller läst fel.
Tack, jag borde inte ha kunnat läsa fel på både 20 och 2,0. Vad jag ser när jag googlar så finns det väl inte 25x2,0mm PEM-slangar utan i sådant fall är dom 25x2,3mm. Så jag får utgå från att jag mätte fel och inte läste fel (eller att ändan var lite snett skuren och därför blev måttet snett).
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bra tänkt.

Då behöver du en koppling från PEM20 till vad det nu är för gänga du behöver i andra ändan (R20 är en gänga).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra tänkt.

Då behöver du en koppling från PEM20 till vad det nu är för gänga du behöver i andra ändan (R20 är en gänga).
Har en R15 kran. Så om det står 20xR15 i beskrivningen för en PRK koppling är jag på rätt?
 
Låter rätt, men länka gärna så är det lättare att svara.
 
Uitfrån bauhaus beskrivning skulle jag inte lita på att dimensionerna är rätt.
Men den på Jula ser ut att passa.
 
  • Gilla
9fingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.