Hej!
Vi flyttar snart in i ett hus från 1962 som är byggt med självdrag, huset är enplans och har en kallvind. Från början stod en oljepanna men sedan installerades fjärrvärme så ingen direkt värme eller förbränning drar ju ut luft genom skorstenen längre.
Fönstren är även bytta till nya fina täta för några år sedan. Huset är ett tegelhus i bra skick i övrigt men besiktningsmannen sa att detta kommer bli problem, luften står helt stilla.

Som jag förstått det finns 3 alt:

1. Sätt en fläkt på skorstenen och kör mekanisk frånluft
2. Släng ut allt och montera FTX (svindyrt?)
3. Montera en frånluftsvärmepump så vi i princip får alt 1 men med värmeåtervinning

Uppvärmningen i sig är billig med fjärrvärmen men jag ogillar tanken att bara pumpa ut varmluften utan nån form av återvinning. Har därför kikat på billig liten frånluftsvärmepump som bara återvinner värmen till varmvattnet, Nibe F110 eller liknande lösning.
Låter det som en rimlig medelväg för att få hyfsad ventilation + hyfsad värmeåtervinning? Är inte jättenoga att jaga de sista procenten eftersom uppvärmningen är billig men jag vill inte heller bara skicka ut varmluften till kråkorna.
 
Kommer inte varmvattnet via fjärrvärmeväxlaren?
Jag har dock dålig koll på frånluftsvärmepump så mitt svar kanske är god dag yxskaft.
 
J JFrisk skrev:
Kommer inte varmvattnet via fjärrvärmeväxlaren?
Jag har dock dålig koll på frånluftsvärmepump så mitt svar kanske är god dag yxskaft.
Jo varmvattnen värms idag av fjärrvärmen. Men det skulle ju behöva kopplas bort för denna lösning.
 
Knasig lösning med F110. FTX eller eventuellt bara en fläkt på skorstenen om kanalerna går dit, är bra alternativ. Naturligtvis kombinerade med rätt åtgärder i fönstren/sovrum/vardagsrum för att få tilluft och säkerställa överluft.
 
J Josth skrev:
Knasig lösning med F110. FTX eller eventuellt bara en fläkt på skorstenen om kanalerna går dit, är bra alternativ. Naturligtvis kombinerade med rätt åtgärder i fönstren/sovrum/vardagsrum för att få tilluft och säkerställa överluft.
Varför vore en fläkt en bättre lösning än en F110? Som jag tolkar den kan den fläkta själv så det borde bli samma sak fast man får lite återvinning på värmen man skickar ut?
Eller så borde man bara bita det sura äpplet och ta kostnaden för FTX istället för att krångla till det...
 
Om ventilationskanalerna redan finns i skorsten så blir det ju betydligt enklare att fixa en skorstenhuv och fläkt än att dra nya frånluftskanaler i huset och ansluta till en varmvattenvärmepump och sedan en ny avluftskanal. Varmvattnet utgör en relativt begränsad del av husets värmebehov och en värmepumpsberedare är el-driven. Besparingen i kronor räknat med värmepumpsberedare blir väldigt liten per år jämfört med varmvatten via fjärrvärme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.