Ska snart börja renovera mitt lilla badrum(3,6kvm)och har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

1.Jag har platta på mark och eftersom det är från 1964 så saknas givetvis isolering.Vattenrören går i plattan så jag måste spola ca 5 liter innan det kommer något varmvatten.Har en CTC luft/vatten pump som fixar värme och vatten billigt men det skulle vara skönt med värme efter toa besök.

Nu till min fråga-Vad tror ni om en genomströmningsvärmare vid handfatet?
Finns det någon som funkar eller har ni något annat förslag för snabbare varmvatten?

2.Väggarna har reglar på cc400,vad ska jag sattsa på för väggskiva?
Har sneglat lite på Gyprocs våtrumsskiva men den verkar både tung och otrevlig att jobba med.
Det får väll bli 1200mm skivor,men dom flesta är ju på 600mm.
Finns det några andra bra skivor på 1200mm eller ska man köra på gammal hederlig fulgips?

Tack så länge//Zenga
 
2) det ska vara en skiva helt utan organiskt material. jag har för mig att gyprocs våtrumsskiva har papp i sig men gipset är impregnerat. inte okej enligt gällande regler. men de kanske har uppdaterat den modellen nu... själv föredrar jag masterboard. tunga som fanken, men inte så mycket jobbigare att hantera jämfört med gips. man får slita mer med ritsningarna bara... jag har köpt mina på k-rauta.
 
Om det är Gyprocs Glasrocskiva så är den okej, den har inget papp i sig. De gamla våtrumsgipsskivorna var inget vidare, och får enligt BBV bara monteras under en övergångstid till den 1/8 2008.

Vad gäller vattenfrågan så hade jag hellre satt upp en liten varmvattenberedare (kopplad på varmvattenledningen) så nära tappstället som möjligt.
 
Bob_the_builder
jon_h skrev:
De gamla våtrumsgipsskivorna var inget vidare
Vad är det du inte gillar med dem?
 
De möglade, ironiskt nog, till och med mer än vanlig kartonggips, enligt tester på SP.
 
skulle nog slå ett slag för jackon-skivor (cellplast med betongkant)
+ smidiga att joba med, lätta, enkel montering
- måste sätta kortlingar för allt, dyra,
en fråga till jon_h : om det inte finns dusch i utrymmet bara wc och tvättställ utan golvbrunn är det fortfarande godkänt utan tätskikt då? för utan brunnen kan ju vattnet inte ta vägen nånstans ändå vid läckage
 
Golvet måste ha tätskikt oavsett brunn eller inte.
 
Jepp. Om det är keramikbeklädnad, och man vill följa BBV.
 
tack för det har funderat lite kring det...
 
Ett alternativ till genomströmningsvärmare skulle ju kunna vara att installera varmvattencirkulation (VVC). Då kanske du kan dra returledningen någon annan väg än i betongplattan.
 
moddha skrev:
2) det ska vara en skiva helt utan organiskt material. jag har för mig att gyprocs våtrumsskiva har papp i sig men gipset är impregnerat. inte okej enligt gällande regler. men de kanske har uppdaterat den modellen nu... själv föredrar jag masterboard. tunga som fanken, men inte så mycket jobbigare att hantera jämfört med gips. man får slita mer med ritsningarna bara... jag har köpt mina på k-rauta.
Masterboard verkar bli en bättre lösning! Vilket märke på tätskikt brukar du använda ?
Kommer köpa kakel och klinker på Höganäs,är det någon som har erfarenheter av deras system?

Enligt BKR ska jag inte ha något tätskikt på golvet (utom vid duch/bad)då jag inte har någon isolering i bottenplattan.Har jag fattat det rätt eller är jag ute och cycklar?

Känns som både varmvattencirkulation och beredare skulle funka.Vill inte lägga förmycket tid/pengar då detta kanske är ett lyx problem.

Många frågor men det är ju har man får dom bästa svaren!!

Tack igen//Zenga
 
Hej,

Vill bara kolla en sak mer er här... Fram till den 1/8:
- är det rekommenderat att sätta de icke-organiska skivorna i själva duschhörnan
- är det OK att sätta vanlig gips på väggarna för övrigt i badrummet

Jag skall sätta plastmatta på både golv och väggar är tanken...

PS, vet att man inte får sätta OSB bakom gipsen men det gör jag ändå... Verkar vara praxis bland de hantverkare jag pratat med att göra så...

Mvh Tobbe G
 
TobbeGardner skrev:
Hej,

PS, vet att man inte får sätta OSB bakom gipsen men det gör jag ändå... Verkar vara praxis bland de hantverkare jag pratat med att göra så...

Mvh Tobbe G
Vad gällande OSB. Jag har luskat en del om det. Det är som du säger praxis att hantverkare gör det men branchreglerna säger att man inte får ha fuktkänsligt material bakom underlaget....så egentligen inte osb. Men då kan man ju i princip inte sätta något, ente ens hängare, där amn inte förstärkt med balkar (som också är trä?). Krångligt. Vi körde OSB. Med risk för att om det blir en fuktskada går det inte på försäkringen.

Men vad jag hört ? så håller alla försäkringbolag på att ta bort badrum ur hemförsäkringen pga att de lägger ut så mycket pengar på det. Jag vet inte om det stämmer....
 
nya branschreglerna gällande skivor gäller väl bara keramikbeklädnad (kakel o klinkers) bakom plastmatta är väl kartonggips godkänd ? eller har jag fel?
 
Jag tror vanlig gips skall bort helt.

Om man får en vattenskada leder det till att möglet som gillat pappret på gipsen växer till och det blir ett "sjukt hus" där ni som bor kan må dåligt. Det gäller ju inte bar akakel utan vatten.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.