Hejsan!

Tänkte bara höra vad ni tror om vårt sov rum, opm det blir för trångt vad garderoben och att bädda.
Rummet är ca 3*3,5m.
Det röda på bilden är tänkt garderob med skjutdörrar. 40djup. Sen sängen och det tjocka svarta är ytterväggen som vi tilläggsisolerat.
Detta gör att det är ca 0,5m på var sida om sängen. Kommer man tycka det är för trångt?
Bakom sängen är det ca 1m mellan säng och vägg. Där bör väl en spjälsäng få plats?
 
På bilden gjorde jag visst fel med måttangivelsena på rummet
 
  • sovrum.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att det blir lite trångt. Både runt spjälsängen och mot garderoben. Jag har haft 60 cm mellan sängen och en vägg (och större på andra sidan) och 60 tycker jag nog är ett minimimått.
Prova att ställa sängen redan nu mot en vägg ungefär som ni har tänkt och känn efter. Men ska ni ha lådor i garderoben så kommer de ju ut ungefär 60 cm och då måste ni ju stå bredvid eller i sängen för att öppna dem.
 
Var rädd för detta...
Låddelen i garderoben har vi tänkt att ha den första metern där inte sängen står
 
180 cm på sängen tycker jag ine alls är ett krav, vi har 160, och där har vi massor med plats, skulle kunna tänka mig att gå ner till 140 och skulle säkert trivas där oxå, problemen kan väl öka om familjen ökar i antal personer som kanske vill trängas i sängen, men 160 kommer säkert vara tillräckligt iaf!

Ett annat tips som gjort att vi får plats med alla våra grejjor är att sätta sängen på skåp, våra är 58 cm, vilket ger en totalhöjd på ca 90 cm med bäddmadrass och täcken. Har inga svårigheter att ta oss i/ur sängen.
 
Om det inte går att göra rummet större kanske ni kan skaffa en mindre säng!? Om man har hel madrass i en 160-säng känns den inte så liten! Under förutsättning att man är sams när man går och lägger sig i alla fall ;). Skippar man sängram också vinner man några cm till!
 
Vi har ju redan en ny 180 säng.
Är 50-60cm på tok för lite får vi flytta ut gardorberna eller flytta lite på väggen.
 
Vi har också ett trångt sovrum, i vårt fall finns redan garderoberna på sidan av rummet. Dem vill vi ta bort och i stället sätta utmed huvudänden av sängen. Finns bilder i någon av de senaste IKEA-katalogerna på en lösning i vår smak. Då skulle vi få 0,6 meter breda garderober på var sida av sängen(samt halvannan decimeter luft), samt sätta väggmonterade "överskåps-garderober" över huvudänden. På så sätt skulle vi få lika mycket förvaringsutrymme men mer golvyta.

Vi har idag 50 cm på var sida av vår säng och tycker det är för trångt.
 
Vi har trångt i vårt sovrum också. Det är precis att man får in 2 sängbord bredvid. Dessutom sticker fönsterbrädan ut lite från vår yttervägg, så att man näst intill får gå på sidan för at komma in till sängen. MEN det är inte det jobbigaste, utan det är dammsugningen. Det är så himla svårt att få till vinkeln på slangen och teleskopröret så att man kan dammsuga enkelt under hela sängen.
Vi hade 2 spjälsängar vid fotändan och det funkar bra, men då blir det riktigt trångt i rummet. I ert fall så blir det nog likvärdigt för ert rum är kortare än vårt.
 
ylven skrev:
Vi har också ett trångt sovrum, i vårt fall finns redan garderoberna på sidan av rummet. Dem vill vi ta bort och i stället sätta utmed huvudänden av sängen. Finns bilder i någon av de senaste IKEA-katalogerna på en lösning i vår smak. Då skulle vi få 0,6 meter breda garderober på var sida av sängen(samt halvannan decimeter luft), samt sätta väggmonterade "överskåps-garderober" över huvudänden. På så sätt skulle vi få lika mycket förvaringsutrymme men mer golvyta.

Vi har idag 50 cm på var sida av vår säng och tycker det är för trångt.
Detta lät lite intressant.
Ska kolla lite. Säg till om du hittar lösningen!
 
Jag personligen tycker 50 cm är fullt tillräckligt, har det själv. Speciellt eftersom det jag oftast gör i sovrummet är sover på sängen. Jag är en nattspringare men har inga problem med mosade tår odyl.

Var har ni dörren och fönstret i rummet? De brukar ställa till mest problem när det gäller möblering.

För att spinna vidare på det här med att bygga in förvaring under sängen så borde man kunna använda lägre skåp som tex låga överskåp till kök mm.

Sen kanske ni ska fundera på om ni måste ha förvaringen i sovrummet, finns det möjlighet att lösa den på annat håll i bostaden?
 
Jag har haft den där överskåpslösningen över min säng förut.
Tänk på att du då måste kliva omkring i sängen för att nå sakerna i de skåpen. Men man kan ju ha saker där som man inte använder så ofta.

Fördelen är som sagt att det tar lite plats och att det är rätt mysigt. Vi hade fem lådor underst i våra stående delar och sedan en överdel där man kunde hänga kläder. Det fungerade bra.
 
pinebar skrev:
Jag har haft den där överskåpslösningen över min säng förut.
Tänk på att du då måste kliva omkring i sängen för att nå sakerna i de skåpen. Men man kan ju ha saker där som man inte använder så ofta.

Fördelen är som sagt att det tar lite plats och att det är rätt mysigt. Vi hade fem lådor underst i våra stående delar och sedan en överdel där man kunde hänga kläder. Det fungerade bra.
Har du bild på detta?

Dörren är på gavelsidan av sängen och fönstret till höger där vi ska isolera.
Hmm, jag får nog helt enkelt bygga nåt fake rum och se hur jag trivs på 0,5m mellan två spånskivor :)
 
pinebar skrev:
Jag har haft den där överskåpslösningen över min säng förut.
Tänk på att du då måste kliva omkring i sängen för att nå sakerna i de skåpen. Men man kan ju ha saker där som man inte använder så ofta.

Fördelen är som sagt att det tar lite plats och att det är rätt mysigt. Vi hade fem lådor underst i våra stående delar och sedan en överdel där man kunde hänga kläder. Det fungerade bra.
Okej, den lösningen tänkte jag inte på. Vore intressant att se. Den lösning jag tänkte mig var lägre skåp under sängen så man inte behövde klättra så högt för att kliv i eller ur.
 
Nu har jag hittat en bild. (Detta är alltså inredning som gjordes typ 1997. Jag skulle nog inte välja de här färgerna idag :)
 
  • untitled7 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.