Hej,

Huset har värme och tak från tidigt 80-tal så jag gissar att rör för vatten/avlopp och värmeledningar är från (i bästa fall) samma tidpunkt. Försöker få prioriteringar klart för mig i vilken ordning jag kan börja ta tag i saker.

Värmeledningar i källaren har fläckvis turkosfärgad oxidering.

Värmeledningar i källare:

Källare med äldre värme- och avloppsrör, viss oxidationsfläck visas, vid en varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppetsrör utvändigt är nya men dessvärre inte i huset. Avloppsrören i krypgrunden är av gjutjärn och har rostangrepp.
Vy av äldre värmeledningar och avloppsrör i en krypgrund med synlig korrosion och oxidering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag förstått så är relining inget alternativ för värmeledningar. Är det något jag bör byta i förebyggande syfte? Eller kan jag ta det lugnare och byta ut sektioner om en del skulle börja läcka? Tänker att man kan i så fall kan koppla bort den trasiga sektionen och dra nya värmeledningar längs med vägg och golv och låta den trasiga delen ligga där den ligger.

Avloppet är det kanske svårare med. Dessa bör man kanske inte vänta på att något går sönder, utan istället inspektera? Är det värt med t.ex relining i förebyggande syfte? Är inte så sugen på ett helt stambyte..
 
4774
J johannoren skrev:
Hej,

Huset har värme och tak från tidigt 80-tal så jag gissar att rör för vatten/avlopp och värmeledningar är från (i bästa fall) samma tidpunkt. Försöker få prioriteringar klart för mig i vilken ordning jag kan börja ta tag i saker.

Värmeledningar i källaren har fläckvis turkosfärgad oxidering.

Värmeledningar i källare:

[bild]

Avloppetsrör utvändigt är nya men dessvärre inte i huset. Avloppsrören i krypgrunden är av gjutjärn och har rostangrepp.
[bild]

Vad jag förstått så är relining inget alternativ för värmeledningar. Är det något jag bör byta i förebyggande syfte? Eller kan jag ta det lugnare och byta ut sektioner om en del skulle börja läcka? Tänker att man kan i så fall kan koppla bort den trasiga sektionen och dra nya värmeledningar längs med vägg och golv och låta den trasiga delen ligga där den ligger.

Avloppet är det kanske svårare med. Dessa bör man kanske inte vänta på att något går sönder, utan istället inspektera? Är det värt med t.ex relining i förebyggande syfte? Är inte så sugen på ett helt stambyte..
Det bästa du kan göra är att beställa en grundlig genomgång av hela huset inkl eldragning och Vvs rör. Då får du även ett bra samtal om vad som bör prioriteras och i vilken ordning. Kolla hemförsäkringen, i vissa ingår en besiktning. De flesta försäkringsbolag gör oftast en besiktning inför tecknandet av hemförsäkringen så du kanske redan har protokoll från då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.