Hoppade av budgivningen då den spårade ur för mycket, vi var 3 budgivare och den första hoppade av direkt, den andra gav sig dock inte konstigt nog... dock ringde mäklaren och påstod att säljaren kanske vill välja just mig som köpare ändå.
 
G Genomklok skrev:
Det var i respons till ett inlägg från TS som nu är borttaget, där hen explicit frågade om det kunde vara ett dåligt köp och om det var något mer som man behövde tänka på/undersöka.

Jag menar inte alls att vara negativ, bara att man ska vara medveten om vad man ger sig in på.

Jag reagerade också på TS sa att det var första visningen hen gått på. Ofta tar det lite längre tid än så att veta vad man tycker om, men behöver förstås inte göra det.
Sorry, tog bort då jag såg att inlägget var bristfällig på info osv. Ansåg att det var en dålig och svår fråga jag ställde.

Tack för inputs!! Gått på flera visningar, mest lägenheter dock
 
S Stuganisverige skrev:
... dock ringde mäklaren och påstod att säljaren kanske vill välja just mig som köpare ändå.
Det kan faktiskt vara så. Säljaren kanske inte vill sälja till den vinnande budgivaren av någon anledning, de kanske hellre säljer till dig!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan faktiskt vara så. Säljaren kanske inte vill sälja till den vinnande budgivaren av någon anledning, de kanske hellre säljer till dig!
Jo! Med tanke på hu
G Genomklok skrev:
Hur ser en bra detaljplan ut? Vilka andra aspekter väger du in? Du behöver inte skriva här, bara du har koll själv.

Om du ska köpa eller ej kan bara du svara på. Men det finns förstås en möjlighet att det är ett dåligt köp.
Räkna på ekonomin en extra gång eller två och lägg på arbetslöshet i ett halvår + 25 % högre driftskostnader än vad som står i annonsen. Klarar du dig fortfarande? Om taket börjar läcka, har du buffert till att fixa det precis efter att du bytt värmepumpen? Osv.
kikade på detaljplaner i kommunen. Sökte på adressen och där står det bara att ingen information finns tillgånglig. En bit ifrån är röd markerat område med planbeskrivning och plankarta.
 
S Safran skrev:
Spännande!
Ett tips är att kolla upp om det finns detaljplan där stugan ligger och vad detaljplanen i så fall säger. Den sätter ramarna för ombyggnadsmöjligheterna i framtiden. Finns på stadsbyggnadskontoret/planavdelningen på kommunen och kan oftast läsas online numera.
Verkar ej finnas någon detaljplanering där. ”Ingen information tillgänglig” samt omarkerat område. En bit ifrån är rödmarkerat med plankarta osv.
 
S stugfar skrev:
"riktigt avloppssystem" - enskilt eller kommunalt vatten och avlopp? ha koll på nuläge och områdets planer för kommunalt om det är enskilt nu. Kan bli förhållandevis dyrt.

något jag tror vissa glömmer: internet. Om ingen fiber, ok täckning, kommer fiber? ofta ganska liten kostnad men inget fiber och dålig täckning verkar kunna leda till vansinne nuförtiden.
Enligt ”Global Connect” så finns fiber framdraget. Kostar enligt dom ca 20.000:- att installera. Men skulle väl kunna gräva själv kanske, gjort det tidigare hos mina föräldrar. Dock kostade deras installation bara 5000:-
 
S Stuganisverige skrev:
kikade på detaljplaner i kommunen. Sökte på adressen och där står det bara att ingen information finns tillgånglig. En bit ifrån är röd markerat område med planbeskrivning och plankarta.
Maila kommunens byggförvaltning (eller motsvarande) imorgon och fråga om 'fastigheten Aneby Knohult 13:37 omfattas av detaljplan eller tillhör samlad bebyggelse?'

Vad skulle du svara mig om säljaren? Det verkar ha fallit bort.
 
G Genomklok skrev:
Kolla också om MSB, kommunen eller länsstyrelsen har gjort någon översvämningskartering. Vore ju tråkigt om hela tomten översvämmas vid ett mellanstort regn.

Det kommer alltid fler hus, ta din tid att tänka efter om detta verkligen är rätt. Du hinner.

Spontant låter det som att din buffert är i minsta laget, men beror förstås på... Ett nytt badrum kostar lätt 200 kkr tex.
Inte hittat något om över
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Maila kommunens byggförvaltning (eller motsvarande) imorgon och fråga om 'fastigheten Aneby Knohult 13:37 omfattas av detaljplan eller tillhör samlad bebyggelse?'

Vad skulle du svara mig om säljaren? Det verkar ha fallit bort.
ah nej, stugan ligger utanför stadsbebyggelsen så vart väl ganska fritt förutom eventuellt markägaren/grannar som man i normala fall också får prata med vid utbyggnader.

Osäker på vad jag skulle skriva där om säljaren 😅
Iallafall så hörde mäklaren av sig idag o sa att säljare säljer till mig om jag vill ha det. Men vet inte hur jag vill göra nu, allt känns lite skumt och jag känner inte att jag har så mycket kött på benen angående vad allt kommer kosta med lån och runtomkring kostander. Har inte heller kollat igenom stuga så noggrant själv heller, utan vet bara att fukthalten är hög, svart tillväxt på spången samt golv på undersida huset rasat ner på 1 ställe.

Så tankarna går i att spara pengar och vänta ett tag och kanske hitta något annat längre fram. Dock är man 30år nu och hade gärna kommit in i bostadsmarknaden någon gång. Fruktansvärt dyrt allt nu..
 
Jag tänker så här: om du ska tacka nej till huset, så gör det på goda grunder, d v s av konkreta skäl. Be att få undersöka huset riktigt ordentligt (kanske med hjälp av en huskunnig vän eller släkting) innan du bestämmer dig. Oömma kläder, kniv och ficklampa är dina verktyg! Kolla verkligen allt, upp på vinden, kolla krypgrunden (med kameran på telefonen om det inte går att få in en människa), spola toaletten, spola i duschen, känn på golvet runt eventuella golvbrunnar, nosa i garderoberna, prata med grannen och hör dig för. Och så vidare. Hittar du något otrevligt kollar du upp det.

Och så kan du vara din egen psykoanalytiker en liten stund och fundera över varför du tvekar. Är det för att det faktiskt är något allvarligt fel med huset? Eller handlar det om rädsla inför den stora livsförändringen att köpa hus för första gången - ett bövla hus, liksom!?
 
  • Gilla
Peter #11 och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker så här: om du ska tacka nej till huset, så gör det på goda grunder, d v s av konkreta skäl. Be att få undersöka huset riktigt ordentligt (kanske med hjälp av en huskunnig vän eller släkting) innan du bestämmer dig. Oömma kläder, kniv och ficklampa är dina verktyg! Kolla verkligen allt, upp på vinden, kolla krypgrunden (med kameran på telefonen om det inte går att få in en människa), spola toaletten, spola i duschen, känn på golvet runt eventuella golvbrunnar, nosa i garderoberna, prata med grannen och hör dig för. Och så vidare. Hittar du något otrevligt kollar du upp det.

Och så kan du vara din egen psykoanalytiker en liten stund och fundera över varför du tvekar. Är det för att det faktiskt är något allvarligt fel med huset? Eller handlar det om rädsla inför den stora livsförändringen att köpa hus för första gången - ett bövla hus, liksom!?
Bra input. Ska ringa mäklaren imorgon då kanske och be om att få komma och kika igenom allt igen lite noggrannare.


Vet inte vad rädslan beror på. Man vill väl ha ett fint hus/ett riktigt hus egentligen/man vet inte vart/vad man vill i livet när det väl gäller. Nu är det ju inte möjligt här i området att köpa ett fint hus eftersom det är så dyrt, därav blev detta ett ”perfekt” tillfälle eftersom priset inom budget samtidigt som garage och trädgård finns. Även nära till jobbet och centrum.
Farsan pekar lite på alla dyra reparationer som kan dyka upp också. Fixa råsponten kan kosta massor och golvet vet vi inte osv.. Han vandrar fram och tillbaka också.
När han såg att tomterna gick för runt 1.5-2milj så förstod han ju att det förmodligen inte är ett dålig köp iallafall.
(2016 såldes en 1000kvm mindre tomt dock i annat området i stan för 1.9milj)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker så här: om du ska tacka nej till huset, så gör det på goda grunder, d v s av konkreta skäl. Be att få undersöka huset riktigt ordentligt (kanske med hjälp av en huskunnig vän eller släkting) innan du bestämmer dig. Oömma kläder, kniv och ficklampa är dina verktyg! Kolla verkligen allt, upp på vinden, kolla krypgrunden (med kameran på telefonen om det inte går att få in en människa), spola toaletten, spola i duschen, känn på golvet runt eventuella golvbrunnar, nosa i garderoberna, prata med grannen och hör dig för. Och så vidare. Hittar du något otrevligt kollar du upp det.

Och så kan du vara din egen psykoanalytiker en liten stund och fundera över varför du tvekar. Är det för att det faktiskt är något allvarligt fel med huset? Eller handlar det om rädsla inför den stora livsförändringen att köpa hus för första gången - ett bövla hus,
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
[länk]
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker så här: om du ska tacka nej till huset, så gör det på goda grunder, d v s av konkreta skäl. Be att få undersöka huset riktigt ordentligt (kanske med hjälp av en huskunnig vän eller släkting) innan du bestämmer dig. Oömma kläder, kniv och ficklampa är dina verktyg! Kolla verkligen allt, upp på vinden, kolla krypgrunden (med kameran på telefonen om det inte går att få in en människa), spola toaletten, spola i duschen, känn på golvet runt eventuella golvbrunnar, nosa i garderoberna, prata med grannen och hör dig för. Och så vidare. Hittar du något otrevligt kollar du upp det.

Och så kan du vara din egen psykoanalytiker en liten stund och fundera över varför du tvekar. Är det för att det faktiskt är något allvarligt fel med huset? Eller handlar det om rädsla inför den stora livsförändringen att köpa hus för första gången - ett bövla hus, liksom!?
Kloka råd👍.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tänker så här: om du ska tacka nej till huset, så gör det på goda grunder, d v s av konkreta skäl. Be att få undersöka huset riktigt ordentligt (kanske med hjälp av en huskunnig vän eller släkting) innan du bestämmer dig. Oömma kläder, kniv och ficklampa är dina verktyg! Kolla verkligen allt, upp på vinden, kolla krypgrunden (med kameran på telefonen om det inte går att få in en människa), spola toaletten, spola i duschen, känn på golvet runt eventuella golvbrunnar, nosa i garderoberna, prata med grannen och hör dig för. Och så vidare. Hittar du något otrevligt kollar du upp det.

Och så kan du vara din egen psykoanalytiker en liten stund och fundera över varför du tvekar. Är det för att det faktiskt är något allvarligt fel med huset? Eller handlar det om rädsla inför den stora livsförändringen att köpa hus för första gången - ett bövla hus, liksom!?
K Kling 1 skrev:
Kloka råd👍.
Varför är det bra att ha en bra anledning till att man tackar nej då? Räcker det inte att säga ”tack, men nej tack?”

Mina kollegor tyckte det hela verkade skumt och pratade om att det har pågått fuskbud för att trigga upp priset. Så deras rek. Var bara att säga att mitt bud står inte kvar längre. Alt ge ett lägre bud och säga att det är det som gäller isåfall nu istället.
 
S Stuganisverige skrev:
Varför är det bra att ha en bra anledning till att man tackar nej då? Räcker det inte att säga ”tack, men nej tack?”

Mina kollegor tyckte det hela verkade skumt och pratade om att det har pågått fuskbud för att trigga upp priset. Så deras rek. Var bara att säga att mitt bud står inte kvar längre. Alt ge ett lägre bud och säga att det är det som gäller isåfall nu istället.
Inte en bra anledning inför säljaren att säga nej, en bra anledning inför dig själv! Det är alltid bra att resonera med sig själv och tänka över och motivera sina beslut. Speciellt ett så stort beslut som ett husköp! Varför ska du motivera ditt beslut inför dig själv, då? Jo, för att det är du som ska leva med beslutet sen.

Och dina kollegor, jag kan riktigt se dem framför mig:
Bosse, 63: *tar upp dosan med lössnus och knackar den i bordet kanske 3 gånger, bakar en prilla och lägger in, låter snusdosan ligga kvar på bordet en stund* Men det fattaru väl att det är nåt skumt nu när mäklarn hört av sig?
Kenneth, 56: *nickar och tar en klunk av kaffet, svart förstås, muggen inte diskad sedan 2015 när en olycklig sommarjobbare gjorde misstaget* Aa precis, klart det är nån kompis till mäklarn som budat upp priset, fy f-n, det vet man ju. Och det där rucklet...ja du...
Bosse igen: Det är inte som när jag och regeringen byggde nytt precis innan krisen på 90-talet liksom...*tittar på dig* då skulle du vart med! Regeringen hade stuckit med brevbärarn om jag hade visat'na en sån där kåk som mäklarn försöker lura på dig, va...*skrattar*

Om vi ska låtsas vara seriösa igen, så är det du som ska bo eller inte bo i huset, och det är du som bestämmer. Inte Bosse och Kenneth (även om de är rätt schyssta gubbar egentligen).
 
  • Haha
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte en bra anledning inför säljaren att säga nej, en bra anledning inför dig själv! Det är alltid bra att resonera med sig själv och tänka över och motivera sina beslut. Speciellt ett så stort beslut som ett husköp! Varför ska du motivera ditt beslut inför dig själv, då? Jo, för att det är du som ska leva med beslutet sen.

Och dina kollegor, jag kan riktigt se dem framför mig:
Bosse, 63: *tar upp dosan med lössnus och knackar den i bordet kanske 3 gånger, bakar en prilla och lägger in, låter snusdosan ligga kvar på bordet en stund* Men det fattaru väl att det är nåt skumt nu när mäklarn hört av sig?
Kenneth, 56: *nickar och tar en klunk av kaffet, svart förstås, muggen inte diskad sedan 2015 när en olycklig sommarjobbare gjorde misstaget* Aa precis, klart det är nån kompis till mäklarn som budat upp priset, fy f-n, det vet man ju. Och det där rucklet...ja du...
Bosse igen: Det är inte som när jag och regeringen byggde nytt precis innan krisen på 90-talet liksom...*tittar på dig* då skulle du vart med! Regeringen hade stuckit med brevbärarn om jag hade visat'na en sån där kåk som mäklarn försöker lura på dig, va...*skrattar*

Om vi ska låtsas vara seriösa igen, så är det du som ska bo eller inte bo i huset, och det är du som bestämmer. Inte Bosse och Kenneth (även om de är rätt schyssta gubbar egentligen).
Väldigt bra inputs!

tack!!

Här är en kommentar från besiktningen! Blev lite orolig när jag såg detta? Bjälklaget/syll kanske är farligt för mig att leka med?
 
  • Skadat bjälklag och syllar i krypgrund med synlig fukt och nedfallna isoleringsbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delar av ett fuktskadat underlagstak, insyn i krypgrunds konstruktion och en fuktmätare vid en ytterväggssyll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av en byggnadsbesiktningsrapport med anmärkningar för olika delar av en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
G Genomklok skrev:
Hur ser en bra detaljplan ut? Vilka andra aspekter väger du in? Du behöver inte skriva här, bara du har koll själv.

Om du ska köpa eller ej kan bara du svara på. Men det finns förstås en möjlighet att det är ett dåligt köp.
Räkna på ekonomin en extra gång eller två och lägg på arbetslöshet i ett halvår + 25 % högre driftskostnader än vad som står i annonsen. Klarar du dig fortfarande? Om taket börjar läcka, har du buffert till att fixa det precis efter att du bytt värmepumpen? Osv.
Vad tror du om denna kommentar? Känns som detta kan bli lite stort projekt?
 
  • Skadat bjälklag i krypgrund med synlig vattenskada och nedhängande trädelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktspår på underlagstak, överblick av krypgrund, och fuktmätare vid yttervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell med besiktningsresultat för olika byggnadsdelar och installationer med anmärkningar och rekommendationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.