Hej,

Hade snickare här för snart 3 år sedan, han tycks lagt spånskiva över detta svarta åbäke som jag inte har en aning om vad det är? Har någon en kvalificerad gissning?

Till saken hör med att när vi kör igång köksfläkten tycks det uppkomma en väldigt svag doft av något avvikande, jag vet att det tidigare legat en linoleummatta i köket, den är borta eftersom det ligger rena plankor under denna svarta skiva och under planket återfinns isoleringen.

Se min bifogade bild!
 
  • Bild på svart skiva under golvspånplattor med tigersåg, isolering synlig vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan vara svartlim som användes för att limma fast plattor/matta på en masonitskiva tidigare. Innan 1980 kunde det vara asbesthaltigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara svartlim som användes för att limma fast plattor/matta på en masonitskiva tidigare. Innan 1980 kunde det vara asbesthaltigt.
Vet du om det luktar Birgit?
 
BirgitS
Nej, det vet jag inte men jag har sett i andra trådar att folk tycker att gamla mattor som man lägger t.ex. parkett ovanpå ibland böjar lukta och då går det ju inte att avgöra om det är mattan eller limmet som luktar.

Sen förekom det att man hade på bitumen (asfalt) som "tätskikt" i hall och badrum men jag vet inte om det var normalt i kök. Du vet kanske hur asfalt luktar när de asfalterar någon gata eller tjära (besläktat)?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det vet jag inte men jag har sett i andra trådar att folk tycker att gamla mattor som man lägger t.ex. parkett ovanpå ibland böjar lukta och då går det ju inte att avgöra om det är mattan eller limmet som luktar.

Sen förekom det att man hade på bitumen (asfalt) som "tätskikt" i hall och badrum men jag vet inte om det var normalt i kök. Du vet kanske hur asfalt luktar när de asfalterar någon gata eller tjära (besläktat)?
Jag är rätt säker på att det är limmet i kontakt med fukt/vatten som avger lukt. Det jag inte makar på är varför snickaren ens behållit de här svarta skivorna överhuvudtaget. Det finns ju panel under som man tycker han borde satt spånskivan över och kastat denna tunna skivan. Premissen var att allt gammalt skulle väck. Är det svartlim är det garanterat asbest, hela kåken är byggd av någon som älskade asbest.

Det är bara att härda ut och riva upp golv o lägga tillbaka.

Tack för ditt svar!
 
BirgitS
Snickaren hade väl inte behörighet för att sanera asbest och det är väldigt vanligt att lämna kvar svartlim. Det är ju inget egentligt problem med att ha kvar en masonitskiva med svartlim. Det har vi under delar av parkettgolvet (inkl. de ursprungliga PVC-plattorna) och det luktar aldrig något.

Asbest var allmänt omtyckt då i början av 60-talet eftersom det har så många goda egenskaper inkl. billigt och det fanns egentligen inga nackdelar som man kände till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.