Detta är egentligen inget problem för mig men fick mig att undra🤔.

Köpt och monterat en vindflöjel, blev lite fundersam när jag såg att pilen pekade mot öster vid ostlig vind.

Jag är varken seglare eller meteorolog men har vant mig vid att vindriktningspilar visar mot väst vid ostlig vind mot söder vid nordlig osv, typ väderkartan på TV och i väderappar.

Hur jag åtgärdar min flöjel vet jag och att jag själv bestämmer hur jag vill att den visar förstår jag.

Men jag undrar hur era vindflöjlar visar?
 
K Kling 1 skrev:
Detta är egentligen inget problem för mig men fick mig att undra🤔.

Köpt och monterat en vindflöjel, blev lite fundersam när jag såg att pilen pekade mot öster vid ostlig vind.

Jag är varken seglare eller meteorolog men har vant mig vid att vindriktningspilar visar mot väst vid ostlig vind mot söder vid nordlig osv, typ väderkartan på TV och i väderappar.

Hur jag åtgärdar min flöjel vet jag och att jag själv bestämmer hur jag vill att den visar förstår jag.

Men jag undrar hur era vindflöjlar visar?
Pilen pekar mot varifrån vinden kommer.
 
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Pilen pekar mot varifrån vinden kommer.
Tvärtemot väderkartans pil🤔 jag undrar ju varför?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Tvärtemot väderkartans pil🤔 jag undrar ju varför?
Jag gillar ju ”svensk standard”😄
Om vinden kommer från ost säger man ju ostlig vind, inte västlig för att den skall dit eller hur? Det kanske är logiken bakom pilens pekande.
 
  • Gilla
Pallewea och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Tvärtemot väderkartans pil🤔 jag undrar ju varför?
Och jag undrar varför man åker i norrgående körfält när man åker från Stockholm till Uppsala men vind som blåser från Uppsala mot Stockholm är nordlig... 🤔🙄 I min värld hade det varit logiskt om norrgående och nordlig representerat samma riktning. Men så lätt kan det tydligen inte få vara. Måste ha med ”svensk standard” att göra... 😄
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Om vinden kommer från ost säger man ju ostlig vind, inte västlig för att den skall dit eller hur? Det kanske är logiken bakom pilens pekande.
Jamen en vindriktningsvisare på meteorologens karta pekar mot väst vid ostlig vind o han/hon säger ”ostliga vindar imorgon” och sveper med handen från öst till väst, alltså i pilens riktning.

Logiken i att det är vanligt att vindflöjlar visar tvärtom förstår jag inte.

Jag använder vindflöjeln som hjälpmedel bl.a för att se vart regnmolnen förväntas ta vägen, inte som en trädgårdsprydnad, antagligen därför som jag reagerade överhuvudtaget.
 
K Kling 1 skrev:
Tvärtemot väderkartans pil🤔 jag undrar ju varför?
Jag gillar ju ”svensk standard”😄
Det du kallar "svensk standard" är nog ett senare påfund i så fall. Vår vindflöjel är urgammal och ursvensk och pekar definitivt mot det håll vinden kommer från.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det du kallar "svensk standard" är nog ett senare påfund i så fall. Vår vindflöjel är urgammal och ursvensk och pekar definitivt mot det håll vinden kommer från.
Jag ångrar uttrycket ”svensk standard”😲
 
tensiden tensiden skrev:
Det du kallar "svensk standard" är nog ett senare påfund i så fall. Vår vindflöjel är urgammal och ursvensk och pekar definitivt mot det håll vinden kommer från.
Jamen varför visar väderkartans pilar då ”fel”?
Det är väl därifrån jag och förhoppningsvis någon mer har vant sig att se vindriktningen?
 
K Kling 1 skrev:
Jag ångrar uttrycket ”svensk standard”😲
Ja, jag tror inte SIS har tagit fram en svensk standard i en arbetsgrupp för vindflöjlars utformning. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Jamen varför visar väderkartans pilar då ”fel”?
Därför att någon av någon obegriplig anledning någon gång ansett att nordlig vind betyder att det blåser i sydlig riktning. Pilarna pekar som det blåser.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag undrar varför man åker i norrgående körfält när man åker från Stockholm till Uppsala men vind som blåser från Uppsala mot Stockholm är nordlig... 🤔🙄 I min värld hade det varit logiskt om norrgående och nordlig representerat samma riktning. Men så lätt kan det tydligen inte få vara. Måste ha med ”svensk standard” att göra... 😄
Så du tror på riktigt att det är ett svenskt fenomen? 😂😂
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att någon av någon obegriplig anledning någon gång ansett att nordlig vind betyder att det blåser i sydlig riktning. Pilarna pekar som det blåser.
Eller snarare att nordlig vind kommer från norr.

Du tänker att nordlig vind kommer söderifrån? 🤔

Att säga: ”den nordliga vinden förde med sig ökensand från Sahara till Sverige” känns rätt konstigt…
 
Alfredo Alfredo skrev:
Därför att någon av någon obegriplig anledning någon gång ansett att nordlig vind betyder att det blåser i sydlig riktning. Pilarna pekar som det blåser.
Vilka pilar?
 
Nissens Nissens skrev:
Så du tror på riktigt att det är ett svenskt fenomen?
Förstår inte vad du menar med det.

Nissens Nissens skrev:
Eller snarare att nordlig vind kommer från norr.
Jag vet att det är så.

Nissens Nissens skrev:
Du tänker att nordlig vind kommer söderifrån?
Jag tycker att det hade varit mer logiskt med den definitionen, ja! Alltså att nordlig vind blåste mot norr. Men återigen, jag vet att det inte är så.

Om du kör i nordlig riktning, mot norr eller norrgående, tror jag de flesta tänker sig att du färdas mot norr, alltså hamnar längre norrut. Jag tycker det hade varit rimligt att även vindriktning fungerade på samma sätt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.