Våren 2022 planterade vi 250 st 1,60 meter höga thujor smaragd. Alla såg bra ut första och andra sommaren och vuxit sig till ca 2,0 meter. Alla häckar ser ut att må bra tills för tre veckor sen, då började denna häck plötsligt gulna och märkt att den blir gulare och gulare för var dag. Alla andra 249 thujor ser bra ut.

Vet att det inte är hundpiss. Vet ni vad det kan bero på? Har vattnat den bra under de två varma veckorna som varit.
 
  • En rad thujor smaragd med en som gulnar vid en trottoarkant bredvid sophus och varningsskylt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HelenSv skrev:
Vet att det inte är hundpiss.
Hur kan man vara så säker när thujan står vid gata och brevlåda? Nu tror jag heller inte detta kommer från hund då skadan är så stor.

Salt efter vintern kan orsaka liknande skador.

För övrigt är det bra att tänka på sortval för häckar vid gata och trottoir. Lövfällande häckar är generellt tåligare på utsatta platser.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hur kan man vara så säker när thujan står vid gata och brevlåda? Nu tror jag heller inte detta kommer från hund då skadan är så stor.

Salt efter vintern kan orsaka liknande skador.

För övrigt är det bra att tänka på sortval för häckar vid gata och trottoir. Lövfällande häckar är generellt tåligare på utsatta platser.
Har full syn från huset och aldrig sett hundar där, däremot på de andra thujor som ser bra ut. Tror inte heller på salt för det saltas inte här.

Det som gör denna thuja lite mer utsatt än alla andra är att det är asfalt och betong (även betong under brevlådan, så hålet den står på är ca 70 x 80 cm och 80 cm djupt. Tror ni att det kan bero på det?

Är denna thuja körd eller går den att rädda? Ska jag klippa bort det gula?
 
Thujarötter växer grunt men brett så det är inte konstigt att just den thujans rötter är väldigt begränsade. Betong och asfalt blir varmt när solen gassar vilket gör att fukten avdunstar ännu snabbare på just det stället.

Jag hade tagit bort den.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Thujarötter växer grunt men brett så det är inte konstigt att just den thujans rötter är väldigt begränsade. Betong och asfalt blir varmt när solen gassar vilket gör att fukten avdunstar ännu snabbare på just det stället.

Jag hade tagit bort den.
Ja den ligger också i söderläge. Men jag har en fuktkännare där och ser till att jorden inte torkar ut helt, har täckt med bark och vattnar ofta. Tror ni den är död

Ser konstigt ut utan thujan på den mest synliga platsen. Kan inte heller ha en annan växt bland de övriga 249 thujor
 
Jag tvivlar på att den klarar sig och det gula kommer inte att ersättas. Med regelbunden putsning kan man - tveksamt - forma den så att resten av plantan så småningom täcker de borttagna gula partierna. Men det kommer ta många år och då förutsätts att rotmiljön blir bättre.
 
  • Gilla
HelenSv
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag tvivlar på att den klarar sig och det gula kommer inte att ersättas. Med regelbunden putsning kan man - tveksamt - forma den så att resten av plantan så småningom täcker de borttagna gula partierna. Men det kommer ta många år och då förutsätts att rotmiljön blir bättre.
Är det verkligen så illa? Skulle gissa att endast 15-20% är gula (ser värre ut på bilden, fint på baksidan). Vi hade en som var gulare vid planteringen som har repat sig.

Vet ni om man ska klippa bort de gula nu på sommaren eller bättre vänta till hösten? På de övriga thujorna så är det vissa grenar som är gula, tänkte klippa bort dem också
 
Det gula blir aldrig grönt. Men finns det pytteliten antydan av gröna skott på de gula grenarna finns det - om än lite - hopp 😉
 
  • Gilla
HelenSv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.