Hej!

Jag håller på att hjälpa (en stressad) svärmor att få ordning på hennes stuga. Vi har beslutat att installera en luft/luft för att kunna värma upp stugan snabbare än med kaminen som idag står där (tar minst ett dygn vintertid för att stugan ska komma upp i behaglig temperatur).

Jag behöver hjälp med vilken pump vi ska sätta in. Mitsubishi Hero har jag läst gott om men vill höra mer med er erfarna. Kravet vi har är att den ska gå att sätta igång hemifrån (via wifi) så att stugan är varm när vi kommer upp där. Stugan är på ca 90 kvm.

Prismässigt tänker jag inte billigaste och inte dyraste. Vi vill ha en driftsäker pump med minimalt underhåll.

Tips?
 
Hej! Var i landet pratar vi om? Generellt sett ger en braskamin väldigt mycket värmeeffekt när man eldar en rejäl brasa så för att gå snabbare måste man ha en enormt stor värmepump (eller flera) och det lönar knappast alls. Bättre att låta uppvärmningen ta den tid det tar.

Om jag förstår rätt är alltså stugan kallställd nu när ingen är där? På vintern när det då är kallt och värmepumpen måste kunna behöva avfrosta behöver det redan vara en viss värme i stugan för att det ska fungera. Krävs alltså först el-radiatorer eller värmefläktar som skapar en grundvärme innan luftvärmepumpen kan slås på och börja värma.
 
Redigerat:
Hej,

Det gäller norra Skåne.
Problemet är att den gamla kakelugnen tar en evighet att ens bli varm, samt att stugan också ska fungera att hyra ut. Därför vill vi kunna styra uppvärmningen hemifrån så att det är varmt när hyresgästerna väl är på plats.
 
Ok, norra Skåne är ju inte jättekallt men dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för t.ex. Osby är ändå -12 °C. En kakelugn är något helt annat än en braskamin och ger bara en låg värmeeffekt på typ 2 kW men håller istället värmen upp till 24 timmar när man väl värmt upp den. När är stugan byggd och isolerad? Trästuga eller stenstuga?

Om stugan normalt är kallställd behöver ni först låta en elektriker installera några el-radiatorer som kan styras av en kontaktor som i sin tur styrs av en smart-puck, t.ex. Plejd eller liknande. Finns det WiFi i stugan kan man då installera en smart gateway som medger styrning på distans. När innetemperaturen kommit upp till ca +8 °C kan man starta luftvärmepumpen så att den också börjar att värma och avfrostningarna fungerar. Vartefter temperaturen i stugan stiger slås termostaterna i el-radiatorerna ifrån och enbart luftvärmepumpen värmer. Om man bor i stugan och det blir en kraftig köldknäpp kan man behöva justera termostaterna i el-radiatorerna så att de också hjälper till med värmen förutom värmepumpen.
 
Redigerat:
Stugan är byggd början av 1900, trästomme och överlag dåligt isolerad. Har du något tips på pump?
 
Då skulle jag välja en värmepump med rejält stor värmeeffekt, t.ex. Mitsubishi Electric Sumo RW35. Den ger upp till 5,3 kW värme även när utetemperaturen sjunkit till -15 °C. Sedan är frågan om takhöjden inne i stugan? Passar en väggmodell eller är det lämpligare med en golvmodell rent av? Modeller från Mitsubishi Electric anses ha mycket bra kvalitet och pålitlighet. Exempel på andra kvalitetsfabrikat är främst följande: Daikin, Fuji/Fujitsu, Panasonic och Toshiba.
 
L
De flesta värmepumpar har ett "snikläge" på 10-12 grader, på så sätt kan du alltid ha en grundvärme utan att bli ruinerad. Sen när ni ska ut till stugan så kan ni via wifi höja upp värmen i god tid innan. På så sätt behöver du inga elelement. Men du kan ju även ha t ex en liten byggfläkt som reserv och som även den kan startas på distans. Du kan också ganska enkelt sätta upp en termometer i stugan som du kan läsa av på distans i mobilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.