Jag har en Husqvarna Automower 415X sedan ett par år tillbaka.
Det verkar som att Gps-spårningen inte stämmer denna sommar. Man ser tydligt på min kartvy i appen att roboten går rakt över huset både på satellit-vyn och kart-vyn.
Skärmklipp från app visar felaktig GPS-spårning av en Automower över ett hus i satellit- och kartvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen på detta problem är enligt Husqvarna att man ska kontakta Google (som tillhandahåller kartan) för att få kartan uppdaterad. Detta genom att använda Googles feedback-funktion. Det känns oerhört märkligt. Ska lilla jag lyckas få ett av världens största företag att uppdatera en liten kartbild över ett område i Sverige genom att ge feedback???
Pga detta kan jag t.ex inte använda virtuella avgränsningar eftersom jag inte vet exakt var roboten går.
Kan det vara så att det är fel på Automowern? Att den har fel gps-inställning på nåt sätt?
Är det nån mer som upptäckt detta problem?
 
Jag har problem med att samma maskin knappt 2 år gammal denna sommar inte kan använda arbetsområden (destination saknas) och att den har svårt med navigeringen.
Försöker få hjälp av återförsäljaren och de vill först att man stänger av GPS-ledd navigering som en del i felsökningen. Har gjort det nu och ska utvärdera. Min rlrcsig också konstigt i kartan, som att den inte stämmer
 
C
L Lamizo skrev:
Pga detta kan jag t.ex inte använda virtuella avgränsningar eftersom jag inte vet exakt var roboten går.
Kan det vara så att det är fel på Automowern? Att den har fel gps-inställning på nåt sätt?
Är det nån mer som upptäckt detta problem?
För mig har det aldrig stämt exakt och det kan man rimligtvis heller inte förvänta sig.
GPS:en har officiellt en precision på ~5 m och kartorna har inte heller någon jätteprecision. Husqvarna skriver att precisionen är "cirka 1 m" i bruksanvisningen.
 
MultiMan
Ryssland stör sedan några år tämligen aktivt ut GPS i vårt närområde. De har också nyligen skjutit upp nya typer av militära satelliter med för närvarande okänt syfte annat är att det är konstaterat att de börjat följa amerikanska dito (bl a då GPS som är militärt från början).

Du bor inte längs syd eller östkusten? Både svenska flygplan (inklusive ett regeringsplan) och andra har upplevt störningar med GPS-spårningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gps-bortfall-i-luften-en-ny-vardag-for-europas-piloter

Exempel från 1 mars:

Karta som visar GPS-störningar i Europa med fokus på östra regionen i rött och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://gpsjam.org/?lat=45.01238&lon=35.09632&z=3.0&date=2024-03-01
 
C cpalm skrev:
För mig har det aldrig stämt exakt och det kan man rimligtvis heller inte förvänta sig.
GPS:en har officiellt en precision på ~5 m och kartorna har inte heller någon jätteprecision. Husqvarna skriver att precisionen är "cirka 1 m" i bruksanvisningen.
Detta är tredje säsongen jag har roboten och tidigare somrar har det stämt på nån enstaka meter. Nu från denna sommar är allt kraftigt förskjutet på upp till 7-8 meter. Det är den förändringen som skett som jag reagerar på och det känns inte ok när man erbjuder en teknik/funktion med virtuella avgränsningar. Då ska den inte framhävas som ett säljarugument och definitivt inte nämna ”ca 1 meter” som ju är helt fel.
Det är inte en liten rabatt jag vill stänga av liksom, utan ett större område. Ska jag då själv behöva tänka 7-8 meter felmarginal så ser jag inte någon som helst anledning till att jag har betalat massa pengar extra för en robot med denna funktion.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ryssland stör sedan några år tämligen aktivt ut GPS i vårt närområde. De har också nyligen skjutit upp nya typer av militära satelliter med för närvarande okänt syfte annat är att det är konstaterat att de börjat följa amerikanska dito (bl a då GPS som är militärt från början).

Du bor inte längs syd eller östkusten? Både svenska flygplan (inklusive ett regeringsplan) och andra har upplevt störningar med GPS-spårningen.

[länk]

Exempel från 1 mars:

[bild]

[länk]
Intressant tanke.
Bor dock mitt i landet långt från kusterna, så bör inte handla om det.
 
C
L Lamizo skrev:
Detta är tredje säsongen jag har roboten och tidigare somrar har det stämt på nån enstaka meter.
Det låter rimligt det Husqvarna säger att kartan har uppdaterats och stämmer sämre med koordinaterna än tidigare. Har inte testat det själv, men det finns tydligen sätt du kan "kalibrera" kartan i google maps-appen, vilket torde kunna rätta till problemet.

Men grundproblemet är ju egentligen att Husqvarna "utlovar" en betydligt bättre precision än vad den underliggande tekniken officiellt har. Tyvärr får man därför nog se virtuella avgränsningar som lite av en gimmick som inte nödvändigtvis är så användbar som det framstår.
 
C cpalm skrev:
Det låter rimligt det Husqvarna säger att kartan har uppdaterats och stämmer sämre med koordinaterna än tidigare. Har inte testat det själv, men det finns tydligen sätt du kan "kalibrera" kartan i google maps-appen, vilket torde kunna rätta till problemet.

Men grundproblemet är ju egentligen att Husqvarna "utlovar" en betydligt bättre precision än vad den underliggande tekniken officiellt har. Tyvärr får man därför nog se virtuella avgränsningar som lite av en gimmick som inte nödvändigtvis är så användbar som det framstår.
Jag har samma problem, tredje säsongen nu och även om det alltid varierat lite och varit svårt att få den att lyda virtuella avgränsningar är det mycket sämre i år. Noterar att satellitbilden nyligen uppdaterats men knappast det som spökar när klipparen ibland enligt kartan anges ha varit långt inne hos grannarna och klippt.
 
Bowman
Jäkla störigt detta.
Var det någon som fick sin karta som var offset att bli bättre genom ”feedback” på Google Earth?
Inte kul när klippområden osv ligger rakt igenom huset typ.
Borde ju gå att lösa i Husqvarna appen kan man ju tycka.
 
Google maps är helt värdelös - i alla fall där jag bor Jämför bilderna från LM och Google Maps nedan. Inte så konstigt att Automater-kartan ser ut som skit.

Flygfoto av en byggnad med en grusgång som leder till en liten rondell i en trädgård med några träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satellitbild från Google Maps som visar ett suddigt område med en byggnad, öppen gräsyta och omgivande träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bowman
Den är ok utseendemässigt för mig, men är ”offset” med typ 5m åt väst.
Det måste ju gå att ordna?!
 
Bowman Bowman skrev:
Den är ok utseendemässigt för mig, men är ”offset” med typ 5m åt väst.
Det måste ju gå att ordna?!
Min är offset typ 5-7 meter. Har pratat med Husqvarna om detta men de tycker att det är en rimlig felmarginal. ”Gps för privatmarknad är aldrig mer exakt än så” sa teknikern jag pratade med.

Jag sa att då måste de sluta marknadsföra allt som har med virtuella zoner och sluta lägga ut såna här bilder och skriva ”stor precision”.
Svart robotgräsklippare klipper gräsmatta med vita blommor och har en röd cirkel runt sig, markerad med texten "stor precision".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknikern hade ingen förståelse för detta alls utan tyckte att de levererar en bra produkt med en funktionell teknik.
Överväger att skriva om detta till Konsumentverket och se om det är vilseledande marknadsföring.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Ulf Peter och 2 till
  • Laddar…
Bowman
L Lamizo skrev:
Min är offset typ 5-7 meter. Har pratat med Husqvarna om detta men de tycker att det är en rimlig felmarginal. ”Gps för privatmarknad är aldrig mer exakt än så” sa teknikern jag pratade med.

Jag sa att då måste de sluta marknadsföra allt som har med virtuella zoner och sluta lägga ut såna här bilder och skriva ”stor precision”.
[bild]
Teknikern hade ingen förståelse för detta alls utan tyckte att de levererar en bra produkt med en funktionell teknik.
Överväger att skriva om detta till Konsumentverket och se om det är vilseledande marknadsföring.
Ja jag tror också vissa blandar ihop GPS precision med kartans inpassning typ.
Och kartans passning borde gå att få justerat i appen om Huskvarna ville. Det är ju bara en bakomliggande bild mot faktiska positioner egentligen.
Men ja, anmäl till Konsumentverket så kanske dom fixar en funktion att passa in kartan?
 
Bowman Bowman skrev:
Ja jag tror också vissa blandar ihop GPS precision med kartans inpassning typ.
Och kartans passning borde gå att få justerat i appen om Huskvarna ville. Det är ju bara en bakomliggande bild mot faktiska positioner egentligen.
Exakt. Det skulle t.o.m kunna ligga på oss användare att kunna passa in kartbilden på den gps-ritade gränsen som klipparen skapar. Jag vet ju exakt var jag vill ha linjerna på kartbilden för att kunna jobba med virtuella zoner.
Men nä, Husqvarna tycker de tillhandahåller en alldeles utmärkt produkt och funktion. Det var som att prata med en vägg 😡
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
C
Var det någon som testat den påstådda kalibreringsfunktionen i google maps-appen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.