Hej!
Undrar lite över hur stor elpatron man bör installera vid kommande pannbyte?
Har idag ett stort hus med kombipanna som förbrukar ca 23500 kWh + ca 20 m3 ved vilket borde ge ca 35 000 kWh i uppvärmning. Om man räknar bort 4 sommarmånader och delar värmeförbrukningen med antalet timmar så borde medelbehovet ligga på ca 6,1 kW.

Tänker jag rätt och hur många gånger bör man öka detta medelbehov för att klara av en kall vinterdag i Norrbotten?

P.S . Grudtanken är att bara nyttja patronen vid lägre bortavistelse. Patronen kommer monteras i en acktank på 2500 liter. Huset är säkrat 20 A

MVH Mattias
 
Jag har en 9a och det går fint att köra den på 16A så kör på det tycker jag.
 
Hemmakatten
Vi valde mellan 7,5 kW och 9 kW (vi har ett litet, nybyggt hus). Prisskillnaden var så liten att det blev 9 kW. Även om man inte tror att man kommer att behöv 9kW så går det ju fortare att värma upp vattnet med en större elpatron.
 
Vad är max effekt på elpatron för att klara sej med 16A??

Med en tank på 2500 l rymmer du 145 kWh med en diff på 50° i tanken, Det gör att du klarar dej ner till ca -12° o med tanke på årsbehovet så har du nog ca 10-12 kW behov då det är som kallast..
Så ska du klara ett dygn då det är som kallast så behöver du en tank på ca 4 m3..
 
16x230x3 = 11 kW sen är frågan hur mycket annat som ska vara på samtidigt. Men 12 kW bör ju gå utmärkt med 20 A säkring om man inte kör spis/ugn disk o tvätt mm samtidigt.
 
Men om man bara skall använda patronen när man är borta, så är det väl inte så viktigt att den klarar av att hålla exakt 20 grader i huset? Om man behöver 10-12 kW när det är som kallast (inkl. varmvatten?), köp en 9 kW elpatron.
 
Matss skrev:
16x230x3 = 11 kW sen är frågan hur mycket annat som ska vara på samtidigt. Men 12 kW bör ju gå utmärkt med 20 A säkring om man inte kör spis/ugn disk o tvätt mm samtidigt.
Nu brukar väl de flesta elpatroner anslutas som 3-fas anslutningar och då är det 400V över elementen, men hur man räknar på effekt med 3-fas vet jag inte tillräckligt bra för att redovisa något här.....
 
Folk brukar vilja krångla till effektberäkningarna när det blir trefas men tänker man efter så kan ju inte elmätarn veta om de 16 amperen går till tre enfaslaster eller en trefaslast? Därför stämmer min uträkning!
 
Matss skrev:
Folk brukar vilja krångla till effektberäkningarna när det blir trefas men tänker man efter så kan ju inte elmätarn veta om de 16 amperen går till tre enfaslaster eller en trefaslast? Därför stämmer min uträkning!
Har för mej att rörkrökarn sa att det skulle gått fint med 6+4,5 kW elpatron med 16A säkring, Så du har nog rätt Mats..
 
Med 20A så kan du nog ha 15kW-patroner t.o.m.
Det beror lite på spänningen i ditt hus. Man ligger närmare 400V än 380V nuförtiden.
Dock onödigt om du bara skall köra dem när du är borta, du skall ju inte ha 20 grader inne då.
Men det kan ju vara bra att ha lite effekt som backup om det händer nåt med pannan.
Prisskillnaden mellan 9-12-15kW-patroner är väl ganska liten (?)
Pengarna ligger i om du kan gå ner till 16A i huvudsäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.