Hur kopplar jag in en tvåpolig strömbrytare med 4 stift till en handdukstork med 4 kablar? Jag har 4 kablar från torken 2st bruna, 1 vit och 1 blå. Gissar att den vita ger ström till torken, ska den kopplas ihop med någon annan kabel så att ett stift blir ledigt eller ska alla stiften på strömbrytaren användas? Det finns en lampa på strömbrytaren om det har någon betydelse.
Hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig därute!
 
Det fattas information.........hur torken i sig ska kopplas in och vad kablarna är till bör ju framgå på apparaten. Det kan man omöjligen veta baserat på kablarnas kulörer.
 
För att kunna ge något bra råd så vore det nog bra med ett fabrikat och modellbeteckning på den handdukstork som du vill installera.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
R roli skrev:
För att kunna ge något bra råd så vore det nog bra med ett fabrikat och modellbeteckning på den handdukstork som du vill installera.
Det var många år sedan den inhandlades så fabrikat vet jag ej. Men det är alltså strömbrytaren som gått sönder, för övrigt är det en vanlig stickpropp.
 
S Stefan1972 skrev:
Det fattas information.........hur torken i sig ska kopplas in och vad kablarna är till bör ju framgå på apparaten. Det kan man omöjligen veta baserat på kablarnas kulörer.
Men blå är ju nollan, ström går i båda de bruna, sen ska ju både lampan i strömbrytaren och torken få ström vid tillslag.
 
Ska du bara ersätta en trasig strömbrytare så skaffar du väl en likadan och byter bara och kopplar in likadant? Strömbrytare finns i massa olika konfigurationer. Det räcker inte att den har fyra poler och så blir det lika. Man lär ju veta hur den bryter och vad och funktionen på allt.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
MultiMan
Lägg upp bilder på nuvarande tork och brytare samt hur det är kopplat, annars blir det bara gissningar och man ska aldrig gissa när det gäller el.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Håller med ovanstående. För att byta måste man veta respektive funktion på kablarna samt hur brytaren är kopplad internt. Utan denna vetskap är det svårt att få det rätt om det inte är en exakt likadan brytare som är inköpt.

Edit: Ovanstående avser Stefan1972:s inlägg
 
S Stefan1972 skrev:
Ska du bara ersätta en trasig strömbrytare så skaffar du väl en likadan och byter bara och kopplar in likadant? Strömbrytare finns i massa olika konfigurationer. Det räcker inte att den har fyra poler och så blir det lika. Man lär ju veta hur den bryter och vad och funktionen på allt.
Hade jag vetat hur den gamla var kopplad innan den gick sönder hade det ju så klart varit lättare.
 
I det läget så lär du ju ta reda på exakt var alla kablar går då och rita upp ett schema.
 
G Greyton skrev:
Hade jag vetat hur den gamla var kopplad innan den gick sönder hade det ju så klart varit lättare.
Oavsett som sagt lägg in några bilder på brytaren och trådarna från torken så får du rätt hjälp. Har du instrument kan du mäta vilken av de bruna som ligger tillsammans med vit till värmeelementet dvs du ska mäta motstånd och slipper mäta med spänning på. Den andra bruna och den blå är då inkommande matning och då kan du lägga allt rätt på din brytare.
 
MultiMan
Har du rivit bort brytare utan att dokumentera hur det var kopplat och dessutom inte vet alls vilken handdukstork det gäller så blir du tvungen att mäta dig fram för att få reda på de olika kablarnas funktion. Men det kräver viss erfarenhet och förståelse för elektricitet.

Ingen här kommer gissa åt dig utan mer information och riskera någon annans liv eller utrustning.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.