Hej,

Vi hyr ett ca 275 kvm stort hus i Östergötland. Vintern har som alla vet varit mycket mild, men vi har dragits med hög förbrunkning på värmepumpen, en IVT Greenline E14. Jag har i omgångar justerat ned kurvan som nu är på 4.4. Det ger oss ca 22 grader på nedervåningen och 20-21 på övervåningen.

Men detta ger en förbrunkning på nästan 2500 kw/h per månad! Nått måste vara fel. De som bodde här innan menar att de förbrukade ca 22 000 kwh per år totalt med hushållsel.

Saken är den att redan i September, Oktober förbrukade vi ca 1600 kw/h per månad över pumpen.

Jag skulle vilja veta vilka inställningar på pumpen som jag kan kolla för att evt komma tillrätta med denna förbrukning.

EDIT: Sedan 1/9 har pumpen förbrukat 11 000 kw/h....
 
kör alla radiatorer med öppna eller obefintliga termostater.
Låter det om värmepumpen ibland? går själva kompressorn? elelr går den på el helatiden
 
Du kan kolla dels på frontpanelen om den indikerar att tillskottet är aktivt. Sedan kan du se i meny 7.3 (tror jag det är) hur mycket tillskott som gått. Jämför mellan olika dagar och se hur mycket som gått. Har du ingen handbok, så går den ladda ner från IVTs sida.
 
Tillskottet verkar inte vara aktivt.

Jag har nu jämfört med min granne som har samma pump som jag (IVT Greenline e14). Han har för visso ett lite mindre hus men av samma byggår och konstruktion. Alla hans kurvor är ställda högre, han håller lite varmare än oss, men han har ca halva elförbrukningen
 
Visst har du noterat tillskottsräknaren? Så kan du kolla imorgon och se om den kört något.
Använder ni mycket varmvatten, det skulle kunna dra iväg en del?

Har du separat elmätare på pumpen, så att du är säker på att det inte är något annat som förbrukar strömmen?
 
kurvorna beskriver bara hur varmt vatten huset behöver, vid olka tempraturer, inte hr mycke energi huset drar.
som sagt så anteckna tilskots timmar & värme pumps timmar& starter, så får vi se hur det ser ut på 24h
 
det siter inte nån elradiator i nåttarage eller liknande / nån annan storförbruare.
denna kan ju ha gåttsönder/fått spelet...
 
Time's up! (snart i alla fall ;-) ) . Hur har det gått med tillskottsräknaren?
 
Som jämförelse så förbrukar jag 4500 kwh årligen på uppvärmning med bergvärmepump på 208 m2 hus.
Har du verkligen siffrorna för värmepumpen?
 
Ja, det sitter egen mätare på pumpen. Det enda förrutom pumpen som belastar denna mätare är en lågenergilampa 15w som lyser 6 timmar per dag, ett lysrör i rummet där pumpen står och en cirkulationspump (nybytt)

Inget tillskott hade använts i går. Ska kolla idag igen.

4500 kwh är ju drömmen :)
 
ingen tillskot, men hur mycke energi gick åt på det dygnet?
har du jämfört med husets elmätare, om den separata mäter rätt?
 
Kör du radiatorvattnet genom acktankarna?
Hur väl är de isolerade?
Går vattnet via någon gammal panna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.