Hej alla kunniga!
Jag är spekulant på en fastighet som utsprungligen har direktel men där nya ägaren har investerat i en luft luft värmepump, braskamin samt mekanisk ftx ventilation med värmeåtervinning. (För att flytta runt varmluften i alla rum)
Investeringar som tilläggsisolering i ytterväggar/vind och energieffektiva fönster är också gjorda.
Detta är en enplansvilla på 104kvm från 70 talet med krypgrund.

Nu till min fundering. Efter alla dessa investeringar som föregående ägare har gjort så tkr jag att placeringen av luftvärmepumpens inne och utedel ställer till det för mig och är lite konstigt placerad.
Utedelen är i mitt tycke i vägen för ett eventuellt framtida altanbygge och innedelen sitter rakt ovanför vardagsrumssoffan. GÅR det ens att helt byta placering på dessa? Och är det lönt? Eller är det samma pris som att sätta in en helt ny?
Jag undrar också om det ens är möljigt att dra allt som ska dras från utedelen till innedelen genom ett rum inuti byggnaden (i det här fallet tvättstugan).
Skickar med bild hur JAG hade velat ha det. Där ni får kommentera ifall det är möjligt eller ej. Kom med all info och åsikter. Detta blir mitt första husköp så jag har mycket att lära 😊

På bilderna har jag ritat med rött hur jag hade velat ha allt placerat. Och med blått hur det ser ut idag.
 
  • Kök med vit inredning och matplats, röda och blå markeringar illustrerar användarens önskad placering för värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en enplansvilla med markerade föreslagna och nuvarande placeringar för luftvärmepumpens delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med önskad luftvärmepumpsplacering markerad i rött och nuvarande placering i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag flyttade min LLVP, det gick på 3000 spänn, jag bjld på lunch medans pumpen sög ut all gas, eller om den vaccumsög....
Anlita någon att flytta det som behövs, eller flytta soffan.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag flyttade min LLVP, det gick på 3000 spänn, jag bjld på lunch medans pumpen sög ut all gas, eller om den vaccumsög....
Anlita någon att flytta det som behövs, eller flytta soffan.
/W
Det lät inte alls mycket. Flyttade du både inne och utedelen? Samt att dom installerade den igen ?
 
E Elfenbenet skrev:
Det lät inte alls mycket. Flyttade du både inne och utedelen? Samt att dom installerade den igen ?
Bara innerdelen faktiskt.
Lejer du allt jobb kostar det mer. Jag var med och jobbade och hade förberett med hål i väggen och gjort fästen då väggen var annorlunda.
 
  • Gilla
snickrande_tanten och 1 till
  • Laddar…
H
Hur gamal är luft värmepumpen.
Dom håller ca 10-15 år sedan är dom skrot.
Så är den äldre än 8 år, köp en ny, annars så flytta den. Nya värmepumpar är dessutom mera effektiva som bonus om du köper ny.
 
Du får betala 8 - 10 tkr för flytt av båda enheterna. Du behöver även en elektriker.


Är det en enklare modell så är det absolut inte värt det.

Är det en nyare Mitsubishi eller Daikin high end-modell så visst
 
H H-Thomasson skrev:
Hur gamal är luft värmepumpen.
Dom håller ca 10-15 år sedan är dom skrot.
Så är den äldre än 8 år, köp en ny, annars så flytta den. Nya värmepumpar är dessutom mera effektiva som bonus om du köper ny.
Tack för tips. I detta fall så är luftvärmepumpen 5 år. Installerad -19. Så visst har den några år kvar att ge. Men exakt hur många vet man ju inte.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tack för tips och info ang hurvida man ska tänka på att köpa ny eller flytta befintlig. Vad säger folk om placeringen så som jag skulle vilja ha det? De röda markeringarna på bilderna. Är det möjligt att ha dey så? Eller blir det problem? Isf varför? 😊
 
Jag skulle köpte en ny och placerat den där du vill ha den, lång rördragning gör att verkningsgraden blir lägre, men ingen katastrof med 5 meter extra. Men sen skulle jag behållit den gamla, som reserv eller när det är riktigt kallt. En nackdel med flytt är att du vet inte vilken montör som gör det, risken att det blir fel ökar när inga garantier ges.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Jag skulle köpte en ny och placerat den där du vill ha den, lång rördragning gör att verkningsgraden blir lägre, men ingen katastrof med 5 meter extra. Men sen skulle jag behållit den gamla, som reserv eller när det är riktigt kallt. En nackdel med flytt är att du vet inte vilken montör som gör det, risken att det blir fel ökar när inga garantier ges.
Tack för tips. Problemet är att nuvarande är lite ivägen för framtida projekt😕 främst utedelen. Därav jag ville flytta den från första början. Men jag förstår ditt resonemang.👍🏻
 
Röd placering ser dyr ut. Upp med rörpaketet på vinden och det måste kanske snickras en del för att komma fram där. Sedan behövs även en kondensvattenpump till innerdelen för att få bort kondens och rengöringsvatten. Helst vill man också undvika kök eftersom det kan vara mer smuts och fett i luften där.
 
J Josth skrev:
Röd placering ser dyr ut. Upp med rörpaketet på vinden och det måste kanske snickras en del för att komma fram där. Sedan behövs även en kondensvattenpump till innerdelen för att få bort kondens och rengöringsvatten. Helst vill man också undvika kök eftersom det kan vara mer smuts och fett i luften där.
Tanken är inte att rördragningen ska ske på vinden. Utan högt upp i taket genom tvättstugan och sedan genom väggen ut till köket.
 
Ok, men det behövs fortfarande en kondensvattenpump om det inte går att få naturligt fall från innerdelen till utedelen.
 
J Josth skrev:
Ok, men det behövs fortfarande en kondensvattenpump om det inte går att få naturligt fall från innerdelen till utedelen.
Okej. Tack för informationen. Detta är som sagt ny mark för mig så jag suger åt mig all info😊
 
J Josth skrev:
Ok, men det behövs fortfarande en kondensvattenpump om det inte går att få naturligt fall från innerdelen till utedelen.
Men om man skulle dra rörpaketet i nedre delen av tvättstuga då? Längs med golvet. Och sedan upp och genom väggen. Skulle det lösa just det problemet? Eller kan man inte dra rörpaketet i inomhusklimat över huvud taget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.