Jag har en "halvstor" gräsmatta, tar väl en knapp timme att köra av hela. Jag kör fortfarande med samma gamla Klippo som jag alltid har använt. Den är antagligen äldre än mig själv.

Den gör sitt jobb men börjar bli till åren minst sagt, och jag förmodar att även denna teknik har gått framåt på 30 år. Min största kritik är att den lägger av det klippta gräset i strängar och man är så illa tvungen att kratta ihop det om man vill ha fint.

Har förstått att det finns maskiner som finfördelar materialet, är detta något som funkar eller är uppsamlare bättre?

Är de elektriska så pass bra/prisvärda idag att det är ett alternativ? Vad är rimlig prisklass idag för en bra maskin som inte är onödig lyx? Framdrivning är inget krav, Klippon har det ju inte. Ej heller intresserad av robot, jag ser det som ganska rofyllt att klippa gräs + lite motion.
 
BigR
Behåll din gamla om du inte vill ha nya finesser.

Men annars. En ny bra bensinklippare kostar närmare 10k. Elklipparna som jag hittade för två somrar sedan var skräp, plastleksaker, engångsartiklar och bara husqvarna hade en som landade på 20k om den skulle med nästan liknande funktioner och rimlig batteritid. Tillverkarna uppger inte direkt batteritiden vid klippning under högsommar och frodig gräsmatta 😒.

Själv uppskattar jag finesser som steglös framdrivning, roto-stop som stoppar knivarna istf att stänga av klipparen om jag släpper handtaget, variabel uppsamling/mulchning, justerbar höjd på handtag, kompakt hopfällbar inför vintervila och stor uppsamlare.

Det bästa med en bra klippare är att den klipper jämnt och effektivt. Min har dubbla knivar och ett väldigt bra sug vid full uppsamling. Den fungerar som en dammsugare vid max uppsamling, användbart även vid vårstädningen. Klippbredden bör man fundera på, jag gick upp från 46 till 53 cm klippbredd på en ca 1000kvm gräsmatta.

I övrigt så välj de stora märkena, undvik uddatillverkare som tex Ryobi, dom håller inte reservdelar efter några år 😠.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag har en elektrisk batteridriven Bosch (ca 4.000 kr) som fungerar bra för mitt behov. Uppsamlare när gräset är högre, annars får gräset ligga kvar, främst på sommaren. Klipper OK utan strängar. Batteritiden är ca 30-40 minuter och klarar min "fingräsmatta". Sedan får man ta resten efter laddning. Den känns lite plastig men man vänjer sig och jag har nu kört den 4 år.
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Vår gräsmatta är mellan 200-250 m² och vi har sedan 2015 använt en Ryobi batterdriven som inte är så märklig.

Fungerar utmärkt och vi samlar gräs kanske hälften av klippningarna.
Njumera räcker batteriet precis för en klippning men då får man verkligen inte ta några extra svängar... Gräsmattan är inte en perfekt rektamgel utan mer ett U.
 
F
BigR BigR skrev:
Behåll din gamla om du inte vill ha nya finesser.

Men annars. En ny bra bensinklippare kostar närmare 10k. Elklipparna som jag hittade för två somrar sedan var skräp, plastleksaker, engångsartiklar och bara husqvarna hade en som landade på 20k om den skulle med nästan liknande funktioner och rimlig batteritid. Tillverkarna uppger inte direkt batteritiden vid klippning under högsommar och frodig gräsmatta 😒.

Själv uppskattar jag finesser som steglös framdrivning, roto-stop som stoppar knivarna istf att stänga av klipparen om jag släpper handtaget, variabel uppsamling/mulchning, justerbar höjd på handtag, kompakt hopfällbar inför vintervila och stor uppsamlare.

Det bästa med en bra klippare är att den klipper jämnt och effektivt. Min har dubbla knivar och ett väldigt bra sug vid full uppsamling. Den fungerar som en dammsugare vid max uppsamling, användbart även vid vårstädningen. Klippbredden bör man fundera på, jag gick upp från 46 till 53 cm klippbredd på en ca 1000kvm gräsmatta.

I övrigt så välj de stora märkena, undvik uddatillverkare som tex Ryobi, dom håller inte reservdelar efter några år 😠.
Ja vill man ha ordentligt får man lägga 10k. Så jag köpte en robot för 12k istället, kändes liksom inte lönt att köpa en vanlig klippare för de priserna.
 
Jag gillar min mulchingklippare som inte lämnar något synligt klipp. Mindre jobb och bättre för gräsmattan att näringen återförs. Om jag hade haft en gammal fungerande klippare hade jag dock kört den tills den krånglar så mycket att man tröttnar, och tittat på om det går att bygga om den till en mulchklippare. Såg någon som hade pluggat utkastet och bytt till en ny kniv och fått till funktionen.
 
namnbyte
Vi kör med Julas egna, den billiga utan mulchning. Har dock tagit av bladet och slipat det nära rakbladsvasst med vinkelslipen. Kör utan uppsamlare och luckan stängd, gräset blir så finhackat att der inte ens finns spår av avklippt gräs i gräsmattan efteråt

Inte helt svar på din fråga, mer än fundering på om mulch-funktionen verkligen är värd de extra pengarna
 
namnbyte namnbyte skrev:
Vi kör med Julas egna, den billiga utan mulchning. Har dock tagit av bladet och slipat det nära rakbladsvasst med vinkelslipen. Kör utan uppsamlare och luckan stängd, gräset blir så finhackat att der inte ens finns spår av avklippt gräs i gräsmattan efteråt

Inte helt svar på din fråga, mer än fundering på om mulch-funktionen verkligen är värd de extra pengarna
Låter som att den mulchar ändå trots att den inte är designad för det :D
Det är väl det som är grejen med billiga produkter, de är inte nödvändigtvis sämre men det kan vara lite slumpartat vad man får :)
 
Om det tar en timme att klippa skulle jag fundera på en åkgräsklippare, dom är faktiskt roliga att köra. Men förutsätter att man kan parkera den på ett bra sätt
 
Björn96 Björn96 skrev:
Har förstått att det finns maskiner som finfördelar materialet, är detta något som funkar eller är uppsamlare bättre?
Finns maskiner som har båda funktionerna och även kan ställas in så en del hamnar finfördelat på gräsmattan och en del i uppsamlar i ett antal steg, har en sådan. Den har även knivstopp istället för att motor stannar med "säkerhetsgreppet". Har två fastigheter och på den andra en Klippo-modell som du beskriver, har funderat på att byta ut den men senaste årens sommartorka har löst problemet med strängläggning......
 
Jag har också en 20 år gammal klippo, mina förlädrar har sedan 10 år tillbaka en Bosch Rotak nånting som jag tycker är för klen / långsam men jag var rätt sugen att komma från bensinen, bullret och till något lätt så att jag kan klippa lite ibland när andan faller på.

Köpte föregångaren till denna (2 år gammal) på blocket
https://www.stiga.com/se/298472058-st1-multiclip-547e-s-kit.html

Jag klipper sällan, så kan bli 30 cm högt gräs, men det går fint. Upplever att den har rätt mycket vridmoment. Betydligt piggare ön mina föräldrars (men också dubbla priset).

Smidigt också att det är en motor till framdrivningen och en till klippningen, så kör man över grusgången driver den men klipper inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.