Hej,

Behöver lite tips.

Oljade in köksbordet i ek med "Ronseal" hårdvaxolja (rekommenderad av Bauhaus) och bordet blev klibbigt..
tyckte jag gjorde som man ska, på med oljan polera in och torka bort överflödet men tydligen inte :/

Hur gör jag för att fixa till bordet och få tillbaka den där "hala" känslan när man tar på det?

Tack.
 
Om du verkligen torkade bort allt överflödet borde det inte bli klibbigt. Var bordet trärent innan eller behandlat med något?

Så här står det i instruktionen:
"Rengör ytan från smuts, damm, vax och allt som kan påverka
vidhäftningen negativt. Hårdvaxolja skall inte användas på
tidigare oljade, lackade eller vaxade ytor, dessa skall först
slipas ned till bart trä, avsluta med 120 korns slippapper. Gör
ren ytan men avfettningsmedel innan applicering."
 
Bordet har tidigare varit oljad eller vaxad (vet inte vilket) slipade bordet med 240 papper
men det kanske inte var tillräckligt mycket...

Är det och slipa bordet igen (men mer) sen på med hårdvaxoljan som gäller?
 
Jag vågar inte säga exakt hur du ska göra. Just den oljan har jag aldrig testat, så jag skulle gå helt på instruktionen. Och varit väldigt noga med att torka bort allt som inte går in på ganska kort tid. Hellre ett lager till, än att riskera att oljan oxiderar i fläckar.

Däremot kan jag med säkerhet säga att du inte slipat bort den gamla ytbehandlingen om du enbart använt 240-papper. Den kornigheten är för att få en riktigt fin yta när man redan slipat bort det man vill ha bort. Ek är dessutom hårt så även med rätt grovt papper får man jobba ett tag för att få bort material om det inte är en väldigt effektiv slipmaskin. Om det är massiv ek i bordet, hade jag börjat med 80-papper och gått stegvis mot finare när jag väl fått ner ytan så att den verkligen känts som torrt och obehandlat trä.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vågar inte säga exakt hur du ska göra. Just den oljan har jag aldrig testat, så jag skulle gå helt på instruktionen. Och varit väldigt noga med att torka bort allt som inte går in på ganska kort tid. Hellre ett lager till, än att riskera att oljan oxiderar i fläckar.

Däremot kan jag med säkerhet säga att du inte slipat bort den gamla ytbehandlingen om du enbart använt 240-papper. Den kornigheten är för att få en riktigt fin yta när man redan slipat bort det man vill ha bort. Ek är dessutom hårt så även med rätt grovt papper får man jobba ett tag för att få bort material om det inte är en väldigt effektiv slipmaskin. Om det är massiv ek i bordet, hade jag börjat med 80-papper och gått stegvis mot finare när jag väl fått ner ytan så att den verkligen känts som torrt och obehandlat trä.
Ok tack, jag får börja om och köra med grövre papper och gå stegvis uppåt.
Har ingen maskin, borde kanske skaffa en, har flera bord som behöver oljas in på nytt
lite jobbigt och slipa för hand...

Några tips på maskin som funkar bra?
 
Tyvärr kostar bra slipmaskiner en hel del och om du har flera bord i ek så kommer du snabbt bli frustrerad om du har en dålig maskin eller ingen alls.

Jag bytte stegvis upp mig och när jag landade på den här slutade jag, då den är bra nog att äta även ek i rimlig hastighet. https://www.amazon.se/Bosch-Profess...35&mcid=0bcf35537dfc3c04a7d4625a63dc1029&th=1

Om du inte vill köpa en ordentlig, eller kan låna av någon, så borde det går att hyra.
 
Alltså, jag kan förstås inte argumentera mot att en lite dyrare märkesmaskin är objektivt bättre men ..... jag har tidigare slipat några bord och bänkskivor med enkla/billiga maskiner och det har faktiskt gått utmärkt.. Det hade kanske gått ännu bättre med bättre maskiner men eftersom jag bara använt dessa maskiner har jag liksom inget att jämföra med. Och jämfört med att ha handslipat 😮 tidigare så tror jag faktiskt TS kommer bli nöjd med en billig maskin 😀

Grejen är att det på denna typ av forum tenderar att bli så jäkla kategoriskt när man pratar om utrustning.

Med det sagt så är Hygglo ett mycket bra ställe att hyra grejer på vilket kanske är lämpligast.
 
  • Gilla
oket
  • Laddar…
Då är vi nog egentligen rätt nära varandra i våra råd. Det enda som jag tycker att man ska undvika, om man planerar att slipa flera stora saker i ek, är att KÖPA en för billig slipmaskin om det finns alternativ. Om det går, är det klart bättre att låna eller hyra en bra. En billig maskin slipar sämre, dammar mer och är jobbigare för händerna. Men om man inte kan låna/hyra och inte vill lägga en massa pengar, går det som du säger absolut att slipa med en billig maskin.
 
Även en billig maskin kan fungera utmärkt för enstaka sällanjobb. Har en billig excenterslip från Jula, som slipar rätt bra. Inget jag hade köpt om jag använde den ofta eller proffesionellt. En stor skillnad är ergonomin/vibrationer. Självklart presterar inte en maskin för 500-1000:- som en proffs för 3000:-. Men för enstaka jobb kan man köra lite längre och accceptera mer skak i händerna. Är själv i grunden en festool börd. Men slip har jag nöjt mig med ”skit”.

Oavsett nivå du väljer, köp en excenterslip.
 
En beg rotex150 köpte jag, den har slipat delar av golv, polerat bilar, slipat ett 40tal bord för att nämna några saker.
Så kanske beg marknaden kan vara nåt att kolla först
 
Fast om vi går tillbaks till början.........hur ser bordet ut och vad var tanken med oljan? Är bordet fint och utan slitage så kanske produkten mer är ett fel val från början. Dylika bord blir som bäst av att underhålla med en väldigt flyktig olja minimalt i en scotchduk tex och typ bara polera in oljan.
Finns ju ingen vits med att slipa kraftigt om det inte behövs......
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast om vi går tillbaks till början.........hur ser bordet ut och vad var tanken med oljan? Är bordet fint och utan slitage så kanske produkten mer är ett fel val från början. Dylika bord blir som bäst av att underhålla med en väldigt flyktig olja minimalt i en scotchduk tex och typ bara polera in oljan.
Finns ju ingen vits med att slipa kraftigt om det inte behövs......
Helt enig. Utmaningen nu är att det finns ett bord med okänd ytbehandling under ett lager av halvhärdad hårdvaxolja. Så det här bordet behöver nog slipas (eller göras rent med något lösningsmedel om det funkar), men för de andra borden är en mer varsam behandling nog mer lämplig.

Till TS om du fortfarande är kvar - om du inte har någon annan att låna från, eller tänkt köpa, kan jag avvara min excenterslip i några dagar om det inte är i fel ända av landet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok, slipade bordet med en billig maskin, först 80 sen 120 och avslutade med 240 papper och oljade in det igen med Osmo
hårdvaxolja.
På med olja, vänta en stund, torka bort överflödigt olja och sen ett lager till 12 timmar senare på samma sätt.
Bordet blev mycket bättre MEN nu är bordet fläckigt...
Vad gjorde jag för fel? Vad kan ja göra nu?
 
Unikt namn
Bild?
 
Unikt namn
När jag köpte hårdvaxolja fick jag tipset om att polera bordet med skurnylonduk efter att överflödet torkats av. Både lager 1 och 2.

Man fick jobba en hel del, så nästa gång blir det en skiva som går att sätta på maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.