Claes Sörmland
Intressant dom från MÖD hur man helt kan kringgå bygglov om man har byggnadsnämnden på sin sida:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2024/145047/

I fallet söks bygglov för att bygga till en fritidshus i Nynäshamns kommun (och lite annat). Bygglov ges. Men inför startbesked så ändras ritningarna. Kommunen struntar i detta och ger startbesked. Man bygger nu fortsatt heller inte enligt bygglovet (bland annat river man det ursprungliga fritidshuset). Nu söker man slutbesked med ännu en version av ritningar som inte överensstämmer med bygglovet. Kommunen struntar i det och slutbesked ges.

En granne tillsynsanmäler och detta går hela vägen till MÖD. MÖD finner:

"Med hänsyn till att det finns ett gällande slutbesked för den uppförda byggnaden får nämndens beslut att avsluta tillsynsärendet anses riktigt."

D v s man kan tydligen lagligen bygga hus som inte följer byggloven bara byggnadsnämnden hålls informerad i samband med slutbeskedet. MÖD hänvisar till sitt mål nr P 7966-22.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Haha
redep och 13 till
  • Laddar…
Haha, jag måste läsa detaljer i detta ärende, men detta verkar helt sjukt... Är det en muta inblandad tro?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Här finns nog den dom vi egentligen ska läsa (P 7966-22), den som enligt MÖD ger den juridiska grunden till detta utfall:

https://www.domstol.se/mark--och-mi...h-miljooverdomstolens-avgoranden/2023/123371/

EDIT: Innehåller ingen förklaring. Om det finns start- och slutbesked så får man helt enkelt bygga på ett sätt som inte följer bygglovet konstaterar MÖD. D v s bryter byggnadsnämnden mot PBL och beviljar start- och slutbesked för ett annat utförande än det som anges i bygglovet så finns ingen möjlighet att ingripa med tillsyn senare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Maalox
Kan start- och/eller slutbesked överklagas av sakägare?

Vi tar ett extremfall: säg att grannen avviker från bygglovet på samma sätt som ovan, fast istället lägger till en våning. Du är granne i öster och får då en 3m högre vägg i väster än vad du tagit ställning till i bygglovsprocessen.

Vi sätter på foliehatten och antar att byggnadsnämnden är i säng med byggherren. Har du då som granne möjlighet att överklaga innan slutbesked anses godkänt / vinner laga kraft, eller sitter du bakbunden?

Ping @LaszloToth @Claes Sörmland
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Maalox
Jag svarar delvis mig själv, även om jag inte blir så mycket klokare. Som sakägare så måste man alltså ha överklagat startbeskedet för att ha rätt att överklaga slutbeskedet?

Men i nu nämnda fall så ändras ritningarna efter att startbeskedet getts? Tur att jag inte är jurist :)

Från Boverket:
 
  • Skärmdump av text från Boverket om att överklaga start- och slutbesked inom byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Samtidigt står det ju i mitten av stycket att förutsättningarna för att ett slutbesked ska ges är att alla krav som gäller för åtgärden enligt startbeskedet ska vara uppfyllda. Om nu ett slutbesked inte kan överklagas pga att den individen som överklagat inte överklagat startbeskedet kan väl likväl inte slutbeskedet ges för att förutsättningarna startbeskedet grundar sig på inte uppfyllts.
 
K
Så man kan få bygga precis som man vill, och avvika (hur mycket som helst?) från både bygglov och startbesked, så länge man får slutbesked?
Måste väl finnas någon form av återkallelse för de fall som det är uppenbart att den/de som beslutat om slutbesked gjort det på felaktiga grunder (dvs. typ case där muta/jäv eller liknande kan misstänkas/bevisas)?
 
Så om jag gör en vanlig bygganmälan för attefallshus. Men bygger ett 25 våningars hotell på 2000 kvm byggyta. Och mutar en handläggare att ge slutbevis. Så går det inte att göra något för att stoppa det?
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Får läsa domen vid tillfälle, men misstänker att den bottnar i teorin att staten (kommunen) är god och vill väl. Så när man fått sitt kvitto (slutbesked) på att man gjort rätt blir det bara ett positivt förvaltningsrättsligt beslut.

En betydligt rimligare (och som av en händelse frihetligare) ordning vore att bara ha bygglov, och möjligen slutanmälan. Bygget blir då på byggherrens ansvar – utöver det behövs sen bara gängse besvärsrätt och preskriptionsregler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Intressant dom från MÖD hur man helt kan kringgå bygglov om man har byggnadsnämnden på sin sida:

[länk]

I fallet söks bygglov för att bygga till en fritidshus i Nynäshamns kommun (och lite annat). Bygglov ges. Men inför startbesked så ändras ritningarna. Kommunen struntar i detta och ger startbesked. Man bygger nu fortsatt heller inte enligt bygglovet (bland annat river man det ursprungliga fritidshuset). Nu söker man slutbesked med ännu en version av ritningar som inte överensstämmer med bygglovet. Kommunen struntar i det och slutbesked ges.

En granne tillsynsanmäler och detta går hela vägen till MÖD. MÖD finner:

"Med hänsyn till att det finns ett gällande slutbesked för den uppförda byggnaden får nämndens beslut att avsluta tillsynsärendet anses riktigt."

D v s man kan tydligen lagligen bygga hus som inte följer byggloven bara byggnadsnämnden hålls informerad i samband med slutbeskedet. MÖD hänvisar till sitt mål nr P 7966-22.
En reflektion: På Boverket.se står: "Det är enligt Boverket inte ovanligt, men Byggnadsnämnden är den myndighet som ensam ansvarar för samhällets tillsyn över att det som byggs och att den befintliga byggda miljön uppfyller de bestämmelser och beslut som gäller enligt plan- och bygglagstiftningen. Det är ingen annan myndighet än byggnadsnämnden som har det ansvaret.

Utifrån tidigare års rapporteringar från länsstyrelserna, om byggnadsnämndernas tillsynsarbete, kan Boverket konstatera att byggnadsnämndernas tillsyn över byggandet och den byggda miljön är otillräcklig, samt att den ofta har för liten omfattning och ibland även bristande kvalitet. Det kan finnas flera orsaker till detta men främst beror det troligen på resursbrist och, i vissa fall, en politisk ovilja att hantera tillsynsärenden.

Tillsyn är inget valfritt arbete
Tillsyn är en uppgift som ingår i byggnadsnämndens ansvar som tillsynsmyndighet och som inte kan väljas bort. Byggnadsnämnden ska genom tillsyn bidra till att felaktigheter och brister åtgärdas och till att lagstiftningen följs.


Som tillsynen är utformad i plan- och bygglagstiftningen har byggnadsnämnderna när det ska beslutas om ingripande ska ske, inte något utrymme för övertalning, förhandling eller situationsanpassning. Det är viktigt att byggnadsnämnderna utför tillsynen på ett granskande och ingripande sätt och inte blandar in hänsyn som saknar lagstöd i bedömningen.

Allt detta förutsätter att det finns ett engagemang och en vilja hos politiker och chefer att ge byggnadsnämnderna och de som arbetar med tillsyn de resurs- och kompetensmässiga förutsättningar som krävs för ett fungerande tillsynsarbete. De som arbetar med tillsyn måste också känna att de har stöd för att göra det.

Flera motiv till tillsyn
Varför är det viktigt att byggnadsnämnderna utövar tillsyn och ingriper när det finns anledning att göra det? Ett uppenbart svar på den frågan är att de ska göra det eftersom de har till uppgift och ansvar att göra det och det inte är något som byggnadsnämnden kan välja bort. Om byggnadsnämnden inte sköter den uppgiften kan det ytterst bli fråga om straffansvar för tjänstefel och skadeståndsansvar på grund av vårdslös myndighetsutövning.

Det finns dock även andra motiv till varför byggnadsnämnderna ska arbeta med tillsyn. Ytterst är det en demokratifråga. Alla regler ska tillämpas på samma sätt i hela landet inom ramen för det större eller mindre bedömningsutrymme som finns i de olika reglerna. Avsteg och undantag ska endast kunna ske om reglerna tillåter det. En sådan tillämpning är rättssäker, rättvis och enhetlig och byggnadsnämnden kan genom ett effektivt tillsynsarbete bidra till detta.

Ytterligare ett skäl för att bedriva aktiv tillsyn är givetvis att vår bebyggda miljö ska vara säker, hälsosam och tillgänglig."

Detta vet MMD och MÖD men som själva dras med brister i kompetens enligt bl a DV, därmed saknar lagen avsedd kraft.
 
Som sagt, ta bort tillsynen och låt dem som besväras överklaga istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.