Vad gör egentligen Gardenas Sensor Cut? Om jag har förstått det rätt så avaktiveras schemat och så klipper den när den tycker att det behövs. Hur vet den det? Går den ut en gång per dag och kollar läget?
Kan den gå ut mitt i natten?
 
Vädertimer som anpassar klippperioder efter motstånd mot klippdisk tror jag bara Husqvarna har.
Sensor cut är nog bara ett tjusigare namn för slumpmässig klippning.
Klipparen kan inte självsvåldigt gå ut och klippa. Schema bestämmer tillåten klipptid.
 
  • Gilla
  • Haha
Säfström82 och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vädertimer som anpassar klippperioder efter motstånd mot klippdisk tror jag bara Husqvarna har.
Sensor cut är nog bara ett tjusigare namn för slumpmässig klippning.
Klipparen kan inte självsvåldigt gå ut och klippa. Schema bestämmer tillåten klipptid.
Så i princip kan man säga att klipparen följer schemat men är det för lite motstånd i klippdisken (dvs kort gräs) så går den tillbaka till laddaren igen även fast schemat säger att den ska vara ute och klippa?
 
G golfgreen skrev:
Så i princip kan man säga att klipparen följer schemat men är det för lite motstånd i klippdisken (dvs kort gräs) så går den tillbaka till laddaren igen även fast schemat säger att den ska vara ute och klippa?
Nej, vädertimer finns mig veterligen enbart i Husqvarnas Automower-modeller, ej på Gardenas.
Klippning sker här enl. inställd tid och påverkas möjligtvis också om integration finns via Smart-systemet och bevattningsautomatik.
 
E etompau skrev:
Nej, vädertimer finns mig veterligen enbart i Husqvarnas Automower-modeller, ej på Gardenas.
Klippning sker här enl. inställd tid och påverkas möjligtvis också om integration finns via Smart-systemet och bevattningsautomatik.
Gardena-appen har då koll på vädret, så att styra klippningen efter det känns som en enkel grej att fixa.
Nånting gör ju Sensor Cut i alla fall, eftersom den går att aktivera och avaktivera.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Gardena-appen har då koll på vädret, så att styra klippningen efter det känns som en enkel grej att fixa.
Nånting gör ju Sensor Cut i alla fall, eftersom den går att aktivera och avaktivera.
Ja det är möjligt att Smart-prylarna ger fler funktioner. Du får rapportera hur det funkar.
Jag har bara själv erfarenhet av Gardenas R70-klippare.
 
  • Gilla
Maghans
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja det är möjligt att Smart-prylarna ger fler funktioner. Du får rapportera hur det funkar.
Jag har bara själv erfarenhet av Gardenas R70-klippare.
Det ska jag göra. Hittills idag så verkar den ha gått hela schematiden i alla fall, vilket den inte borde göra med tanke på att mattan är mer eller mindre gul och väldigt gles.
 
Om jag förstår allt rätt är "Sensor Cut" ett fint namn på att robotgräsklipparen åker i slumpmässigt sicksack-mönster och inte i samma raka linjer varje gång den är ute och klipper, precis som nämnts ovan:
"Tack vare SensorCut-systemet skapar robotgräsklipparen inga ränder i gräset, utan resultatet blir en perfekt och jämnt klippt gräsmatta."


"Sensor Control" verkar däremot vara ett system som "anpassar klippfrekvensen efter grästillväxten", enligt manualen så genomför klipparen en "klippcykel" och avgör sedan m.h.a "Sensor Control" om den ska fortsätta klippa ännu mer, eller fara tillbaka till laddstationen och ta det lugnt. Frågan är dock varför den skulle vilja göra fler än en klippcykel direkt efter varandra? Då låter det ju mer som att den mäter om den missat att klippa ytor alldeles nyss, snarare än att den kollar om gräset växt mycket sedan någon dag sedan?

3.10.4 SensorControl
SILENO life, smart SILENO life.
SensorControl justerar automatiskt klipptiden
efter gräsets tillväxt. Produkten tillåts inte vara i
drift mer än schemainställningarna.
Dagens första drifttid ställs in via
schemainställningarna. Produkten slutför alltid en
klippcykel och sedan väljer SensorControl om
produkten ska arbeta vidare eller inte.
...
3.10.4.2 Ställa in SensorControls frekvens
Ställ in hur ofta produkten måste klippa gräset
när SensorControl används. Det finns tre
frekvensnivåer: Låg, Medel och Hög. Ju högre
frekvens, desto längre tid tillåts produkten arbeta.
 
Min Smart 1000 gick och vilade i förrgår, stod i appen: "Parkerad på grund av SensorControl" så något gör det. Och enligt mig behövde det inte klippas då.
 
  • Gilla
Victor86 och 1 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Gardena-appen har då koll på vädret, så att styra klippningen efter det känns som en enkel grej att fixa.
Nånting gör ju Sensor Cut i alla fall, eftersom den går att aktivera och avaktivera.
Jag har bara kört min Sileno Life någon vecka och just justerat upp känsligheten för "SensorControl" som det heter i manualen till "Hög" vilket innebär att den ska vara mer känslig för grästillväxten. Man rekommenderas även öppna schemat så mycket som möjligt för att maskinen själv ska kunna justera klippfrekvensen friare. Kommer jag ihåg att rapportera tillbaka här återkommer jag kanske med en uppdatering om nån vecka eller så. :)

Men angående mekaniken bakom hittade jag det här från Gardena Australien, just här kopplat till Sileno City 250 tror jag, men det är nog samma för alla City/Life. (Gardenas webb är ju generellt rörig...)
https://www.gardena.com/au/support/robotics-2020newfeatures/
"The SensorControl function automatically adjusts the cutting time to the growth of the grass. The SensorControl measures the electric current from the cutting motor. By doing so it can determine the force required to cut the grass and thereby how much the grass is growing, for example: low current – low grass – slow growth. The product is not permitted to operate more than the schedule settings."...
 
M magbo skrev:
Jag har bara kört min Sileno Life någon vecka och just justerat upp känsligheten för "SensorControl" som det heter i manualen till "Hög" vilket innebär att den ska vara mer känslig för grästillväxten. Man rekommenderas även öppna schemat så mycket som möjligt för att maskinen själv ska kunna justera klippfrekvensen friare. Kommer jag ihåg att rapportera tillbaka här återkommer jag kanske med en uppdatering om nån vecka eller så. :)

Men angående mekaniken bakom hittade jag det här från Gardena Australien, just här kopplat till Sileno City 250 tror jag, men det är nog samma för alla City/Life. (Gardenas webb är ju generellt rörig...)
[länk]
"The SensorControl function automatically adjusts the cutting time to the growth of the grass. The SensorControl measures the electric current from the cutting motor. By doing so it can determine the force required to cut the grass and thereby how much the grass is growing, for example: low current – low grass – slow growth. The product is not permitted to operate more than the schedule settings."...
Det är viktigt att hålla knivarna fräsha och rena också eftersom det påverkar motståndet.
 
V Victor86 skrev:
Om jag förstår allt rätt är "Sensor Cut" ett fint namn på att robotgräsklipparen åker i slumpmässigt sicksack-mönster och inte i samma raka linjer varje gång den är ute och klipper, precis som nämnts ovan:
"Tack vare SensorCut-systemet skapar robotgräsklipparen inga ränder i gräset, utan resultatet blir en perfekt och jämnt klippt gräsmatta."


"Sensor Control" verkar däremot vara ett system som "anpassar klippfrekvensen efter grästillväxten", enligt manualen så genomför klipparen en "klippcykel" och avgör sedan m.h.a "Sensor Control" om den ska fortsätta klippa ännu mer, eller fara tillbaka till laddstationen och ta det lugnt. Frågan är dock varför den skulle vilja göra fler än en klippcykel direkt efter varandra? Då låter det ju mer som att den mäter om den missat att klippa ytor alldeles nyss, snarare än att den kollar om gräset växt mycket sedan någon dag sedan?

3.10.4 SensorControl
SILENO life, smart SILENO life.
SensorControl justerar automatiskt klipptiden
efter gräsets tillväxt. Produkten tillåts inte vara i
drift mer än schemainställningarna.
Dagens första drifttid ställs in via
schemainställningarna. Produkten slutför alltid en
klippcykel och sedan väljer SensorControl om
produkten ska arbeta vidare eller inte.
...
3.10.4.2 Ställa in SensorControls frekvens
Ställ in hur ofta produkten måste klippa gräset
när SensorControl används. Det finns tre
frekvensnivåer: Låg, Medel och Hög. Ju högre
frekvens, desto längre tid tillåts produkten arbeta.
Hmmm min står i laddstationen och säger sensor Control. Men den har inte klippt färdigt tycker jag. Vi har lite olika åsikt om vad som är färdigt klipparen och jag tror jag🥴Men står också att den fortsätter i morgon enl schema så jag avvaktar och ser vad som händer i morgon. Han har varit duktig ändå😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.