Har sökt, velat, googlat på bill pentz... Men nu är jag trött på spånhantering. Förutsättningar är 60 kvadrat verkstad, 3 meter takhöjd. Används vintertid så behöver återvinning av luft annars blir det nog kallt, golvvärme är uppvärmningskälla. Fräser, sågar och hyvlar. tänkte 160 stammar ut, gärna cyklon, men vad skall jag leta efter mer specifikt? Fallgropar? Vill inte ha för liten, utan den blir permanent monterad.

Ös på med erfarenhet!
 
Rätt färsk tråd med en del bra unput i olika riktningar. Den slutade med att jag köpte en Felder AF22 och är nöjd.
 
T
Ja i https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kan-man-jaemfoera-spansugar.506774/ var det en hel del bra info. men det finns många fler trådar.

AF22 med patronfilter är nog en väldigt bra lösning, men inte billig. Tror inte det behövs cyklon till den, men kör man påse kan det vara intressant för att bli av med mycket av dammet.

Men är det i 15-20k spannet vi pratar eller hade tänkt dig något lägre budget?
 
det får vara värt 15-20k. kommer inte flytta och skall jag nu intreda verkstaden som jag vill ha den så är en bra spånsug+ kanske filter för luften värt en del. Ungarna är med ibland där ute och lite måleriarbeten förekommer så absolut värt att investera. Tackar för trådtips!
 
Smart av @trycklös att ta med länken. Tack för hjälpen.

När det kommer till luftrenare verkar det finns två varianter som säljs under orimligt många namn, men är likadana inuti. Det här är den större som nog behövs i ett så stort rum. https://swedendro-tools.se/se/produ...nster-professional-ap25afs-luftrenare-kampanj

Googla efter vem av alla som satt sitt klisterlapp på den som råkar vara billigast just nu. Samma sak med filter som också är universella. De går att blåsa rent ett antal gånger innan de behöver bytas - håll andan och gör det när inga grannar är ute. Såklart finns det ett antal andra varianter, men när jag letade var de här vad som gav klart mest effekt för pengarna och jag tycker att min funkar riktigt bra.
 
Läst igenom din tråd hep och fann den mycket intressant. tipset om luftrenare är verkligen inte dumt, om inte annat när man ska måla någonting där inne. Men spånsugen, den hade fasvändare, och då fick du mycket mera blås? Förstod aldrig, roterade fläkten åt fel håll?

Men alla är ju för klena enligt bill pentz. räcker 3kwh? Hittar lite fläktar på 4 men då får man bygga själv (Vilket jag inte har något emot, bara jag vet vad jag skall ha) tex https://bamseprodukter.se/produkt/t...yvlar-och-sagverk/spanflakt-wood-mizer-md500/
 
Fläkten snurrade åt fel håll från start, men det blev klart trevligare när jag vände faserna och den gick rätt.

Jag har inte kollat på den där Penz. Han är kanske ett geni, men jag har tröttnat efter att ha sett och läst alldeles för många amerikanska ”experter” påstå motsägelsefulla saker som inte håller för ett enkelt test. Jag valde att lita på gamla gubbar som jobbat i spåniga snickerier, ventilationsexperten vi råkade ha hemma och så gissade jag att Felder inte var ute och cyklade.

Resultatet är att jag har en spånhantering jag är nöjd med, en hosta som försvann och jag kan lägga min tid på att bygga kul saker. Hellre det än att gå runt och småhosta i väntan på den perfekta spånsugslösningen. Det finns de som har färre sågspån på sina golv, och snyggare rördragningar, men för mig var det viktigaste att få luften ren och det har jag lyckats med.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T
Allas lösningar blir ju unika för ens egen situation ändå på något vis. Jag är övertygad om att min AF22 kommer att vara mer än jag behöver för lång tid framöver (antagligen kommer jag att uppgradera till patronfilter framöver dock). Hep's lösning med växel är något jag kommer att kopiera nån gång snart så fort jag fått lite bättre ordning i verkstaden och nånstans där tror jag att jag är färdig med "sugdelen" av min verkstad.
Hep - funkar växeln fortfarande bra förresten? Hade du gjort anorlunda om du skulle byggt en ny växel idag?

I andra änden, på sågarna och på hyveln finns det däremot fortfarande mycket att förbättra, men jag kör med små steg :)

Sen om en AF22 är för stor eller för liten, tja. Jag var och hämtade min på ett snickeri som hade ett sånt där stort renluftsaggregat, typ Felder RL300 eller liknande, och de var inte nöjda med kapaciteten :p De planerade en stor extern typ kontainerlösning där all luft blåstes ut och inte återcirkulerade för att bli av med allt det fina dammet - men de sågar å andra sidan enorma mänder skivor i olika material och av sånt blir det ju mest hemska mänder damm.

Men Vkar91, tror du att en AF22 inte räcker för dina behov så läs Vextrec's tråd om sitt bygge av snickarverkstad. Förutom att det är ett otroligt läckert bygge så skapade han också en spånsugslösning modell överkill :)
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Växeln funkar riktigt bra. Att välja rätt maskin innan jag slår på sugen går fort och sitter redan i ryggmärgen. Jag har inga siffror, men är övertygad om att det gör rätt stor skillnad att aldrig ha mer rör aktiva än nödvändigt.

Det enda jag skulle gjort bättre var den lilla pinnen jag har som stopp i växeln. Den borde varit tjockare i toppen då den första åkte in i sugen när jag växlade lite slarvigt. (Jag kan fixa ett par närmare bilder på bygget om en stund så blir det tydligare.) Men annars inget som jag skulle gjort annorlunda tror jag - den funkar oförskämt bra för att vara något jag hittade på nätet och slarvade ihop på en kväll.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
länk till vextrec? Mja den feldern räcker säkert, men vill inte köpa något underdimensionerat då verkstaden är relativt stor...
 
T
V Vkar91 skrev:
länk till vextrec? Mja den feldern räcker säkert, men vill inte köpa något underdimensionerat då verkstaden är relativt stor...
Nu råkar jag ha feldern i ett 50 kvm rum med öppet till taknock på 3,5 meter, men det betyder egentligen inte så mycket, utan det är vilka maskiner och hur många är igång samtidigt. Om du har en växel likt min, eller på annat sätt minskar totalvolymen, så kommer den feldern inte vara underdimensionerad. Det praktiska flödet vid maskinerna är för mig långt över vad tillverkarna specat som krav.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
det är uppfattat. Jag skall botanisera lite och utvärdera. Har inga jättemaskiner i dag men gjerdesågen och hyveln är dom som orsakar mest spån, om man inte räknar fräsen. Där har jag dock inte bestämt om man skall ha en grovdammsugare i verktygsbordet för att ta det direkta böset, sen en luftrenare som tar resten. Jobbar som snickare och gillar att vara i verkstad med lite mer finlir på vardagskvällar och helgen, men börjar känna av exponeringen för damm och spån dag ut och dag in. Att kunna växla är smart tycker jag, då jag oftast kör ett moment i taget.

tackar för all hjälp!
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.