A
Hej,

Jag har skaffat lite roliga maskiner (bordssåg, planhyvel osv) och inser att spånet faktiskt är ett problem jag behöver lösa. Har en grovdammsugare som fungerat bra med handhållna maskiner, men de större producerar för mycket spån och särskilt planhyveln gör grövre spån/flis eller vad det nu kallas.

Jag bor i lägenhet och har maskinerna just nu till renovering, men så småningom kommer jag också göra lite mindre hobbyprojekt. Har alltså begränsat utrymme (ca 100 kvm). Finns det någon bra spånsug som inte tar jättemycket plats och som är ganska lätt att stuva undan under tex trappen när den inte används? Misstänker att jag behöver något för att separera större flisor från spån också?
 
T
I verktygsdelen finns det just nu flera aktiva trådar om just spånsugar, av ganska naturliga skäl, det blir ju mycket dam och spån :)

Dina önskemål är kankse lite annorlunda men inte egentligen så ovanliga. Det finns en lång och bra tråd om att köpa cyklon från kina https://www.byggahus.se/forum/threa...dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.229321/

Tråden är lång och är delvis gammal, men orkar du igenom den finns det mycket matnyttigt som borde passa dig.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S
Grovdammsugare och en cyklon på amazon (från kina) är modellen som fungerade för mig.

De är bara å beställa en i högen å koppla in med lite slang.

Jag dumpar mitt sågspån i en Jula-plast-hink. Men de är nog lämpligare i metall eller bygga en egen låda för å minska risken för implodering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.