Hej! Någon som har testat robotgräsklippare till en gammal trädgård. Har ca 3000kvm att klippa.. en 150 år gammal kastanjealle och två lika gamla lindar. Dvs väldigt stora träd med mycket grenar som faller. Klarar en robotgräsklippare det? Håller såklart borta skräpet så gott jag kan.. men ger det ökat slitage eller risk för att maskinen går sönder?

Någon som har liknande och kan rekommendera typ av klippare?


Rebecka
 
Vår Automover har stånkat och gått i 12 år bland lite kottar och kvistar. Är det någon kvist som trasslar in sig så stannar den och larmar ”knivdisk blockerad”, inte mer än så…….

Protte
 
  • Gilla
galento och 5 till
  • Laddar…
Har Automower (450X) på runt 5000kvm av trädgården varav stora delar av den är gamla träd och buskar av allehanda slag. Främst är det ett par lindar och en ek på 100+ år som dräller en del grenar, men även lite björk och rönn. En del har jag slingat in, men väldigt många träd och buskage har jag låtit bli. Roboten brötar in och röjer lite, och sedan kommer den ut därifrån igen. Gräsmattan är allt annat än jämn, det är en riktig puckelpist på vissa håll.

Nu fyller klipparen fem i år och den är uppe i 5200h, över 10000 körda kilometer och 1100 laddningscykler.

Batterierna märker jag INGEN skillnad i. Kollade just och jag har 5,5h klipptid mellan laddningarna vilket är vad den låg på som ny, om inte bättre till och med.

Förra året plockade jag isär motorerna och fettade om dom. Den låter lite "klicketiklackig", men jag kunde inte se något slitet, så låter motorerna gå tills vidare.

Innan vi kör igång den för säsongen går vi igenom hela trädgården och plockar vinterns nedfallna grenar. Sedan tar vi det som faller under säsongen, men en hel del missar vi eller hinner inte med att ta så fort det trillat ner utan det kan ligga grenar både en och två veckor. Är det rejäla stormar pausar vi klipparen eftersom det då är "mycket" att plocka upp. Samma under äppelsäsongen då klipparen pausas om det trillat väldigt mycket fallfrukt vi inte hinner plocka upp. Annars kör den på.


Jag är helt klart imponerad över robustheten i klipparen. Hade den hållt längre på en helt perfekt plan gräsmatta utan hinder? Förmodligen, men att den kört såpass sen 2019 och inte visar större tecken på att lägga av än är riktigt bra med tanke på förutsättningarna jag ger den.
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Jag har slagit sönder upphängningen/lagren för klippmotorn en gång på min andra Automower 220AC pga att den kört på en sten. Jag kan tänka mig att detta kan hända med en vedklamp eller annan tyngre träbit också. Med det sagt så har det hänt en gång på 15 år trots att mina klippare har utsatts för många stockar och stenar...

Edit: Jag skrev ovan att det var för min andra AM 220AC. Den första klipparen hade moderkortet gått sönder på, så jag använde klipparmotorn från den första för att lösa problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Min 430X får köra över det mesta och om det är en grov gren låter det som attan och man får gå och befria den. Ibland trasslar den in sig i långa tunna pinnar från björk. Den har gjort så i sju år nu och än har inget värre hänt av att klippa grenar än att knivarna behövt bytas lite då och då.

Sedan kan det vara bra att veta att man verkligen inte behöver dra slingor runt varenda träd. Vi sätter pinnar i en ring runt helt nyplanterade träd och efter ett par år tar vi bort pinnarna och sätter en decimeter hög bit mörkgrönt liggunderlag runt stammen som får sitta tills den trillar av efter ett tag. Allt grövre än kanske 7-8 cm i diameter är utan skydd och jag kan inte se några spår efter sju års krockade, så maskinen är väldigt snäll. Ingen aning om hur andra maskiner är, men Husqvarna är i alla fall tillräckligt milda.
 
Välj enågon som tex autover som ahr infällbara bald när den kör över något. dvs knivar av "raklbladstyp". Vår automover studsar på ende läpplen mm men fixar det rätt bra. Sliter säkert lite extra på kniavrna, men de byts ändå med jämna mellanrum. Modeller med fast kniv, kommer mosa på om den kör över något.
 
tensiden tensiden skrev:
Har Automower (450X) på runt 5000kvm av trädgården varav stora delar av den är gamla träd och buskar av allehanda slag. Främst är det ett par lindar och en ek på 100+ år som dräller en del grenar, men även lite björk och rönn. En del har jag slingat in, men väldigt många träd och buskage har jag låtit bli. Roboten brötar in och röjer lite, och sedan kommer den ut därifrån igen. Gräsmattan är allt annat än jämn, det är en riktig puckelpist på vissa håll.

Nu fyller klipparen fem i år och den är uppe i 5200h, över 10000 körda kilometer och 1100 laddningscykler.

Batterierna märker jag INGEN skillnad i. Kollade just och jag har 5,5h klipptid mellan laddningarna vilket är vad den låg på som ny, om inte bättre till och med.

Förra året plockade jag isär motorerna och fettade om dom. Den låter lite "klicketiklackig", men jag kunde inte se något slitet, så låter motorerna gå tills vidare.

Innan vi kör igång den för säsongen går vi igenom hela trädgården och plockar vinterns nedfallna grenar. Sedan tar vi det som faller under säsongen, men en hel del missar vi eller hinner inte med att ta så fort det trillat ner utan det kan ligga grenar både en och två veckor. Är det rejäla stormar pausar vi klipparen eftersom det då är "mycket" att plocka upp. Samma under äppelsäsongen då klipparen pausas om det trillat väldigt mycket fallfrukt vi inte hinner plocka upp. Annars kör den på.


Jag är helt klart imponerad över robustheten i klipparen. Hade den hållt längre på en helt perfekt plan gräsmatta utan hinder? Förmodligen, men att den kört såpass sen 2019 och inte visar större tecken på att lägga av än är riktigt bra med tanke på förutsättningarna jag ger den.
Jag har två 450x som nu är inne på fjärde året och de har ca 3500 m2 var att klippa. Nyfiken på hur ofta du byter knivar?

”Eget motorunderhåll” låter intressant. Hittade du någon guide på nätet eller började du bara plocka isär efter bästa förmåga? Hade mina inne hos en verkstad i våras för typ ”översyn” men det var ett misstag. Ingen av klipparna fungerade när jag hämtade dem 🙄
 
krillek krillek skrev:
Jag har två 450x som nu är inne på fjärde året och de har ca 3500 m2 var att klippa. Nyfiken på hur ofta du byter knivar?

”Eget motorunderhåll” låter intressant. Hittade du någon guide på nätet eller började du bara plocka isär efter bästa förmåga? Hade mina inne hos en verkstad i våras för typ ”översyn” men det var ett misstag. Ingen av klipparna fungerade när jag hämtade dem 🙄
Byter knivar ”vid behov” och ”när jag orkar”.
Inte oftare än varannan vecka. Gissar på var tredje-fjärde kanske? Om klipparen åker förbi när jag är i trädgården kan det hända att jag stoppar den och känner efter om det känns som smörknivar under, då byter jag.

Här är guiden jag tror jag följde. Gordon har även delar vid behov.
https://www.klipparservice.se/reparation_underhall_hjulmotor_samp.pdf
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Har en 430X,byter knivarna när den vinterförvaring,tomten 3500 m2
 
galento
Vi har en AM 420 och 430x och de har gått över en massa grenar , den ena hade
med sej ett buskstöd i metall , ett satans oljud men de har bara gått och gått i
9 år nu.

Tack för länken tensiden 👍🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.