Vår entrepenör har använt fel material i trossbotten i plintgrunden i vår nybyggda tillbyggnad. De har använt OSB istället för trosssbottenskivor godkända för utomhusbruk. Vår besiktningsman har påtalat detta fel i protokollet. I samtal sa han att det allra bästa vore om de kunde byta ut materialet, då det är svårt att veta om OSB och trossbottenskivor tillsammans blir en bra lösning, men under själva platsbesöket sa han att det kan ju finnas olika sätt att lösa detta - så entrepenören är inte alls inställd på att byta materialet helt. Det är just nu OSB-skivorna som ligger på läkten och som håller upp isoleringen. Allt jobb uppe i tillbyggnaden är gjort så korrigeringen behöver göras underifrån. Entrepenören vill spika fast trossbottenskivorna ovanpå OBS/under existerande läkt.

Mina funderingar:
* Är det större risk för fuktskador eftersom det blir ett tätare material med OSB + trossbottenskivor.
* Om de nu gör så, är det bäst att behålla läkten emellan så att det blir en luftspalt.
* Borde jag be dom spika fast ny läkt så det ser ut "som vanligt" i varjefall.
* ELLER - ska jag kräva att de tar bort OSB-skivorna och löser problemet med att hålla upp isoleringen underifrån?

Tack för hjälp. / Totalt förvirrad ny husägare.
 
Borde räcka med fungicidbehandling typ boracol. Är grunden öppen så borde inte ens det behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.