Hej!
Har ett trädäck på baksidan och tänkte sätta upp kvadratiskt solsegel.

Tanken är att fästa två hörn i en träbalk under altantaket. Ett tredje hörn i överkant av grinden mellan hus och förråd.
Det fjärde i förrådet med fasad av trä.

Takbalkarna är gedigna, så där är jag inte särskilt bekymrad.
Fästa i grinden bör gå. Att fästa i förrådet kräver dock en liten förlängning. Jag antar att en 45-gradig vinkel för rep/lina är vettigast. Men hur fäster jag bäst en krok eller väggögla i fasaden för att det 1) ska bli tillräckligt hållbart och 2) undvika fuktskador?

Jag hade en tanke att eventuellt fästa under takutsprånget, eftersom det vanligtvis inte regnar/snöar uppåt.

Stort tack på förhand!
 
  • Skiss över trädäck med planering för montering av solsegel, inkluderar altantak, hög grind, hus och förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Skruva. Använd t ex fransk träskruv (fast då måste du förborra till ungefär halva tjockleken).

2) Jag har aldrig hört talas om att ett par skruvar i en fasad orsakat fuktskador. Redan det faktum att det sitter en skruv i hålet innebär ju att fukten får mycket svårt att knö sig in. (Skruven låter man ju sitta kvar även under vintern.)

Var däremot noga med att använda rostfria skruvar. Annars blir det fula bajsbruna ränder längs med väggen (fråga mig inte hur jag vet DET 🤦‍♂️)
 
  • Gilla
McVicar och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
1) Skruva. Använd t ex fransk träskruv (fast då måste du förborra till ungefär halva tjockleken).

2) Jag har aldrig hört talas om att ett par skruvar i en fasad orsakat fuktskador. Redan det faktum att det sitter en skruv i hålet innebär ju att fukten får mycket svårt att knö sig in. (Skruven låter man ju sitta kvar även under vintern.)

Var däremot noga med att använda rostfria skruvar. Annars blir det fula bajsbruna ränder längs med väggen (fråga mig inte hur jag vet DET 🤦‍♂️)
Tack för svar. Antecknat! :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.