Vi har köpt ett hus med eternit plattor..Men till våren ska vi sätta panel över..
Vi har hört runt lite om man kan sätta panel över eterniten o dom säger att det funkar utmärkt..
Men är det nån som har gjort detta o hur gjorde ni??Va det svårt??
 
Jag samma planer som er men jag kommer ta bort eternitplattorna. Det kan vara bra ocnh få bort dem för att se vad som döljer sig under. Jag resonerar som så att det är bättre att lägga ner nån timme extra med att riva ner skräpet. Plattorna tror jag inte sitter särskilt hårt så det lär vara snart gjort
 
Varför ta bort eterniten, det bästa fasadmaterial som finns, och sätta dit något som måste målas vart sjunde år??;)
 
vi vet att det sitter gamal panel under..Min sambos mormor satte eternit över på 50 talet..
Tycker inte att det är speciellt snyggt med eternit därför ska vi sätta panel..
Men kan det stämma att eternit under panel är bra som ett extra isolering??
Är det någon som har att panel över sin eternit??

Ni kan kolla våran blogg på huset..

www.oreberg.blogg.se
 
Min rekommendation är: riv bort eternitplattorna så att det blir rent in till den gammla fasaden, sätt på ett nytt vindskydd, spikläkt och den nya fasaden. Själv skulle jag nog samtidigt gjort en tilläggsisolering.
 
Oavsett vad du väljer att göra så bör du vara medveten om att eternit är en asbestprodukt med allt vad det innebär av arbetsmiljöregler och omhändertagande.
 
Dvs bara fastighetsägaren får riva eterniten, du får tex inte bjuda in grannen, svågern för att riva , o tänk på att bara frakta 1 ton åt gången annars krävs ADR cert bla o kom ihåg att embalera plattorna väl.
 
Det där vet jag inte riktigt om det stämmer, är du säker på det? Att arbeta yrkesmässigt med det är stark kontrollerat, men att man inte skulle få hjälpa sin kompis/flickvän/förälder och så vidare låter väldigt märkligt. Var har du fått den informationen ifrån?
 
Rekomenderar inte heller att sätta panel direkt ovan på av den anledningen att det kan i framtiden strula till det om man vill ha hjälp med byggjobb eller rivning då de då inte får jobba med eterniten utan div skydd mm.
Men tänk även på alternativet att måla eterniten så blir det ofta ett fint hus igen. Har flera hus i området där jag bor som gjort på detta vis och det är riktigt snyggt.
 
Jag jobbar i branchen, o får frågan dagligen
 
Vi har en sommarstuga med träpanel över eterniten och så har det nog varit i 20 år. Enda nackdelen är om du ska såga upp någon ventil i framtiden. Det är väldigt svårt att ta loss panelen och inte ha sönder eterniten under.
Eva
 
Vi har bytt Eterniten mot träpanel på vårt hus. Jag skulle inte heller rekommendera att ni behåller Eterniten. Den spricker väldigt lätt och det är inte speciellt lämpligt att borra i den heller på grund av dammet. Så jag förstår inte riktigt hur man ska få upp reglar för en ny ytterpanel om man lämnar Eterniten kvar. Enda sättet jag kan föreställa mig att Eterniten fungerar som isolering är om det finns ett mellanrum av luft bakom den. Eternit i sig själv liknar ju mest betong, så där finns nog ingen märkbar isolerande effekt.

Vi tog ner Eterniten och läkten från den gamla träpanelen. Vår Eternit var spikad i den gamla läkten. Sedan satte vi 5 cm Västkustplatta och ny fasad.
 
plus att det blir svårsålt
 
Hej, Vi gjorde förra summar precis samma: Tåg bort eternit (fick hjälp, var liten rädd om hälsa), tog bort det gamla lackt. Övriga träpanel såg bra ut. Satt på 45x45 reglar horisontal, isolering imellan, 9 mm utegips, 12 mm lackt horisontal där 45x45 reglar sitter, vertikal panel 22x170, vertikal lockläkt 55 mm bred. Blev supersnyggt. Mycket nöjd. Skönt och varmt inne.
Olivier
 
  • Huis gevel klaar 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.