Skulle vilja ta hand om dagvattnet bättre, men har ingen lust att släpa runt vattenkannor...

Vilken är den billigaste dränkbara pumpen som klarar av att driva en vanlig vattenspridare? (märke spelar ingen roll, Jula och Biltema etc. går bra om den bara klarar uppgiften). Flöde står ofta angivet, men tryck mera sällan...
 
Oftast står max tryckhöjd tx 7m.
10m stående vatten =1 bar.
7m=0.7 bar
 
Behöver du just en dränkbar pump? Vet inte hur de står sig, men jag kör med en enklare trädgårdspump från Gardena när jag skall tömma plaskpoolen och liknande. Den trycker ganska bra. Jag kan driva en större spridare alldeles utmärkt med 40m 1/2"-slang där den vanliga hydroforen inte orkar riktigt.

Enda jag inte gillar är att sugslangen är ganska styv och svårhanterlig. Ska köpa blytyngd och stripsa fast i änden så den ligger still på botten. Sen är det ingen pumpautomat heller.
 
Nej, det behöver absolut inte vara en dränkbar. Har du länk till en trädgårdspump?
 
Vilket tryck behöver du till spridaren gör att täcka den ytan du ska vattna
 
E Ekliptikan skrev:
Alla dränkbara som säljs som "dränkbar tryckpump" verkar funka. Alla andra dränkbara jag kikat på klarar inte trycket som behövs.

Jag hittade till slut denna som funkar jättebra för 2-3 spridare (50 meter slang).

[länk]
Funderar också på den.

Fungerar den fortfarande jättebra?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Funderar också på den.

Fungerar den fortfarande jättebra?
Jag har hunnit flytta och lät de nya ägarna ärva pumpen, men de 3 åren jag använde den funkade den utmärkt och och klarade vattenspridare på en 400 kvm gräsmatta.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
E Ekliptikan skrev:
Alla dränkbara som säljs som "dränkbar tryckpump" verkar funka. Alla andra dränkbara jag kikat på klarar inte trycket som behövs.

Jag hittade till slut denna som funkar jättebra för 2-3 spridare (50 meter slang).

[länk]
Stod och kikade på den du köpt idag.
Blev tillslut en Gardena Dränkbar tryckpump 6100/5 Inox Auto https://www.gardena.com/se/produkte...kbar-tryckpump-61005-inox-auto/967975601.html

Antagligen lite overkill för mitt behov, men blev otroligt nöjd!
Den klarar lågt flöde precis lika bra som otroligt högt flöde.
Droppbevattning eller 4 spridare spelar ingen roll.

Dessutom blev jag glatt överraskad över hur fint vatten det är i brunnen🙂

 
  • Gilla
Ekliptikan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.